دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت دیسمنوره یا قاعدگی دردناک

دیسمنوره (Dysmenorrhea) به معنی عادت ماهیانه همراه با درد است. نیمی از خانم‌ها در یک تا دو روز اول خونریزی ماهیانه این درد را تجربه می‌کنند.علت درد، آزاد شدن مواد شیمیایی به اسم پروستاگلاندین از دیواره رحم می‌باشد. معمولا درد بلافاصله قبل از شروع خونریزی آغاز شده و بعد از روز اول از شدتش کاسته می‌شود.ممکن است میزان درد با افزایش سن و یا بعد از بچه دار شدن کمتر شود، البته به شرطی که علت درد بیماری خاص یا اختلال خاصی در ارگان‌های داخلی بدن نباشد.

 

علائم دیسمنوره

درد در ناحیه شکم (که گاهی بسیار شدید است)
احساس فشار در شکم
درد در ناحیه ران و کمر
هنگامی که دردهای قاعدگی شدید باشند ممکن است علائم زیر نیز وجود داشته باشند:
ناراحتی معده که گاهی همراه با استفراغ است
مدفوع شل

 

علت قاعدگی دردناک چیست؟

پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در مخاط رحم هنگام قاعدگی تشکیل می شوند. پروستاگلاندین ها باعث انقباضات عضلانی در رحم می شوند که باعث درد و کاهش جریان خون و اکسیژن به رحم می شود. این انقباضات مشابه دردهای زایمان است که می تواند باعث درد و ناراحتی قابل توجهی شود. پروستاگلاندین ها همچنین ممکن است در حالت تهوع و اسهال که برخی از زنان تجربه می کنند، نقش داشته باشند.البته علت دقیق تا کنون مشخص نشده است، ولی موارد زیر مطرح هستند:
دیسمنوره یا پریود دردناک اولیه: مخاط پوشاننده داخل رحم در اصطلاح آندومتر نامیده می شود. هنگام پریود سلولهای آندومتر رحم پروستاگلاندین آزاد می کنند. پروستاگلاندینها انواع مختلف دارند. بر طبق شواهد موجود،علت دیسمنوره اولیه پروستاگلاندین اف دو آلفا (PG-F2α) است.این پروستاگلاندین عضلات رحم را بشدت تحریک می کند و سبب انقباض عروقی شدید نیز می شود. بدین دلیل یکی از درمانهای موثر دیسمنوره اولیه تجویز داروهای مهار کننده پروستاگلاندین است.

مهمترین علت دیسمنوره یا قاعدگی دردناک ثانویه عبارتند از:
· آندومتریوز
· بیماری التهابی لگنی
· کیست تخمدان
· تومور تخمدان
· تنگی یا انسداد گردن رحم
· میوم و فیبروم رحم
· پولیپ رحمی
· چسبندگی داخل رحمی
· اختلالات مادرزادی مثل رحم دو شاخ
· گذاشتن IUD در داخل رحم
· وجود دیواره عرضی در داخل واژن
· سندرم احتقان لگن
تقریبا هر فرایند و بیماری که یکی از اعضاء داخل لگن را گرفتار نماید، می تواند منجر به دیسمنوره ثانویه شود.

 

تشخیص دیسمنوره

تشخیص دیسمنوره براساس سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی است.

معاینه بدنی - زنان مبتلا به دیسمنوره باید معاینه کامل شکم و لگن را انجام دهند. در طول معاینه اندازه و شکل واژن، دهانه رحم، رحم و تخمدان مورد بررسی قرار می گیرد. معاینه داخلی لگن ممکن است در دختران نوجوان لازم نباشد.

سایر آزمایشات - در بعضی از خانم ها، سونوگرافی لگن (در صورت امکان از طریق واژینال انجام می شود) می تواند در تعیین شرایطی مانند فیبروم رحم، آدنومیوز یا آندومتریوز مفید باشد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا