دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

احتمال سقط جنین دوم

 یکی ازمشکلات در مورد تلاش برای باردار شدن مجدد پس از سقط جنین، ترس از سقط مجدد است. از دست دادن زودهنگام بارداری خسته کننده و ناامید کننده است، به حدی که برخی از افراد از تلاش مجدد به طور کلی اجتناب می کنند.

با این حال، عوامل خاصی را می توان برای تعیین خطر سقط جنین دیگر ارزیابی کرد. در حالی که هیچ تضمین قطعی وجود ندارد، ممکن است از اینکه دریابید که شانس بارداری قابل قبول هنوز به نفع شماست، شگفت زده شوید. در واقع، تنها حدود 1 درصد از زنان سقط جنین مکرر را تجربه خواهند کرد

سقط جنین سه ماهه اول

پزشکان معتقدند که حدود نیمی از سقط های جنین در سه ماهه اول به دلیل مشکلات کروموزومی در جنین در حال رشد است. در واقع، سقط جنین در اوایل غیر معمول نیست. حدود 10 تا 20 درصد از تمام بارداری های شناخته شده به سقط جنین ختم می شود و 99 درصد از این سقط ها در سه ماهه اول رخ می دهد.

خوشبختانه، سقط جنین در سه ماهه اول معمولاً یک اتفاق است. اکثر زنانی که از دست دادن سه ماهه اول بارداری را تجربه می کنند، در آینده بارداری موفقی خواهند داشت.

اگر سقط جنین مربوط به ناهنجاری های کروموزومی نباشد و در عوض به دلیل یک بیماری قابل درمان باشد، دریافت درمان های پزشکی لازم قبل از اقدام به بارداری دیگر شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.

به عنوان مثال، تحت کنترل گرفتن دیابت کنترل نشده، یا برداشتن پولیپ یا فیبروم رحم، می تواند به رفع علت اصلی اولین سقط جنین و جلوگیری از تکرار مشکل کمک کند.

زنانی که در سه ماهه دوم سقط جنین یا مرده زایی داشته اند، در مقایسه با زنانی که در سه ماهه اول سقط جنین کرده اند، در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین بعدی یا زایمان زودرس هستند. این ممکن است به سن بالای مادر یا عوامل دیگری فراتر از ناهنجاری های کروموزومی تصادفی مرتبط باشد.

شرایط مرتبط با از دست دادن سه ماهه دوم عبارتند از:

  • شرایط خود ایمنی مانند لوپوس یا سندرم آنتی فسفولیپید (که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد)
  • پره اکلامپسی اولیه
  • ناهنجاری های ژنتیکی یا ساختاری جنین
  • سابقه جراحی دهانه رحم
  • مصرف مواد مخدر غیرقانونی
  • مشکلات مربوط به شکل یا وضعیت رحم
  • ضربه جسمی
  • دیابت کنترل نشده، فشار خون بالا یا بیماری تیروئید

اگر پزشک شما بتواند علت احتمالی سقط جنین را شناسایی کند (که در حدود 50 درصد مواقع امکان پذیر است)، ممکن است بتوانید شیوه زندگی خود را تغییر دهید یا درمان را برای بهبود شانس بارداری در آینده دریافت کنید.

از دست دادن سه ماهه دوم به این معنی نیست که باید از باردار شدن مجدد خودداری کنید. علیرغم خطر، احتمال اینکه شما با موفقیت تحویل بگیرید بیشتر است. اگر قبلاً در سه ماهه دوم یا سوم سقط جنین داشته اید، باید در طول مراقبت های دوران بارداری با پزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید، که ممکن است شامل نظارت بیشتر بر وضعیت شما و جنین باشد.

حاملگی خارج رحمی و سقط جنین

حاملگی خارج از رحم زمانی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده در خارج از رحم، به طور معمول در لوله های فالوپ، کاشته شود. داشتن یک حاملگی خارج از رحم، شما را در معرض خطر بیشتری برای بارداری دوم قرار می دهد، اما پزشک متخصص زنان شما می تواند در مراحل اولیه مراقب علائم باشد.

اگر تا به حال حاملگی خارج از رحم داشته اید، به محض باردار شدن مجدد، به متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهید. .

مقابله با سقط های مکرر

متأسفانه، درصد کمی از زنانی که سقط جنین داشته اند، یک یا چند سقط جنین دیگر را تجربه خواهند کرد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا آزمایشات بیشتر می تواند دلایل سقط مکرر را قبل از باردار شدن مجدد نشان دهد یا خیر. این به شما آرامش و کنترل بهتری بر نتایج بارداری آینده خود می دهد.

ارزیابی از دست دادن بارداری مکرر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون: برای بررسی نشانگرهای لوپوس، عملکرد تیروئید و سایر عوامل
  • آزمایش کاریوتایپ: برای رد ناهنجاری های کروموزومی
  • ارزیابی های رحم: برای تشخیص مشکلات رحم

این امکان وجود دارد که جراحی، مشاوره ژنتیک یا فناوری کمک باروری شانس شما را برای بارداری سالم افزایش دهد. اگرچه معمولاً هیچ دلیل پزشکی برای به تأخیر انداختن تلاش برای باردار شدن مجدد پس از سقط جنین وجود ندارد، ممکن است از یک متخصص زنان واجد شرایط بخواهید برای مقابله با احساسات سقط جنین و رفع هر گونه اضطراب یا افسردگی که ممکن است تجربه کنید، کمک بگیرید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برچسب ها بارداری سقط
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا