دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سرطان های ولوو Vulvar Cancer

درباره بیماری


سرطان مهبل بر روی سطح بیرونی آن است. سرطانی نادر است که بیشتر زنان مسن تر را تحت تاثیر قرار می دهد. سلول های غیر طبیعی می تواند برای یک دوره زمانی طولانی به آرامی توسعه یابد و در نهایت تشکیل توده یا زخم کنند. این سلول ها باید از نظر بدخیمی های فرج شود تست شود. در برخی از موارد، آن ها یک وضعیت پیش سرطانی شناخته شده به عنوان نئوپلازی داخل فرج  (VIN) و یا دیسپلازی می باشند.

علایم سرطان ولو


سرطان مهبل در طول زمان توسعه می یابد و هیچ علایم اولیه شناخته شده ای وجود ندارد. اگر با مشاهده هر گونه اختلال و یا علایم غیر معمول، شک به وجود بدخیمی وجود داشته باشد، فرد باید برای تشخیص از نظر سرطان مهبل مورد بررسی قرار گیرد برخی از این اختلالات و علایم که می توان گویان این وضعیت باشد عبارتند از:

توده در فرج

خارش، سوزش، یا حساسیت در لمس

خونریزی که ارتباطی با چرخه قاعدگی ندارد

درد

تغییرات پوست از جمله رنگ غیر طبیعی و یا ضخیم شدن

 

آزمایش برای شناسایی سرطان ولوو


آزمون استاندارد برای تشخیص سرطان مهبل وجود ندارد. اگر فرد به سرطان مهبل مشکوک باشد، معاینه لگنی کامل باید انجام شود. اگر هر رشد و یا اختلالات مشکوک یافت گردد، بیوپسی (نمونه برداری) ممکن است جهت شناسایی و وجود سلول های غیرطبیعی انجام شود. از آنجا که آزمون استاندارد برای سرطان فرج وجود ندارد، برای زنان بسیار مهم است که سالانه آزمایش لگنی توسط فرد متخصص انجام دهند تا هر گونه اختلال که می تواند در نهایت موجب ایجاد این بیماری گردد شناسایی و درمان صورت پذیرد.

مرحله بندی سرطان ولوو


تعیین مرحله ای از بیماری که فرد در آن قرار دارد جهت طرح ریزی برای درمان مناسب بسیار حایز اهمیت است. مراحل بیماری عبارت است از:

 مرحله I – سرطان به منطقه فرج محدود

 مرحله II – بیماری به بخش های پایین تر از مجرای خروجی مثانه، واژن و مقعد گسترش یافته است.

مرحله III – غدد لنفاوی گسترش پیدا کرده است.

 مرحله IVA – سرطان به بخش های فوقانی مجرای ادرار یا واژن و همچنین به مثانه، مقعد، و استخوان لگن گسترش یافته است.

 مرحله IVB – به سایر نقاط بدن گسترش یافته است.

 

گزینه های درمان


جراحی در بیشتر موارد برای سرطان ولوو انجام می گیرد. نوع جراحی با توجه به مرحله ای از سرطان که بیمار در آن قرار دارد تعیین می شود. برای مراحل اولیه، تومور سرطانی همراه با یک حاشیه از بافت سالم اطراف آن برای حصول اطمینان از حذف تمام بافت سرطانی و محدود کردن امکان عود آن، برداشته می شود.

ولووکتومی جزیی (Partial vulvectomy) در مراحل ابتدایی و یا ولووکتومی رادیکال (Radical vulvectomy) در مراحل بالاتر انجام می شود. در ولووکتومی جزیی، بخشی از فرج همراه با بافت اطراف آن برداشته می شود. در ولووکتومی رادیکال، کل بافت ولوو و لایه های زیرین آن برداشته می شود. اگر سرطان به دیگر اعضا گسترش یافته باشد، جراحی ممکن است شامل برداشتن دیگر مناطق آسیب دیده نیز باشد. پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز می تواند بصورت ترکیبی و یا جداگانه پیش و یا پس از عمل تجویز شود. پرتو درمانی می تواند برای کوچک کردن (Shrinkage) تومور سرطانی ولوو پیش از عمل انجام پذیرد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا