دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه بفهمیم نازایی نداریم؟

اگر قصد دارید بچه دار شوید، ممکن است تعجب کنید که آیا بدن شما برای بارداری آماده است یا خیر. خوشبختانه، تشخیص علائم باروری معمولاً دشوار نیست.

بارور به چه معناست؟

از هر هشت زوج، یک زوج با ناباروری یا ناتوانی در بچه دار شدن با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده منظم دست و پنجه نرم می کنند. این بدان معناست که اکثر زوج ها بارور هستند، که نشان می دهد آنها قادر به بچه دار شدن هستند. پس چگونه می توان فهمید که بارور هستید؟ یک جراح و متخصص زنان می‌تواند با اطمینان به شما بگوید، اما این علائم نشانه‌های خوبی هستند که شما می‌توانید باردار شوید!

شما می دانید چه زمانی پریود شما نزدیک است

زنانی که هر 24 تا 35 روز یکبار پریود می شوند، احتمالاً تخمک گذاری طبیعی دارند. چرخه منظم یکی از واضح‌ترین نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد هورمون‌های شما به درستی کار می‌کنند و هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنند.

شما می توانید تخمک گذاری را ردیابی کنید

جدای از طول چرخه و قابل پیش بینی بودن، توانایی تشخیص تخمک گذاری نشانه امیدوار کننده ای از باروری است. (به‌علاوه، دانستن پنجره دقیق تخمک‌گذاری به شما کمک می‌کند تا زمان ایجاد رابطه جنسی برای بچه‌دار شدن را برای افزایش شانس بارداری تعیین کنید.) اکثر زنان 14 روز قبل از قاعدگی بعدی خود تخمک گذاری می‌کنند. در یک چرخه 28 روزه، این به معنای روز 14 است. در یک سیکل 32 روزه، این به معنای روز 18 است.

آیا شما در یک وزن سالم هستید؟

وزن بیش از حد یا خیلی کم می تواند شانس شما را برای مشکلات باروری افزایش دهد (زنان لاغر همیشه باردار می شوند). در زنان دارای اضافه وزن و چاق، چربی اضافی بدن می تواند تعادل ظریف هورمون های مورد نیاز برای تخمک گذاری را مختل کند و به رشد جنین جدید در بارداری سالم کمک کند. از طرف دیگر، زنانی که چربی بدنشان خیلی کم است ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشند، زیرا بدن آنها انرژی خود را حفظ می کند تا همه چیز به درستی کار کند. این می تواند تخمک گذاری را متوقف کند.

در بسیاری از موارد، داشتن یک چرخه قاعدگی طبیعی مهم‌ترین سرنخ برای باروری است، صرف نظر از وزن شما.

اما کاهش یا افزایش وزن برای رسیدن به شاخص توده بدنی سالم، قبل از اقدام برای باردار شدن، زمانی که به روشی سالم انجام شود، یک حرکت هوشمندانه است. همچنین به شما کمک می کند بارداری، زایمان و بهبودی پس از زایمان آرام داشته باشید.

شما فیبروم یا اندومتریوز ندارید؟

علائمی مانند درد لگن و پریودهای بسیار دردناک، سنگین یا طولانی اغلب از علائم اصلی فیبروم یا اندومتریوز هستند، اگرچه بسیاری از زنان تا زمانی که برای باردار شدن با مشکل مواجه نشوند این شرایط را کشف نمی کنند. در حالی که فیبروم یا اندومتریوز ممکن است خطر ابتلا به مشکلات باروری را افزایش دهد، داشتن آنها تضمینی نیست که نتوانید در نهایت باردار شوید.

فیبروم ها تومورهای خوش خیم رحم هستند و اندازه و محل آنها بیشترین تأثیر را بر باروری دارد. برای مثال، فیبروم‌های داخل رحم ممکن است در لانه‌گزینی و رشد مناسب جنین اختلال ایجاد کنند. سایر رشدها ممکن است هیچ تاثیری نداشته باشند. اگر فیبروم ها ناراحت کننده هستند یا بر باروری شما تأثیر می گذارند، می توان آنها را با جراحی سرپایی برداشت.

اندومتریوز وضعیتی است که در آن پوشش رحم در اندام های خارج از رحم مانند لوله های فالوپ یا تخمدان ها رشد می کند. این می تواند منجر به ایجاد بافت اسکار شود که از آزاد شدن تخمک شما یا بارور شدن طبیعی جلوگیری می کند. مصرف قرص های ضد بارداری یا انجام عمل جراحی سرپایی ممکن است اندومتریوز را کاهش دهد.

شما هرگز یک (انواع بیماری خای مقاربتی) STD کنترل نشده نداشته اید؟

برخی از عفونت های باکتریایی مانند کلامیدیا و سوزاک می توانند به اندام های دستگاه تناسلی سرایت کنند و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شوند. این عفونت می تواند به طور جدی به تخمدان ها، لوله های فالوپ و سایر اندام های شما آسیب برساند که به طور قابل توجهی خطر ناباروری را افزایش می دهد. در حالی که PID ممکن است علائمی مانند تب، ترشحات واژن، درد در حین رابطه جنسی و ادرار، و خونریزی قاعدگی نامنظم داشته باشد، عفونت اغلب توسط زنان و پزشکان آنها مورد توجه قرار نمی گیرد. اگر هرگز برای این بیماری های مقاربتی آزمایش نشده اید، از پزشک متخصص زنان خود بخواهید که اکنون شما را غربالگری کند. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را درمان کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کنند.

تو سیگار نمیکشی

نیازی نیست به شما بگوییم که عادت سیگار برای سلامتی مضر است. اما بسیاری از زنان نمی‌دانند که سیگار می‌تواند به تخمک‌های شما آسیب برساند و تخمک‌گذاری را از مسیر خارج کند و زمان بارداری را طولانی‌تر کند و خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگر شریک زندگی شما نیز سیگار بکشد، این شانس ها بیشتر می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا