دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت عقب افتادن پریود چیست؟

هر ماه در طول سال‌های بین بلوغ و یائسگی، بدن خانم ها دستخوش تغییراتی می‌شود تا برای بارداری احتمالی آماده شود. این مجموعه از رویدادهای هورمون محور، چرخه قاعدگی (پریود شدن –  عادت ماهانه) می باشد.برخی از خانم ها عادت ماهانه خود را به راحتی و بدون نگرانی پشت سر می گذارند. قاعدگی آنها مانند ساعت است، هر ماه تقریباً در یک زمان شروع و متوقف می شود و چیزی بیش از یک ناراحتی جزئی ایجاد نمی کند.با این حال، خانم های دیگر طیف وسیعی از علائم فیزیکی یا احساسی را قبل و در طول قاعدگی تجربه می کنند. از خونریزی شدید و عقب افتادن پریود گرفته تا نوسانات خلقی غیرقابل کنترل، این علائم ممکن است زندگی یک خانم را به طور عمده مختل کند.یک دوره قاعدگی “طبیعی” برای شما ممکن است با آنچه برای شخص دیگری “طبیعی” است متفاوت باشد.

علت عقب افتادن پریود تنها یک دلیل نیست و عوامل متعددی هستند که می‌توانند در بروز اختلال تأخیر سیکل قاعدگی تأثیرگذار باشند. با پیدا کردن علت بروز اختلال پزشک متخصص می‌تواند با دقت بیشتری روش درمانی را انتخاب نماید، دارو تجویز کند و درنهایت فرآیند پریود بیمار را به چرخه طبیعی‌اش برگرداند. ازجمله مهم‌ترین علل عقب افتادن پریود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بارداری
  • مصرف داروهای جلوگیری از بارداری
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS
  • استرس و اضطراب زیاد
  • ابتلا به بیماری‌های عفونی و ویروسی همچون آنفولانزا، سینوزیت و ورم لوزه
  • کم‌کاری تیروئید و پرکاری تیروئید
  • تغییرات هورمونی دوره بارداری و شیردهی

عقب افتادن پریود هر چند وقت یکبار مساله مهمی نیست. اما اگر بیش از یکبار پریودتان عقب افتاد یا پریود عقب افتاده با علائم غیر عادی همراه بود، باید به متخصص زنان  مراجعه کنید.

 

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا