دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا آرایش در دوران بارداری مجاز است؟

وقتی آرایش نمی‌کنید احساس نقص و کمبود دارید؟ اگر یک روز لباس رسمی و آرایش نداشته باشید و بیرون بروید دوستان‌تان فکر می‌کنند مشکلی برایتان پیش آمده است؟ همه خانم‌ها عاشق آرایش کردن هستند اما در دوران بارداری کمی باید در این مورد با احتیاط قدم برداشت. اگر باردارید بهتر است در مورد اینکه آرایش کردن در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین دارد کمی بیشتر اطلاعات کسب کنید و اگر قرار بر این است که آرایش داشته باشید هشیارانه مواد آرایشی را انتخاب کنید. در این مقاله در رابطه با آرایش در بارداری بیشتر صحبت می کنیم.

چرا باید به انتخاب مواد آرایشی دقت کنیم؟

انواع و اقسام برندها و محصولات آرایشی در بازار موجود است اما قبل از انتخاب آنها به این نکته توجه داشته باشید که مصرف کدام محصولات در دوران بارداری ایمن است و در رشد جنین اختلال ایجاد نمی‌کند. قبل از هر تصمیمی به این نکات توجه کنید:

  • مواجهه با ترکیبات سمی می‌تواند احتمال بروز سرطان پوست را افزایش دهد.
  • ترکیبات سمی در کرم‌های پوستی، رژلب‌ها و لاک‌های ناخن برای مادر باردار عارضه دارد هستند.
  • تمامی محصولات آرایشی تحت نظر تولید نمی‌شوند. برخی رنگ‌های مصنوعی و عطرهای شیمیایی می‌توانند به سلامت مادر و جنین آسیب برسانند.

در دوران بارداری در محصولات آرایشی باید به دنبال چه چیزی باشیم؟

از آنجا که ترکیبات شیمیایی سمی می‌تواند بر قدرت باروری تاثیرگذار باشد زنانی که قصد باردار شدن دارند باید به دنبال محصولات آرایشی فاقد اسانس، پارابن، فتالات، دی اتانول آمین و بیس فنول A باشد.

در دوران بارداری چه محصولی خریداری کنیم؟

اگر به دنبال آرایش در بارداری هستید، باید محصولی خریداری کنید که برای سلامت شما و جنین‌تان ایمن باشد. در اینجا برایتان توضیح می‌دهیم هنگام خرید هر محصول باید چه مواردی را در نظر بگیرید:

رژلب و آرایش در بارداری

رژلب جزئی جدایی ناپذیر از آرایش است اما از آنجا که هنگام خوردن و آشامیدن ترکیبات آن به سادگی وارد بدن می‌شود باید هنگام خرید دقت کنید حاوی ترکیبات مضر شیمیایی نباشند. سعی کنید از محصولات بیو استفاده کنید که طبیعی بوده و البته ماندگاری خوبی هم دارند. سرب مهم ترین ترکیبی است که در رژلب‌ها موجود است و باید از آن بپرهیزید.

شامپو

معمولا خانم‌ها به ترکیبات شامپویی که استفاده می‌کنند توجه‌ای ندارند اما در دوران بارداری باید مراقب این مسئله باشید. برخی شامپوها حاوی سدیم کلراید، سولفات و سیلیکون هستند که نه تنها مو را خراب می‌کند بلکه برای سلامت جنین نیز مضر است.

بهتر است در دوران بارداری از شامپوهای ساده که حاوی روغن دانه آفتاب گردان، نعناع، آهک و روغن‌های طبیعی‌اند استفاده کنید. می‌توانید شامپوهای طبیعی و ارگانیک را امتحان کنید. ترکیبات این دست شامپوها ریشه مو را تقویت کرده و سبب براقیت مو می‌شوند.

محصولات شستشوی صورت

آکنه مشکلی شایع در دوران بارداری است. دلیل آن هم تغییرات هورمونی در بدن مادر است. برای رفع این مشکل یا جلوگیری از تشدید علایم باید از محصولی مناسب برای شستشوی صورت استفاده شود. استفاده از محصولات شوینده و ضد لک حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک در دوران بارداری مجاز نیست.

برای شستشوی صورت بهترین محصول عصاره چای سبز، روغن پوست لیمو و خیار است که مصرف آن در بارداری بلااشکال محسوب می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند مادران باردار روزی دو بار پوست صورت‌شان را با شوینده‌های ملایم و آب گرم بشویند.

کرم صورت

در دوران بارداری پوست خشک می‌شود و مادر به کرم مناسبی برای دست و صورت نیاز دارد. برخی ترکیبات نظیر رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک می‌‌توانند پس از جذب توسط پوست وارد جریان خون شوند. بنابراین، از مصرف این محصولات خودداری کنید. در دوران بارداری محصولات بدون اسانس، ضد آلرژی و ارگانیک که حاوی هیچ نوع ماده شیمیایی مضر نیستند مناسب است.

کرم پودر

کرم پودر برای پوشاندن مشکلات پوستی استفاده می‌شود و در دوران بارداری به دلیل بروز آکنه کاربردهای بسیاری دارد. اگر مایل به استفاده از کرم پودر یا فاندیشن هستید انواع فاقد رتونوئیدها و بتا هیدروکسی اسیدها را انتخاب کنید. کرم پودر باید روی پوست خوب بنشیند و خیلی شل یا سفت نباشد. ماندگاری محصول نیز اهمیت بالایی دارد. سعی کنید در دوران بارداری انواعی از فاندیشن را خریداری کنید که طبیعی و ارگانیک است و حاوی رنگ یا نگهدارنده‌های شیمیایی نیست.

کانسیلر

کانسیلر نیز محصولی برای پوشاندن مشکلات پوستی است و همراه با فاندیشن استفاده می‌شود. از کانسیلرهای حاوی پارابن که به اثبات رسیده با سرطان پستان در ارتباطند دوری کنید. محصولات حاوی پلی اتیلن نیز مناسب استفاده نیستند. کانسیلری انتخاب کنید که پوست را خشک نکند، به راحتی روی پوست پخش شود و ماندگاری بالایی داشته باشد. به علامت استاندارد و تائیدیه محصول هم توجه داشته باشید.

لاک ناخن

استفاده از لاک ناخن در بارداری مجاز است؟ بله به شرطی که در محصول مواد شیمیایی مضر وجود نداشته باشد. تولوئن از ترکیباتی است که در لاک ناخن کابرد دارد و در بارداری می‌تواند بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد. غیر از این ترکیب، ترکیبات بیشمار دیگری نیز وجود دارد که همگی بر رشد جنین اثر منفی می‌گذارند.

رژگونه

رژگونه‌ها حاوی پارابن و سدیم سولفات هستند که برای جنین مضرند. هنگام خرید این محصولات دقت کنید حاوی پاربن یا بیسفنول A نباشند. بهتر است بجای رژگونه‌های پودری از انواع کرمی که با کرم پودر استفاده می‌شود و قابلیت محو بیشتری دارند استفاده کنید.

پنکیک

این محصولات حاوی رتینوئیدها، تتراسایکلین و هیدروکینون‌اند که به شدت باید از آن در دوران بارداری خودداری کرد. بجای پنکیک می‌توانید از آرد ذرت استفاده کنید. اگر اصرار به استفاده از این محصول دارید به اندازه استفاده کرده و مازاد آن را با دستمال کاغذی بردارید.

خط چشم

تا جای ممکن از خط چشم‌های حاوی مواد شیمیایی در بارداری استفاده نکنید. انواع ارگانیکی که حاوی روغن کرچک و روغن بادام هستند مناسبند و عارضه‌ ای ایجاد نمی‌کنند اما انواع حاوی سرب، پارابن و جیوه عوارض بلند مدت دارند.

چطور بدون آرایش در بارداری زیبا باشیم؟

برای زیبا بودن بدون آرایش کافی است به برخی نکات توجه داشته باشید:

  • غذاهای سالم بخورید: آب میوه‌های تازه و سبزیجات سبز، پوست را زیبا و جوان می‌کند.
  • ویتامین‌های E و C بیوتین و کلاژن به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و باعث زیبایی می‌شوند.
  • نوشیدن آب فراوان پوست را جوان و شاداب می‌کند و سبب دفع سموم از بدن و زیبایی بیشتر می‌شود.
  • برای حفظ طراوت پوست حتما از مرطوب کننده‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید زن به ذات زیباست و آنچه از زیبایی ظاهری با ارزش تر است زیبایی درونی انسانهاست. استفاده از محصولات آرایشی گرچه سبب زیبایی بیشتر شما از نظر ظاهری می‌شود اما می‌تواند برای جنین مضر باشد و عوارض دراز مدت در او بگذارد. سعی کنید تا جای ممکن در بارداری آرایش نکنید یا از مواد آرایشی ارگانیک و طبیعی بهره بگیرید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا