دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

درد ناحیه تناسلی یا درد کلیتوریس

کلیتوردینیا اصطلاحی برای درد در کلیتوریس است. کلیتوریس عضوی تناسلی است که در جلوی واژن زن قرار دارد. کلیتوریس از هزاران پایانه عصبی تشکیل می‌شود که همین آن را بسیار حساس می‌کند.

اکثر زنان در هنگام تحریک جنسی کلیتورس احساس لذت می‌کنند. اما برخی زنان ممکن است در طول فعالیت‌های جنسی یا روزمره درد مزمن را در کلیتوریس تجربه کنند.

درد کلیتوریس ممکن است بر اثر صدمه یا جراحت وارد شده به هر یک از ساختارهای ناحیه تناسلی بیرونی، شامل لابیای داخلی و خارجی، دهانه واژن، و کلیتوریس ایجاد گردد. علایم ممکن است مداوم یا متغیر بوده و نیز امکان دارد که این علایم با حرکت یا فعالیت جنسی بهبود یابند یا بدتر شوند. درد کلیتوریس ممکن است به صورت حس سوزش، خارش یا احساس سوزن سوزن شدن توصیف شود که در طیفی از خفیف تا شدید بروز می‌کند. گاهی از اوقات، درد احساس شده در کلیتوریس در واقع یک درد راجعه است که ریشه آن در صدمه، بیماری یا عفونتی در جای دیگر در ناحیه تناسلی قرار دارد.

درد و ناراحتی در ولوودینیا یک علت شایع درد کلیتوریس است، و همچنین تحریک پوستی ناشی از راش‌ها یا مواد شیمیایی موجود در خانه همین وضعیت را دارند. عفونت‌های برگشت کننده یا سرطان نیز ممکن است باعث درد کلیتوریس شوند. در موارد دیگر، درد کلیتوریس ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای مزمن مرتبط باشد که دیگر قسمت‌های بدن را درگیر کرده است. دیگر علل درد کلیتوریس شامل عفونت مخمری واژن و بیماری‌های واگیردار جنسی است.

بسته به علت، مدت و دوره درد کلیتوریس بسیار متفاوت است. علایم ناشی از جراحت مثل موارد مربوط به تعرض جنسی، اغلب آغازی ناگهانی دارند. در موارد دیگر، درد کلیتوریس ممکن است بر اثر عفونتی ایجاد گردد که به آرامی توسعه می‌یابد و به مرور زمان ادامه یافته یا بدتر می‌شود.

درد کلیتوریس به تنهایی ندرتاً یک اختلال جدی پزشکی محسوب می‌شود. به هر حال اگر این درد ممکن است با علایم یک اختلال جدی پزشکی همراه باشد. در صورت دچار شدن به تب بالا (بیشتر از 101 درجه فارنهایت یا 38.33 درجه سانتی‌گراد)، درد شدید، لرز، یا تند شدن ضربان قلب، به متخصص زنان مراجعه کنید.

اگر درد کلیتوریس پایدار بوده یا باعث نگرانی باشد، به متخصص زنان مراجعه کنید.

چه علایم دیگری ممکن است به همراه درد کلیتوریس بروز کند؟

درد کلیتوریس ممکن است با علایم دیگری همراه باشد، که بستگی زیادی به بیماری، اختلال یا وضعیت زمینه‌ای دارد. علایمی که مکرراً بر کلیتوریس تأثیر می‌گذارند ممکن است دیگر قسمت‌های بدن را نیز درگیر کنند.

علایم مربوط به ناحیه تناسلی که ممکن است به همراه درد کلیتوریس بروز یابند

درد کلیتوریس ممکن است با علایم دیگری شامل موارد زیر که ناحیه تناسلی را درگیر می‌کنند بروز نماید:

خونریزی

سوزش

خارش

حس جراحت

حالت نیش زدن یا خلیدن

حالت خفقان

علایم دیگری که ممکن است همراه درد کلیتوریس بروز کنند

درد کلیتوریس ممکن است با علایم مرتبط به دیگر سیستم‌های بدن شامل موارد زیر همراه باشد:

خون در ادرار

مشکل ادرار کردن و احتباس ادراری

تب و لرز

مشکلات عصب مسبب درد، بی‌حسی یا مور مور

درد در خلال مقاربت جنسی

راش در دیگر قسمت‌های بدن

علایمی که ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشند

در برخی موارد درد کلیتوریس ممکن است با علایم دیگری همراه باشد که می‌توانند نشان دهنده اختلالی جدی باشند که نیاز به ارزیابی فوری در تنظیمات اورژانس دارد. در صورتی که درد کلیتوریس با دیگر علایم فهرست شده در زیر همراه باشد باید به اورژانس مراجعه کرد:

درد شکم، درد لگن، یا درد قسمت پایین کمر که می‌تواند شدید باشد

تب بالا (بالاتر از 38.33 درجه سانتی‌گراد یا 101 درجه فارنهایت)

سرعت گرفتن ضربان قلب

درد کلیتوریس چه عللی دارد؟

انواع عفونت و اختلالات پوست می‌توانند باعث درد کلیتوریس شوند. بیماری یا صدمه دیدن هر یک از ساختارهای ناحیه تناسلی نیز می‌تواند درد کلیتوریس را به دنبال داشته باشد. از اینها گذشته، درد کلیتوریس ممکن است ریشه در اختلالات زمینه‌ای درگیر کننده بدن به عنوان یک کل، مثل دیابت داشته باشد. نوروپاتی محیطی (اختلالی که باعث سوءعملکرد عصب‌های قرار گرفته در خارج از محیط مغز و طناب نخاعی می‌شود) همراه دیابت می‌تواند به آسیب دیدگی یک عصب یا تعداد بیشتری از آنها در ناحیه تناسلی منجر گردد که نتیجه آن می‌تواند درد کلیتوریس، خارش، مور مور، یا حس سوزش باشد.

علل شایع درد کلیتوریس شامل موارد زیر است:

تاریخچه انجام عمل جراحی در ناحیه تناسلی

صدمات ناشی از تعرض جنسی

تحریک عصب‌های ناحیه مادگی

وجود راش در ناحیه تناسلی

عفونت مخمری برگشت کننده

عفونت‌های واگیردار جنسی مکرر

تحریک پوستی ناشی از مواد شیمیایی مثل مواد شوینده، صابون، یا محصولات بهداشتی زنان

علل جدی یا تهدید کننده زندگی درد کلیتوریس

در بعضی موارد درد کلیتوریس می‌تواند علامت یک اختلال جدی یا تهدیدگر زندگی باشد که باید بدون دفع وقت از سوی پزشک مورد بررسی قرار گیرد. این موارد عبارتند از:

انواع سرطان

عفونت‌های جدی

پرسش‌هایی در مورد تشخیص درد کلیتوریس

برای تشخیص این اختلال، پزشک سؤال‌هایی در مورد مسائل مرتبط به درد کلیتوریس شامل موارد زیر مطرح خواهد کرد:

چه مدت است که دچار درد کلیتوریس هستید؟

چه وقت دچار درد کلیتوریس می‌شوید؟

آیا علامت دیگری هم دارید؟

چه داروهایی مصرف می‌کنید؟

پیامدهای بالقوه درد کلیتوریس کدامند؟

پیامدهای بالقوه درد کلیتوریس به علت آن بستگی دارد. برخورداری از درمان کامل برای صدمات یا عفونت‌ها می‌تواند به اجتناب از پیامدهای جدی مثل دگرشکلی یا گسترش عفونت کمک کند. درد کلیتوریس همراه اختلالات جدی پزشکی مثل عفونت یا دیابت ممکن است عواقب طولانی مدت و حتی مهلک داشته باشد.

وقتی علت زمینه‌ای تشخیص داده شود، مهم است که شخص پلن درمانی ایجاد شده را به طور کامل پیگیری کند. در صورت عدم درمان اختلالات مسبب درد کلیتوریس ممکن است به پیامدهای فهرست شده در زیر منجر شوند:

آبسه

سپسیس

اختلال عملکرد جنسی

گسترش سرطان

گسترش عفونت

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا