دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سندرم تونل کارپال در بارداری

بی حسی دست ها

آیا تا به حال احساس سوزن سوزن شدن در دست ها را تجریه کرده اید! در ادامه دلایل درد دست و مچ دست در بارداری و راهکارهای غلبه بر این دردها را ارائه خواهیم داد.

این روزها مدام احساس مور مور شدن دارید! این احساس از روی هیجان نسبت به وجود فرزند درون شکمتان نیست، بلکه دلیل آن سندرم تونل کارپال در بارداری است. بسیاری از مادران حدود هفته 24 بارداری در ناحیه مچ، دست ها و انگشتان خود سوزش و بی حسی ناخوشایندی را احساس می کنند اگرچه این مشکل بیشتر برای افرادی ایجاد می شود که هنگام کار، به طور متوالی و مداوم از دستان شان استفاده می کنند اما تونل کارپال در مادران باردار به دلایل متفاوتی تحریک می شود.

علت ایجاد سندرم تونل کارپال چیست؟

ورم بارداری باعث فشار بر عصب اصلی مچ دست می شود و در نتیجه علایم سوزن سوزن شدن و درد را ایجاد می کند که با فشار ارگونومیک و انجام حرکات تکراری دست ارتباط مستقیم دارد. اگر باردار هستید و نوع کار شما نیاز به انجام حرکات تکراری با دست دارد و احتمال بروز این مشکل به دو برابر افزایش خواهد یافت.

نکات ضروری

اگر این مشکل در شب تشدید می شود به این دلیل است که مایعاتی که در طول روز در قسمت پایین بدن تجمع پیدا می کنند، هنگام شب و دراز کشیدن در قسمت های دیگر بدن نیز توزیع می شوند که این فرایند به نوعی جاذبه معکوس تعبیر می شود. چنانچه تمام طول روز با کامپیوتر کار می کنید، این مشکل در شب مضاعف می شود. خوشبختانه پس از زایمان و با کاهش ورم بارداری، این مشکل کمرنگ می شود.

اقدامات لازم

کشش/ چنانچه کار روزمره شما با کامپیوتر است یا به هر فعالیت دیگری مشغول هستید که نیاز به انجام حرکات مکرر با دست دارد، کشش دست می تواند در کاهش درد و علایم موثر باشد.

قرار دادن صحیح دست/ اگر زمان زیادی را در روز صرف تایپ با کامپیوتر می کنید، دست خود را طوری قرار دهید که مچ صاف بوده و آرنج کمی بالاتر از دست قرار بگیرد.

درست خوابیدن/ سعی کنید هنگام خواب وزن خود را روی دست ها نیندازید، و بازوها را به یک بالش تکیه دهید.

جریان خون کافی/ مدام دست ها و مچ ها را تکان دهید تا جریان خون در آن ها برقرار شود. هنگام خواب گاهی دست ها را از تخت آویزان کرده و تکان دهید.

اجتناب از محرک ها/ کاهش یا قطع مصرف کافئین و اجتناب از توتون و تنباکو می تواند در فع این مشکل کمک کننده باشد.

استفاده از مچ بند/ در صورت وجود درد زیاد در ناحیه تونل کارپال، با مشورت پزشک یک مچ بند مناسب تهیه کنید.

درمان های جایگزین / طب سوزنی ممکن است به رفع این مشکل کمک کند. در این باره با پزشک مشورت نمایید.

مراجعه به پزشک/ پزشک ممکن است با تجویز داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به رفع این مشکل کمک کند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا