دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

قاعدگی زودتر از موعد

عادت ماهیانه خانم‌ها هر ۲۸ روز یک بار تکرار می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که شما دو ماه یک بار پریود می‌شوید و گاهی هر ۲۶ روز ، ۳۵ یا ۴۲ روز یک ‌بار. قاعدگی طبیعی باید به فاصله ۲۵ تا ۳۵ روز رخ ‌دهد؛ یعنی از شروع اولین خون‌ریزی تا خون‌ریزی بعدی باید ۲۵ تا ۳۵ روز طول بکشد. بسیاری از خانم ها که قاعدگی شان در یک روز در هر ماه اتفاق نمی‌افتد (مثلا تاریخ بیست و پنجم هر ماه)، فکر می‌کنند قاعدگی‌شان طبیعی نیست. ولی این افراد نباید نگران شوند؛ زیرا لازم نیست قاعدگی دقیقا در همان روز ایجاد شود. تغییر دو سه روزه در قاعدگی، مشکل خاصی نیست. اما اگر فاصله بین دو پریود، به کمتر از ۲۵ روز یا بیشتر از ۳۵ روز برسد، باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد.

عادت ماهیانه به ویژه در دوران نوجوانی و سال اول بلوغ منظم نیست، چون سیستم هورمونی بدن هنوز کار خود را به خوبی آغاز نکرده است. این امر ممکن است دو سال یا حتی بیشتر هم ادامه یابد. حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی نیز که اکثر خانم‌ها به سن یائسگی نزدیک می‌شوند، دستگاه هورمونی تقریبا خسته و عادات ماهیانه نامنظم می‌شوند. این حالت تا زمان یائسگی ادامه خواهد داشت!حتی اگر از موضوع سن هم بگذریم، باز هم نامنظم بودن عادت ماهیانه امر بسیار مهمی نیست. اما اگر عادات ماهیانه شما مدت‌ طولانی نامنظم بود، توصیه می‌کنیم به متخصص زنان مراجعه کنید.

جلو افتادن پریود در حد یک هفته طبیعی است و اشکالی ندارد ‌اما اگر بیش از یک هفته است لازم است معاینه شوید و نیاز به بررسی‌های هورمونی دارید. عادت ماهیانه خانم ها هر ۲۸ روز یک بار تکرار می‌شود، اما گاهی پیش می‌آید که شما دو ماه یک بار پریود می‌شوید و گاهی هر ۲۶ روز ، ۳۵ یا ۴۲ روز یک ‌بار. قاعدگی طبیعی باید به فاصله ۲۵ تا ۳۵ روز رخ ‌دهد؛ یعنی از شروع اولین خون‌ریزی تا خون‌ریزی بعدی باید ۲۵ تا ۳۵ روز طول بکشد. اگر فاصله یک خونریزی ماهانه تا خونریزی ماه بعد بیش از ۲۱ تا ۳۵ روز طول بکشد لازم است خانم از نظر اختلالات تیروئیدی و تخمدانی یا بالا بودن پرولاکتین بررسی شود.

جلو افتادن پریود اصلا خوشایند نیست و همیشه یکی از دغدغه های بانوان، قاعدگی های زودتر از موعد است. آن ها نمی‌خواهند هنگامیکه در سفر یا در حال ورزش هستند، به طور غیر منتظره پریود شوند. اما چه چیزی باعث این قاعدگی های زودتر از موعد می‌شود؟

فاکتورهای بسیاری وجود دارند که باعث پریود زودتر از موعد می‌شوند. در این مقاله تمامی نکات را در مورد جلو افتادن پریود ارائه می‌دهیم و به شما آموزش می‌دهیم که مکانیزم‌های بدنتان را در حد جزئی بتوانید کنترل کنید.

قاعدگی یک هفته زودتر از موعد: آیا مسئله‌ای جهت نگرانی وجود دارد؟

اگر تاکنون، قاعدگیتان فقط یک بار زودتر از موقع اتفاق افتاده است، امری طبیعی است و دلیلی برای نگرانی ندارد.

قاعدگی می‌تواند زودتر از موقع اتفاق بیفتد، به دلیل:

  • تغییر در شیوه زندگی
  • فعالیت های فیزیکی خیلی شدید
  • بیماری ها
  • استرس

با این حال گاهی بدون دلیل خاصی اتفاق می‌افتد و این مورد لزوما غیر عادی نیست. پس اگر قاعدگیتان یک هفته جلو افتاد، نگران نباشید. اما اگر همیشه قاعدگیتان بی‌نظم باشد، باید توسط پزشک متخصص زنان، این مورد را پیگیری کنید.

بسیاری از خانم‌ها، گهگاهی دارای قاعدگی‌های نامنظم هستند، تعدادی دیگر، در طول زندگی چند باری این مشکل را تجربه کرده‌اند.

دلایل قاعدگی زودتر از موعد شامل:

  • نوسان هورمونی
  • بیماری‌های مختلف
  • مصرف داروهای خاص
  • یائسگی
  • فعالیت بدنی بیش از حد
  • تغذیه ضعیف
  • استرس
  • افزایش و کاهش وزن به صورت ناگهانی
  • مسافرت
  • قرص‌های جلوگیری از بارداری نیز می‌توانند سیکل قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهند. مثل قرص‌های اورژانسی که می‌توانند باعث جلو افتادن پریودی شوند. اگر مصرف قرص‌های ترکیبی جلوگیری از بارداری (COC) را مقداری نگه دارید، سطح هورمونی بلافاصله افت کرده و قاعدگی ممکن است پیش از موقع خود رخ دهد.
  • اگر به تازگی از IUD استفاده کرده اید، ممکن است بدنتان به آن واکنش نشان دهد و به صورت خونریزی ظاهر شود.

برای اینکه با قاعدگی‌های زودتر از موعد، سورپرایز نشوید، همیشه محصولات بهداشتی بانوان، مثل نوار بهداشتی را دم دست و همراه خود داشته باشید و اگر به مدرسه می‌روید و یا دانشجو هستید هنگامیکه به پریودیتان نزدیک می‌شوید، حتما تدابیر لازم را بیندیشید تا به مشکل نخورید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا