دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

6 عامل موثر بر سیستم ایمنی در دوران بارداری!

سیستم ایمنی که مکانیسم دفاعی بدن انسان نیز نامیده می شود، محافظت از بدن را در برابر بیماری ها و عفونت ها تضمین می کند. افرادی که سیستم ایمنی قوی تری دارند کمتر دچار بیماری می شوند. اما تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر عوامل مختلف باعث می شود بدن به محیطی مناسب برای بیماری ها تبدیل شود. بارداری از جمله این شرایط است. سیستم ایمنی در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. تغییرات هورمونی و انتقال برخی از مواد مغذی دریافت شده توسط مادر به نوزاد باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن مادر می شود. این حالت معمولاً به صورت ضعف، خواب آلودگی مداوم و برخی دردها ظاهر می شود. گاهی اوقات، حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد، ممکن است سیستم ایمنی ضعیف شده و دری را برای بیماری ها باز کند. بنابراین توصیه می شود در طول دوره بارداری اندازه گیری سیستم ایمنی بدن در فواصل معین انجام شود. به طور خاص، می توان با مراجعه به متخصص زنان، حمایت دریافت کرد. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود، سلامت مادر و نوزاد به خطر می افتد. بنابراین، سیستم ایمنی در دوران بارداری برای تقویت آن باید اقدامات مختلفی انجام شود. حتی با اقدامات ساده ای که در خانه انجام می شود، می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد. نکته اصلی این است که بدانید چه کاری و چگونه انجام دهید.
 
خواب

تعداد مطالعات مربوط به خواب در دنیای علمی روز به روز در حال افزایش است. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ارتباط قوی بین خواب و سیستم ایمنی وجود دارد. با خواب کافی و با کیفیت می توان سیستم ایمنی را تا حد زیادی تقویت کرد و یا در صورت وجود نقاط ضعف آن را برطرف کرد. تولید سریع پروتئین ها که جایگاه مهمی در سیستم ایمنی دارند، تنها با خواب کافی و با کیفیت امکان پذیر است. علاوه بر این، خواب از نظر تأمین استراحت جسمی و ذهنی نقشی ضروری دارد. افرادی که کمتر از 6 یا 7 ساعت در روز می خوابند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی هستند. وقتی صحبت از بارداری به میان می آید، این موضوع حتی جدی تر است. بنابراین، سیستم ایمنی در دوران بارداریخواب منظم و با کیفیت برای تقویت آن ضروری است. خوابیدن شب در محیطی تاریک و آرام، پیش نیاز یک خواب سالم است.
 
تغذیه

اشتباه نیست اگر بگوییم تغذیه مهم ترین عامل بر سیستم ایمنی چه در دوران بارداری و چه در دوران عادی است. در افرادی که نمی توانند به اندازه کافی تغذیه شوند، بدن نمی تواند مواد لازم برای مکانیسم دفاعی را فراهم کند. این امر منجر به تبدیل آن به محیطی مناسب برای بیماری های مختلف می شود. توجه به تغذیه مناسب برای سیستم ایمنی در دوران بارداری ضروری است. با این حال، در این مرحله نیز مهم است که مراقب باشید، زیرا مصرف همه چیز به وفور در دوران بارداری درست نخواهد بود. دریافت حمایت از متخصص زنان و زایمان یا متخصص تغذیه می تواند به حمایت از تغذیه مناسب کمک کند. همچنین توصیه می شود برای تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری به توصیه های زیر توجه کنید:

* میوه ها و سبزیجات با ویتامین های فراوان: ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در فعال نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در هر زمان ایفا می کنند. به ویژه کمبود ویتامین های C و D یکی از دلایل اصلی مقاومت کمتر بدن در برابر بیماری ها است. برای دریافت این ویتامین ها می توان میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، انار، گریپ فروت مصرف کرد. این میوه ها همچنین سرشار از کلسیم و منیزیم هستند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، کلم و اسفناج از جمله غذاهایی هستند که باید برای تامین نیازهای کلسیم و آهن مصرف شوند.
* پروتئین فراوان برای ایمنی قوی تر: پروتئین ها نه تنها نیازهای انرژی بدن را برآورده می کنند، بلکه به سیستم ایمنی کمک می کنند تا به طور موثرتر و فعال تر کار کند. برای تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری، ذخایر پروتئین باید پر باشد . گوشت قرمز، شیر و تخم مرغ ایده آل ترین غذاها برای تامین نیازهای پروتئینی هستند. ماهی در تقویت سیستم ایمنی نیز جایگاه ویژه ای دارد. با این حال، توصیه می شود از ماهی های پایین حاوی جیوه بالا خودداری کنید و ماهی هایی مانند آنچوی، سالمون، ساردین مصرف کنید.
* آب کافی: آب یک ماده ضروری برای زندگی انسان است. یک فرد سالم باید حداقل 2 لیتر آب در روز مصرف کند. با افزایش نیاز مادر در دوران بارداری، مصرف آب نیز باید افزایش یابد. آب به پاکسازی بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.
 
خستگی

یکی از شرایطی که پتانسیل تاثیر منفی بر سیستم ایمنی در دوران بارداری دارد ، خستگی است. بدن انسان زمانی که خسته است به استراحت نیاز دارد. استراحت نکردن هنگام احساس خستگی باعث فشار بر سیستم ایمنی می شود. این فشار به طور طبیعی سیستم را ضعیف می کند و باعث افت مقاومت آن می شود. زنان باردار برای محافظت از سیستم ایمنی خود نباید بیش از حد خود را خسته کنند، از کارهای سنگین پرهیز کنند و زمانی که قصد انجام کاری را دارند با استراحت های مکرر آن را کامل کنند. در صورت وجود خستگی مزمن با وجود عدم کار سخت، توصیه می شود با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. خستگی مزمن؛ می تواند نشانه بسیاری از مشکلات به خصوص ضعف سیستم ایمنی باشد.

استرس

تحقیقات علمی که امروزه انجام شده است به وضوح نشان می دهد که استرس عامل اصلی بسیاری از بیماری ها است. داشتن این دانش نیز کلید خوبی برای از بین بردن مشکلات ناشی از استرس است. برای تقویت سیستم ایمنی در دوران بارداری، مادران باید از استرس دوری کنند. حذف عواملی که باعث استرس می شوند و اطمینان از اینکه مادر در معرض این عوامل قرار نمی گیرد، مهم است. بارداری همچنین می تواند به خودی خود به یک موقعیت استرس زا تبدیل شود. مادر باید سعی کند خودش با این وضعیت کنار بیاید. در مواردی که کافی نیست، باید به دنبال پشتیبانی متخصص باشد.

ورزش

ورزش یکی از مهم ترین فعالیت ها برای کسانی است که می خواهند زندگی سالمی داشته باشند. برای فعال نگه داشتن سیستم گردش خون و تناسب اندام توصیه می شود به طور منظم ورزش کنید. به خصوص اگر فصل مناسب باشد، طبیعت گردی به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. پیاده روی های سبک، پیاده روی های تند در ماه های اول بارداری، حرکاتی که به کشش بدن کمک می کند، یوگا و بسیاری از انواع ورزش های دیگر را می توان در این مرحله نام برد. همچنین زنان بارداری که به طور منظم ورزش می کنند زایمان راحت تری دارند. زیرا ویتامین D را می توان در طبیعت گردی مستقیماً از نور خورشید دریافت کرد. با این حال، انجام هر ورزش در دوران بارداری امکان پذیر نیست. بهتر است با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا مطمئن شوید که کدام ورزش ها را می توان در چه ماه های بارداری انجام داد.
 
مکمل ویتامین

ویتامین ها برای قوی ماندن بدن انسان بسیار مهم هستند. وقتی صحبت از زنان باردار می شود، این اهمیت دو چندان می شود. زیرا در دوران بارداری، نوزاد نیز همانند مادر به این ویتامین ها نیاز دارد. سیستم ایمنی در دوران بارداریکمبود ویتامین باید به خوبی شناسایی شود تا تقویت شود. در شرایط عادی، افراد می توانند این ویتامین ها را از غذاهایی که مصرف می کنند، به ویژه میوه ها و سبزیجات دریافت کنند. اما در مواردی که ذخایر ویتامین تا حد زیادی کاهش یافته و تکمیل آن از طریق تغذیه مشکل باشد، باید از برنامه مکمل ویتامینی که توسط پزشک استفاده شود، استفاده شود. اگرچه ویتامین ها برای سیستم ایمنی حیاتی هستند، اما مصرف مکمل های ویتامینی به صورت ناخودآگاه یا استفاده از داروهای ویتامینی بدون نظر پزشک می تواند برای مادر و جنین آسیب برساند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا