دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا آندومتریوز باعث نازایی میشود؟

اندومتریوز وقتی رخ می دهد که بافتی که بصورت معمول درون رحم رشد میکندو به عنون آستر رحم شناخته میشود ،در سایر بخشهای بدن کاشته میشود.این بافت ممکن است در تخمدانها، لوله های تخمدان ، روده هاو حتی خارج از لگن کاشته شود. با تغییرات هورمونی در طی سیکل قاعدگی، این بافتها نیز شروع به ریزش می کنند و ممکن است باعث چسبندگی دردناک و یا بافتهای جوشگاهی( اسکار) شوند. بیش از ۵٫۵ میلیون زن آمریکایی نشانه هایی از اندومتریوز دارند در ایران شیوع این بیماری مشخص نیست ولی در بسیاری از خانمهای ناباروری درطی عمل لاپاراسکوپی کشف میشود.

از مهمترین علائم اندومتریوز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • درد در دوره تخمک گذاری
  • قاعدگی نامنظم و دردناک
  • درد در زمان مقاربت
  • خستگی مزمن
  • تکرر ادرار
  • دردهای انقباضی در قسمت پایین شکم
  • حرکات دردناک روده
  • یبوست یا اسهال

امکان بارداری با اندومتریوز وجود دارد. اندومتریوز اختلالی دردناک و مزمن است که احتمال ناباروری را به دنبال دارد اما باید توجه داشت امکان بارداری با اندومتریوز وجود دارد. اکثر زنان مبتلا به این بیماری می توانند بچه دار شوند. اما هر چه این بیماری جدی تر باشد، احتمال بروز مشکلات بیشتر می شود. اگر به دلیل اندومتریوز برای باردار شدن مشکل دارید، ممکن است پزشک شما بتواند با درمان های خاصی کمک کند. هیچ درمانی برای اندومتریوز وجود ندارد. پزشک شما می‌تواند از هورمون‌ها، داروهای ضد درد و در موارد جدی از جراحی برای مدیریت این بیماری استفاده کند. در دوران بارداری، شما پریود نمی شوید. سطح هورمون پروژسترون افزایش می یابد که اغلب علائم اندومتریوز را کاهش می دهد. اما احتمالاً پس از زایمان یا پس از پایان شیردهی برمی‌گردند.

 

 

روش های کمک باروری در افزایش امکان بارداری با اندومتریوز

اگر انجام جراحی به افزایش امکان بارداری با اندومتریوز کمک نکند یا در صورتی که اندومتریوز شدید باشد متخصص زنان، زایمان و نازایی استفاده از روش های کمک باروری را توصیه خواهد کرد. روش های کمک باروری که امکان بارداری با اندومتریوز را تقویت می‌کند عبارت است از:

 * تلقیح درون رحمی: در این روش از لوله ای نازک استفاده می شود تا اسپرم جمع آوری شده را داخل رحم قرار دهند. برخی اوقات پزشکان تلقیح درون رحمی را بعد از یک دوره مصرف داروهایی توصیه می کنند که در تحریک تخمک گذاری نقش دارند. به این ترتیب امکان بارداری با اندومتریوز تقویت می گردد.

* تشدید تخمک گذاری یا Superovulation : در این روش از داروهایی استفاده می‌کنند که به تولید تخمک کمک می‌کند. وقتی تخمک گذاری با روش تلقیح درون رحمی ترکیب شود امکان بارداری با اندومتریوز بیشتر می‌گردد.

 * لقاح آزمایشگاهی: در این روش متخصص زنان و نازایی تخمک و اسپرم به دست آمده از زوج را در شرایط آزمایشگاهی می‌آمیزد تا رویان ایجاد شود. سپس رویان ایجاد شده را داخل رحم قرار می دهد. به این ترتیب با استفاده از لقاح آزمایشگاهی امکان بارداری با اندومتریوز تشدید می شود.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا