دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه چیزی منجر به ترشح چسبنده واژن می شود؟

ترشح مایع واژن یک پدیده رایج در زنان است که به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای دور نگه داشتن عفونت و حفظ سطح بهینه    pH عمل می کند.

ترشحات واژن ممکن است در طول چرخه پریود تغییر کند. با این حال، اگر ترشحات واژن در رنگ، بافت یا قوام تغییر کند، حجم آن افزایش یابد یا با علائم دیگری مانند بوی بد واژن، خارش واژن یا درد شدید همراه باشد، می تواند نشانه عفونت باشد، مانند:

اگر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه می کنید، خود تشخیص ندهید. بهتر است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و درمان مناسب را برای رسیدگی به وضعیت خاص انجام دهید. 

علل ترشحات چسبنده واژن

یک زن انواع مختلفی از ترشحات واژن را تجربه می کند. ترشحات واژن در مراحل مختلف چرخه قاعدگی زنان متفاوت است. یک زن احتمالاً تغییر در بافت یا رنگ ترشحات واژن را در زمان تخمک گذاری، قبل یا بعد از قاعدگی و در طول بارداری تجربه می کند. 

 ترشحات چسبنده واژن در زمان تخمک گذاری

تخمک گذاری نقطه ای در میانه چرخه قاعدگی زن است که بدن او تخمک را برای لقاح احتمالی آزاد می کند. با نزدیک شدن به تخمک گذاری زن در چرخه قاعدگی، تولید مخاط دهانه رحم افزایش می یابد و در نتیجه ترشحات واژن بیشتر می شود. ترشحات واژن درست قبل و حین تخمک گذاری معمولا شفاف و چسبناک هستند.

این افزایش ترشحات واژن به فشار دادن اسپرم به سمت دهانه رحم برای بارور کردن تخمک آزاد شده کمک می کند

ترشحات چسبنده واژن قبل از پریود  

در روزهای پس از تخمک گذاری، ترشحات واژن از یک ترشح رقیق، شفاف و چسبناک به ترشحات غلیظ و چسبنده واژن تبدیل می شود. ترشحات چسبنده غلیظ واژن نیز کمتر از ترشحات قبل از تخمک گذاری است. این به دلیل تغییرات هورمونی اضافی است که قوام مخاط دهانه رحم را تغییر می دهد و در نهایت باعث شروع پریود می شود.

ترشحات چسبنده واژن در دوران بارداری

در مراحل اولیه بارداری، درست در روزهای پریود مورد انتظار شما، میزان ترشحات واژن می تواند افزایش یابد

احتمالاً در طول بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، ترشحات چسبنده واژن افزایش یافته است

در دوران بارداری، اگر افزایش ناگهانی ترشحات واژن را تجربه کردید، باید فوراً با پزشک متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید. افزایش ناگهانی ترشحات چسبنده واژن در بارداری می تواند نشانه نشت مایع آمنیوتیک باشد و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در مورد هرگونه تغییر در رنگ، قوام یا بوی ترشحات واژن به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این عوامل در دوران بارداری می تواند نشانه عفونت باشد. اگر به شما مربوط می شود، در مورد هر گونه علائم و نوع ترشحات واژنی که تجربه می کنید با یک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید تا خطرات یا عوارض آن را رد کنید

سایر علل ترشحات چسبنده واژن

تخمک گذاری و بارداری تنها مواردی نیستند که ممکن است ترشحات چسبنده واژن را تجربه کنید. بسیاری از عوامل دیگر نیز وجود دارند که می توانند باعث تغییر در ترشحات واژن شوند. ترشحات واژن در صورتی که با علائم ناراحت کننده همراه باشد می تواند نشانه یک بیماری یا عفونت زمینه ای مانند سوزاک، بیماری التهابی لگن و غیره باشد. به همین دلیل است که هرگز نباید صرفاً به خودتشخیصی اتکا کنید و برای یافتن علل و درمان با متخصص مشورت کنید.

سایر علل ترشحات چسبنده واژن عبارتند از:

  • تمرینات سنگین
  • تحریک جنسی 
  •  فعالیت های جنسی یا مقاربت  
  • فشار 
  • تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی
  • جراحی اخیر که دهانه رحم یا اندام های مجاور را درگیر کرده است
  • اخیراً قرص های ضد بارداری هورمونی را شروع کرده اند

چه زمانی برای ترشحات چسبنده واژن باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

ترشحات چسبنده ضخیم یا شفاف واژن معمولا جای نگرانی نیست. اما در برخی موارد، ترشحات چسبنده واژن می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای یا عفونت باشد

تجربه ترشحات چسبنده واژن و سایر تغییرات در ترشحات واژن می تواند استرس زا و نگران کننده باشد. اگر حجم ترشحات واژن افزایش یافت، بافت یا رنگ تغییر کرد یا بوی بدی داشت، باید این علائم را با متخصص زنان خود در میان بگذارید

مهم است که سلامتی خود را نادیده نگیرید. در صورتی که ترشحات چسبنده واژن همراه با موارد زیر باشد با متخصص زنان و زایمان وقت بگیرید:

متخصص زنان می تواند به شما در تعیین علت تغییرات غیرمنتظره در ترشحات واژن کمک کند و همچنین یک روش درمانی موثر را در اختیار شما قرار دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا