دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سیکل قاعدگی چگونه است؟

سیکل قاعدگی طبیعی انسان را می توان به دو بخش سیکل تخمدانی و سیکل رحمی تقسیم کرد. دوره تخمدانی به دو مرحله فولیکولی و لوتئال و سیکل رحمی به مراحل تکثیری و ترشحی تقسیم می شود. اما سوال اساسی این است که چرا در عده ای از خانم ها فاصله بین دو قاعدگی کم است و عادت ماهانه زود رخ می دهد، در حالی که بعد از محاسبه مشخص می شود که پریود زودتر از موعد رخ داده است.

در بیشتر مواقع چرخه قاعدگی خانم های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما معمولا فاصله بین دو پریود از 21 تا 35 روز محاسبه شده است. اما این محاسبه در دختر خانم های جوان از 21 تا 45 روز مورد ارزیابی شده است. اما بهترین روش برای یک خانم ثبت روز دقیق آن در تقویم می باشد. با این اقدام کمک می شود تا فرد روز قاعدگی و حتی تخمک گذاری خود را فراموش نکند.

در صورتی که برای هر مشکلی به یک متخصص زنان مراجعه کنید، او از شما می خواهد که برنامه عادت ماهیانه خود را در اختیار وی قرار دهید تا بتواند دید مناسبی نسبت به وضعیت شما داشته باشد

چه عواملی بر روی پریود منظم تاثیر می گذارند؟


مصرف داروهای جلوگیری از بارداری

بیماری تخمدان پلی کیستیک

بیماری های ناحیه لگن

مشکلات هورمونی

پولیپ رحم

فیبروم رحم

استرس

 

اما دقیقا چه چیزی باعث خونریزی می‌شود؟

چرخه قاعدگی متکی به سیگنال‌های هورمونی است. این هورمون‌ها هستند که تغییرات را به اندام‌های مختلف دیکته می‌کنند. در نیمه اول چرخه قاعدگی، یکی از تخمدان‌ها آماده آزاد کردن یک یا چند تخمک است. این تخمدان همچنین مقدار قابل توجهی هورمون استروژن تولید می‌کند. استروژن به لایه داخلی رحم، سیگنال آغاز رشد را می‌دهد. پس از آزاد شدن تخمک، تخمدان هورمون پروژسترون می‌سازد. پروژسترون هم به رشد لایه داخلی رحم کمک می‌کند و آن را زنده نگه می‌دارد تا اگر تخمک بارور شد بتواند لانه‌گزینی کند. اگر تخمک بارور شود و به رحم برسد، به لایه داخلی رحم متصل می‌شود، یعنی همان لانه‌گزینی، و به رشد خود ادامه می‌دهد. از رشد رویان بافت جفت به وجود می‌آید که به جنین کمک می‌کند تا از خون مادر تغذیه کند. علاوه بر آن جفت، هورمون پروژسترون ترشح می‌کند. هورمونی که دوام حاملگی را تضمین می‌کند. ولی هنگامی که رویان لانه‌گزینی نمی‌کند و جفت تشکیل نمی‌شود، میزان پروژسترون و استروژن کاهش می‌یابد. بعد از کاهش هورمون‌ها، لایه داخلی رحم ریزش می‌کند و پروستاگلاندین‌ها ترشح می‌شوند. پروستاگلاندین باعث انقباض رحم و شروع پریود می‌شود. با شروع خونریزی چرخه قاعدگی از ابتدا شروع می‌شود. پروستاگلاندین‌ها همچنین می‌توانند گرفتگی و درد در ناحیه شکمی‌ و یا اسهال در زمان پریود ایجاد کنند. علاوه بر خونریزی قاعدگی، بعضی از افراد هنگام تخمک‌گذاری یا آزاد شدن تخمک هم لکه‌بینی دارند.

 

چرا طول و شدت پریود تغییر می‌کند؟

در بعضی از افراد چرخه‌های قاعدگی در سال‌های ابتدایی بلوغ، نوسان دارند. اما معمولا پس از چند سال، چرخه قاعدگی به ثبات نسبی می‌رسد و منظم و تکرارپذیر می‌شود. باید در هر چرخه، طول و شدت خونریزی یکسان باشد. هر چند ممکن است تغییراتی را از چرخه‌ای به چرخه دیگر مشاهده کنید چون شدت و طول پریود شما بستگی به هورمون‌هایتان دارد که می‌توانند به دلایل مختلفی کم و زیاد شوند. استرس، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی می‌توانند میزان هورمون‌ها را موقتا تغییر دهند.

همچنین اگر تخمک گذاری شما دچار اختلال شود و یا اتفاق نیفتد، چرخه قاعدگی از نظم طبیعی‌اش خارج می‌شود. اگر تخمک‌گذاری رخ ندهد، ممکن است شما اصلا خونریزی نکنید، یا ممکن است دیرتر از حد معمول خونریزی کنید. همچنین ممکن است شدت و طول پریود متفاوتی را تجربه کنید. در زمان نوجوانی و یا قبل از یائسگی، تخمک‌گذاری نامنظم بسیار شایع است. در این بازه‌های زمانی، رخ ندادن تخمک گذاری شایع‌ترین دلیل نوسانات پریود مانند پریود نشدن و یا خونریزی شدید، است. علاوه بر این، بیماری‌هایی مثل داشتن پلیپ‌های رحمی، فیبروم رحمی‌ و یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌توانند پریود شما را دستخوش تغییر کنند. خونریزی شدید غیر قاعدگی و یا برخی داروها هم روی شدت و طول قاعدگی اثر می‌گذارند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا