دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

انواع اختلالات رحم,اختلالات رحمی در بارداری مشکل به وجود می آورد؟

بررسی برخی اختلالات رحمی:

1.افتادگی رحم: 

در دو حالت افتادگی رحم صورت می‌گیرد. اگر رحم رو به جلو و به سمت مثانه بچرخد ناهنجاری در رحم شکل می‌گیرد در حالت دوم رحم به سمت عقب یا ستون فقرات متمایل می‌شود. این مشکل شایع هست اما نیاز به درمان دارد.

2. رحم دیواره دار یا سپتوم دار: 

در شرایط خاص دیوارهای عضلانی داخل رحم کشیده می‌شود و فضای آن را تقسیم می‌کند. اگر این دیواره تا دهانه رحم کشیده شود به این اختلال رحم سپتوم کامل می‌گویند ولی اگر این دیواره فقط بخشی از مسیر دهانه را مسدود کرده باشد به اختلال رحم نیمه سپتوم معروف است.

3.رحم قوسی شکل، کمانی یا آرکوئیت (Arcuat Uterus):  

اگر قوس یا فرورفتگی در بالای رحم بوجود بیاید، رحم دارای اختلال قوسی شکل شده است. این نوع عارضه به صورت متداول رخ میدهد و مشکل خاصی بوجود نمی‌آورد.

4.  رحم دوشاخ یا قلبی شکل (Bicornuate Uterus): 

رحم به شکل یک قلب مشاهده می‌گردد در واقع شاخ‌های رحم به هم نچسبیده‌اند و رحم دو شاخ بوجود آمده است.

 

5.رحم تک شاخ (unicornuate uterus):

مواردی وجود دارد که رحم نصف اندازه طبیعی خود را دارد. این ناهنجاری زمانی ایجاد می‌شود که تنها یک لوله فالوپ وجود داشته باشد.

 

6.رحم دوتایی یا دو رحمی (uterus didelphys): 

در این نوع ناهنجاری رحم به دو نیم تقسیم می‌شود به طوری که ممکن است هر کدام دهانه رحم یا واژن جداگانه داشته باشند.

انواع اختلالات رحم

روش تشخیص اختلالات رحم

تصویر برداری با رزونانس مغناطیسی  MRI:

 این روش در تشخیص شاخ‌های ابتدایی رحم کاربرد دارد.

هیستروکوپی HSG:

 این روش، مشاهده حفره رحم را امکان پذیر می‌سازد. به همین دلیل اصلی‌ترین روش برای تشخیص ناهنجاری‌های رحم به حساب می‌آید اما این روش معایب و نقص‌هایی نیز دارد.

خونریزی باعث کاهش مشاهدات می‌شود.

ساختارهای خارج از حفره رحم را نمی‌توان بررسی کرد.

هیستروسالپنگوگرافی: 

این روش شکل عمومی حفره‌ی رحم را به تصویر می‌کشد و ضایعات اندومتری را به صورت نقایص پرشدگی یا بی نظمی‌های دیواره‌ی داخل رحمی نشان می‌دهد. استفاده بیش از حد از این روش نتایج منفی در پی دارد و همین امر باعث می‌شود که این روش برای تشخیص پولیپ رحم(Uterine polyps) استفاده نشود.

سونوگرافی ترانس واژینال: این روش برخلاف هیستروسالپنوگرافی، برای تشخیص پولیپ رحم استفاده می‌شود.

سونوهیستروگرافی SISبرای تشخیص فیبروم رحمی(Uterine fibroids) از این روش استفاده می‌شود.این روش نیاز به بی حسی ندارد و مراحل انجام آن مانند روش HSG می‌باشد.

اختلالات رحمی در بارداری مشکل به وجود می آورد؟

بسیاری از افراد دارای این ناهنجاری‌ها هستند و امکان بارداری نیز وجود دارد اما به دلیل بی اطلاعی از بیماری خود، آمار دقیقی از تعداد مبتلایان در دسترس نیست. به هرحال در این موارد نظر پزشک مربوطه تاثیرگذار است. در واقع این ناهنجاری‌ها خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند بنابراین در بیشتر مواقع زایمان به صورت سزارین صورت می‌گیرد.

شکل رحم چه تاثیری در بارداری دارد؟

گاهی رحم به جای آن که گلابی‌شکل باشد، فرم دیگری به خود می‌گیرد و باعث ایجاد ناهنجاری رحم در زنان می‌شود. .هرچه رحم غیرطبیعی‌تر باشد درصد سقط جنین بیشتر می‌شود. همچنین مادران دارای رحم غیر طبیعی، ممکن است در دوران بارداری و زایمان، تحت‌تاثیر دیگر عوارض این مشکل قرار بگیرند.در ادامه به چند مورد از شکل‌های غیر عادی رحم اشاره می‌کنیم.

1.رحم به شکل گلابی وارونه نیست: باعث می‌شود که جنین در موقعیت نشسته یا به پهلو قرار بگیرد، که در این صورت زایمان حتما باید به شکل سزارین انجام شود.

2. کوچکتر بودن رحم نسبت به اندازه طبیعی: باعث می‌شود که جنین از فضای خود خارج شود و همین امر منجر به پاره شدن کیسه آب یا آمنیوتیک می‌شود. دراین صورت زایمان زودرس به روش سزارین انجام می‌شود و نوزاد پس از تولد باید در بخش NICU تحت مراقبت‌های ویژه نوزادان قرار بگیرد.

3.ضعیف بودن دهانه رحم: باعث می‌شود که رحم توانایی نگهداری از جنین به مدت مشخص را نداشته باشد. ممکن است پزشکان برای حفظ جان مادر و فرزند، مجبور به زایمان زودرس به روش سزارین شوند. نکته مثبت این است که با هر بار زایمان موفق ، دهانه رحم قوی‌تر می‌شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا