دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اولین پریود شما(مخصوص نوجوانان)

بلوغ چیست؟

بلوغ زمانی است که بدن تغییر می‌کند و بیشتر مانند یک فرد بزرگسال می‌شود. شروع قاعدگی خود یکی از این تغییرات است.



قاعدگی چیست؟

هر ماه هورمون‌های تخمدان یک تخمک آزاد می‌کند. تخمک به سمت یک از لوله‌های فالوپ حرکت می‌کند. در همان زمان، پوشش داخلی رحم شروع به رشد و ضخیم شدن می‌کند و سپس پوشش را تجزیه کرده و از طریق واژن از بدن خارج می‌شود که با نام عادت ماهیانه شناخته می‌شود.



چه زمانی قاعدگی شروع می‌شود؟

اکثر دختران بین سنین 12 تا 14 سال پریود می‌شوند اما برای برخی ممکن است دیر تر یا زودتر اتفاق بیفتد.
 

چند روز قاعدگی طول میکشد؟

اولین پریود شما ممکن است تنها چند روز طول بکشد.اولین دوره‌های پریودتان ممکن است خیلی سبک باشد. حتی ممکن است چند لکه‌ی خون مایل به قهوه‌ای رنگ روی پد خود ببینید. به هر حال بین 2 تا 7 روز نرمال است.
 

هرچند وقت یک بار باید پریود شوم؟

چرخه قاعدگی از اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه آینده محسوب می‌شود. متوسط سیکل قاعدگی حدود 28 روز است، اما چرخه بین 21-45 روز نیز طبیعی است. ممکن است 6 سال منظم شدن چرخه ی قاعدگی شما طول بکشد.
 

چرا باید تاریخ پریودهای خودم را یادداشت کنم؟

اگر شما این کار را هر ماه انجام دهید ممکن است متوجه ی یک الگو شوید. حتی پیش بینی تاریخ پریود بعدی‌تان نیز آسان تر خواهد شد. بررسی آنلاین و یا استفاده از نرم افزار‌های کنترل پریود بر روی تلفن هوشمند میتواند انتخاب مناسبی باشد.
 

چگونه تاریخ پریود خودم را روی تقویم علامت گذاری کنم؟

برای علامت گذاری تاریخ پریودتان روی تقویم از علامت x به عنوان اولین روز پریودتان استفاده کنید و به ترتیب برای روز های بعدی نیز از این علامت استفاده کرده تا پریودتان تمام شود.اولین x  را به عنوان اولین روز پریودتان در نظر داشته باشید و به دنبال آن روزهای بعدی را برای پیش‌بینی تاریخ پریود بعدی‌تان بشمارید.



از چه محصولات بهداشتی در زمان پریود باید استفاده کنم؟

شما در طول پریود خود باید از پد استفاده کنید. پدها برای جذب خون خارج شده از بدن شما استفاده می‌شوند.



چگونه از پد ها استفاده کنم؟

پد برای جذب خون خارج شده از واژن است که به لباس زیر شما متصل می‌شود. که در سایزها،ضخامت‌ها و مدل‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شود. بعضی از آن‌ها یک بخش اضافی به نام بال دارند که به زیر لباس زیر شما برگردانده و متصل می‌شود برای حفاظت بیشتر و ثابت ماندن بهتر پد.

بعضی از پدها کوچک تر و نازک ترند و برخی از دختران در روزهای آخر پریود خود و یا روزهایی که احتمال پریود شدن را می‌دهند از آن‌ها استفاده می‌کنند چون میزان خونریزی کم‌تر است.



چند وقت یکبار باید پد را عوض کنم؟

حداقل هر 4-8 ساعت  یک بار یا هر زمان که پد پر به نظر می‌رسد و یا احساس می‌کنید که مرطوب و ناراحت‌کننده است باید آن را عوض کنیم. برخی از دختران در هرنوبت استفاده از سرویس بهداشتی پد خود را عوض می‌کنند.
 


اگر در دوره ی پریود خود درد دارید

برخی از دختران هنگام پریود درد و گرفتگی در قسمت تحتانی شکم دارند و یا احساس درد  و حساسیت در سینه های خود قبل و در طول پریود را دارند برخی از دختران احساس سردرد ، سرگیجه ،تهوع و یا اسهال دارند.


برای رفع مشکلات فوق می‌توانید:

-از مسکن استفاده کنید.
-ورزش کنید.
- از کیف آب گرم بر روی شکم و پشت خود استفاده کنید.


آمنوره چیست؟

آمنوره به معنای پریود نشدن است برای بعضی از دختران پریود نشدن تا 16 سالگی نیز نرمال است اگرچه ممکن است در بعضی از موارد در سن 15 سالگی دکتر شما لازم ببیند که شما را تحت نظر خود داشته باشد تا پریود شوید .همچنین لازم است که شما تحت نظر پزشک باشید درصورتی که قبلا پریود شده‌اید اما در حال حاضر به مدت سه ماه پریود شما قطع شده است. (پریود نشده‌اید)


اگر در دوره ی خود دچار خونریزی های شدید شدم چه باید بکنم؟

اگر خونریزی شما بسیار است باید بین 1-2 ساعت پد و یا تامپون خود را عوض کنید اما اگر دوره‌ی شما بیش از 7 روز طول بکشد، احساس سرگیجه و سردرد داشته باشید باید به دکتر خود مراجعه کنید.



اگر دوره‌های من نامنظم است باید چه کنم؟

شما باید حتما به دکتر خود بگویید که دوره‌هایتان منظم بوده اما دیگر نیست. همچنین اگر در یک ماه چند بار پریود می‌شوید یا اصلا پریود نمی‌شوید حتما به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها قاعدگی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا