دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اندومتریوز و ناباروری


اندومتریوز یک بیماری ناتوان کننده است که با نرخ عود بالا مشخص می شود. علت و پاتوژنز هنوز نامشخص است. به طور معمول، اندومتریوز باعث درد و ناباروری می شود، اگرچه 20 تا 25 درصد بیماران بدون علامت هستند. اهداف اصلی درمان شامل تسکین علائم، رفع ایمپلنت‌های اندومتریوز موجود و پیشگیری از کانون‌های جدید بافت آندومتر نابجا است. رویکردهای درمانی کنونی به دور از درمان هستند. آنها به جای مبارزه با بیماری، بر مدیریت علائم بالینی بیماری تمرکز می کنند. ترکیب خاصی از درمان های پزشکی، جراحی و روانشناختی می تواند کیفیت زندگی زنان مبتلا به اندومتریوز را بهبود بخشد. مزایای این درمان ها به طور کامل نشان داده نشده است، به ویژه از نظر انتظاراتی که زنان برای زندگی خود دارند. اگرچه از نظر تئوری سودمند است، اما شواهدی وجود ندارد که درمان ترکیبی پزشکی-جراحی به طور قابل‌توجهی باروری را افزایش می‌دهد و ممکن است درمان باروری بیشتر را به تأخیر بیاندازد. کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده برای نشان دادن اثربخشی درمان‌های مختلف مورد نیاز است.

آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی شبیه به لایه داخلی رحم در خارج از رحم رشد کند. با پیشرفت این بیماری، این رشد می تواند به اندام های تولید مثلی اطراف آسیب برساند و باروری را تحت تاثیر قرار دهد.

نوعی بافت به نام آندومتر داخل رحم را می پوشاند. در طول هر ماه، پوشش ضخیم تر می شود و درست قبل از تخمک گذاری در ضخیم ترین حالت خود قرار دارد.

در یک فرد مبتلا به آندومتریوز، بافت غیرطبیعی که خارج از رحم رشد می کند، به طور مشابه رفتار می کند. قبل از تخمک گذاری غلیظ می شود و در دوران قاعدگی متورم می شود و به قسمت هایی که نباید خونریزی می کند.

این بافت متورم ممکن است لوله های فالوپ را مسدود کند یا به تخمدان ها رشد کند، که می تواند باردار شدن را برای فرد دشوارتر کند.

درباره ارتباط بین آندومتریوز و ناباروری، نحوه مدیریت این بیماری و گزینه‌های درمان باروری برای کسانی که سعی در باردار شدن دارند، بیشتر بخوانید.

 

اندومتریوز و ناباروری

 

آیا اندومتریوز باعث ناباروری می شود؟

 


اگرچه اندومتریوز لزوماً باعث ناباروری نمی شود، اما می تواند باروری را در بسیاری از افراد کاهش دهد. این بدان معنا نیست که افراد مبتلا به اندومتریوز نمی توانند باردار شوند - در عوض، به این معنی است که ممکن است زمان دشوارتری برای باردار شدن داشته باشند.

کارشناسان تخمین می زنند که حدود نیمی از زنان دارای ناباروری نیز به اندومتریوز مبتلا هستند.

اندومتریوز یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که می تواند به تدریج در طول زمان بدتر شود. همانطور که تکه های بیشتری از بافت اندومتریوز در ناحیه لگن و شکم رشد می کنند، می توانند اندام های تولید مثل را مسدود کنند. این امر رسیدن اسپرم به تخمک را سخت تر می کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا