دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه بفهمیم با PCOS به طور منظم تخمک گذاری می کنیم؟

 بسیاری از زنانی که در باردار شدن مشکل دارند احتمالاً موافقند که پیدا کردن دلیل برای پایان دادن به ناامیدی بسیار مهم است.

 سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می تواند با تأثیر بر چرخه قاعدگی و توانایی تخمک گذاری، باردار شدن را دشوار کند. اما مطمئن باشید راه هایی برای بررسی اینکه آیا تخمک گذاری دارید وجود دارد.

چرخه قاعدگی زمانی شروع می شود که هورمون خاصی در مغز ترشح شود. این در نهایت باعث می شود که یک فولیکول تخمک در تخمدان شروع به رشد کند.

دو هورمون اصلی در این فرآیند نقش دارند. اولین مورد هورمون محرک فولیکول (FSH) است که بلوغ تخمک را تحریک می کند. دومی هورمون لوتئینیزه کننده (LH) است که باعث تخمک گذاری یا آزاد شدن تخمک می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمک‌هایی دارند که همیشه بالغ نمی‌شوند یا برای بارور شدن از تخمدان آزاد نمی‌شوند. در عوض، آنها به صورت فولیکول های کوچک و نابالغ روی تخمدان ها جمع می شوند. اینها به اشتباه کیست نامیده می شوند.

 زن مبتلا به PCOS تمایل به تولید آندروژن اضافی یا هورمون های مردانه دارد

در نتیجه، چرخه قاعدگی و تخمک گذاری زنان می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

سیکل های او ممکن است نامنظم یا طولانی تر از حد معمول باشد. یا ممکن است اصلاً رخ ندهند. ممکن است در یک سیکل مشخص تخمک گذاری کند یا نکند. این چرخه های نامنظم تشخیص زمان تخمک گذاری را دشوار می کند.

و این بر توانایی زن برای باردار شدن تأثیر می گذارد. نزدیک به 9 درصد از زنان متاهل بین 15 تا 49 سال نابارور هستند.

حدود 16 درصد از زنان در همان گروه سنی برای باردار شدن یا حمل جنین تا پایان بارداری مشکل دارند. به این حالت «ناتوانی باروری» می گویند.

علائمی که نشان می دهد شما در حال تخمک گذاری هستید

داشتن قاعدگی منظم یکی از نشانه های تخمک گذاری است. برای به حداکثر رساندن شانس بچه دار شدن، می توانید بفهمید که آیا تخمک گذاری دارید یا نه:

  • خرید کیت پیش بینی تخمک گذاری این می تواند سطوح بالا LH را که درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد، تشخیص دهد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا سطوح بالایی از LH دارند. .
  • اندازه گیری دمای پایه بدن: روش دیگری برای تعیین اینکه آیا تخمک گذاری دارید یا خیر، استفاده از دماسنج برای اندازه گیری دمای بدن در حالت استراحت است. درست قبل از تخمک گذاری، دمای بدن زن افزایش می یابد. برای دقیق ترین نتایج، دماها باید با استفاده از دماسنج دیجیتال هر روز در زمان مشخصی ثبت شوند.
  • بررسی مخاط دهانه رحم: مخاط دهانه رحم زنان در طول چرخه قاعدگی ماهانه تغییر می کند. در شروع سیکل او، مخاط دهانه رحم او خشک خواهد شد. وقتی مخاط دهانه رحم خیس است یا سفیده تخم مرغ خام غلظت دارد، ممکن است تخمک گذاری نزدیک شود.
  • تعیین موقعیت دهانه رحم: دهانه رحم شما نیز در طول چرخه قاعدگی ماهانه دچار تغییراتی می شود.

اگر می خواهید باردار شوید، استفاده از یک یا چند مورد از این تکنیک ها می تواند به شما کمک کند که زمان مناسب رابطه جنسی را بدانید.

اگر مطمئن نیستید

اگر علائم واضحی مبنی بر تخمک گذاری دریافت نکردید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و ارزیابی کنید. ممکن است برای تنظیم چرخه های قاعدگی یا باردار شدن به کمک نیاز داشته باشید.

به طور معمول، یک متخصص زنان یک آزمایش هورمونی کامل انجام می‌دهد، یک تاریخچه پزشکی دقیق جمع‌آوری می‌کند و احتمالاً سونوگرافی انجام می‌دهد. این مراحل می تواند به تعیین اینکه چه زمانی تخمک گذاری می کنید کمک می کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث تغییرات هورمونی می شود که می تواند چرخه قاعدگی شما را نامنظم کند و در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. این می تواند تشخیص اینکه آیا و چه زمانی تخمک گذاری دارید را دشوار می کند.

تست‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید خودتان برای پیش‌بینی تخمک‌گذاری انجام دهید، بنابراین می‌توانید زمان مناسبی برای رابطه جنسی برای بهترین شانس بارداری داشته باشید. اگر هنوز مشکل دارید، یک متخصص باروری یا متخصص زنان و زایمان می تواند کمک کند.

آیا درمانی برای PCOS وجود دارد؟

کارهایی وجود دارد که می توانید برای مدیریت علائم و افزایش شانس باردار شدن انجام دهید. پزشک ممکن است داروهایی مانند کلومید (کلومیفن) را برای کمک به تخمک گذاری تجویز کند. مدیریت وزن از طریق تغذیه سالم و ورزش ممکن است علائم را تسکین دهد و ممکن است به تنظیم سطوح هورمونی کمک کند

احتمال بارداری با PCOS چقدر است؟

این بستگی به تعداد دفعات تخمک گذاری شما و همچنین سلامت شما و همسرتان دارد. در حالی که سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باردار شدن را دشوارتر کند، شما می توانید با جستجوی راهنمایی پزشک شانس خود را تا حد زیادی افزایش دهید. یک مطالعه نشان داد که 80 درصد از بیمارانی که کلومیفن تجویز کرده اند تخمک گذاری می کنند و حدود نیمی از آنها در طی شش سیکل باردار می شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا