دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تفاوت حاملگی دو قلو با حاملگی های دیگر

موضوعی که اخیرا در بین زوجین بویژه زوج‌های جوان طرفدار بیشتری دارد، بارداری دوقلویی یا چندقلویی است. این نوع بارداری اگرچه در ظاهر جذاب به نظر می‌رسد، اما ممکن است عوارض جدی برای مادر و جنین‌ها به دنبال داشته باشد که شاید تمام علاقه‌مندان به این نوع بارداری از آن بی‌اطلاع باشند.

معمولاً دوقلوها حاصل لقاح دو تخمک مجزا با دو اسپرم هستند یعنی در سیکل قاعدگی دو تخمک آزاد می‌شود و با دو اسپرم لقاح می‌یابد که حاصل آن تشکیل دو جنین و تولد دوقلوهای ناهمسان است. در مواردی هم که به‌صورت تصادفی رخ می‌دهد، یک تخمک و یک اسپرم لقاح می‌یابند اما در همان ابتدا سلول لقاح‌یافته به دو سلول تقسیم می‌شود که این دو سلول به‌صورت مجزا جفت و جنین تشکیل می‌دهند و در نهایت به تولد دوقلوهای همسان می‌انجامد که به لحاظ ژنتیکی نیز مشابه‌اند.

در افرادی که در خانواده نزدیک خود مثل برادر یا خواهر و عمو و دایی دو قلو داشته اند و یا با یکی از روش های مصنوعی باردار شده اند احتمال حاملگی دو قلو بیشتر است. همچنین بهتر با این موضوع کنار می آیند. درک این موضوع برای افرادی که تجربه زندگی نزدیکی با دوقلو ها نداشته اند کمی سخت تر می شود. این خانم ها معمولا در چند روز اول بعد از این که متوجه شدند دوقلو باردار هستند از نظر روحی دچار شوک یا عصبانیت می شوند که با توجه بیشتر اطرافیان برطرف می شود.

تفاوت حاملگی دوقلو با حاملگی های دیگر چیست؟

علائم حاملگی دوقلو تفاوت چندانی با علائم حاملگی یک نوزاد ندارد، اما علائم بارداری زودتر خود را نشان می دهند. این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که بارداری در خانم ها متفاوت است و از نظر علائم و شرایط یکسان نیست. بارداری های دو قلو علاوه بر علائم بارداری طبیعی یک سری علائم استاندارد مخصوص به خود را نیز دارد. زیرا در این نوع بارداری میزان هورمون بارداری یعنی  hCG (هورمون کورونی گونادوتروپین انسان) در بدن مادر بیشتر است. البته این هورمون در ابتدا مسئول حفظ جنین و به حداکثر رساندن شانس زنده ماندن آن است.

چه زمانی احتمال بارداری دوقلو بیشتر است؟

در برخی افراد بر اساس شرایطی که دارند احتمال بارداری دوقلو بیشتر می شود. این شرایط عبارتند از:

  • برای زنان بالای 30 سال.
  • بارداری قبل از یائسگی
  • در زنانی که بلندتر از حد متوسط هستند، شانس حاملگی دوقلو بیشتر از افرادی است که قد متوسط یا کوتاه دارند.
  • زنان دارای اضافه وزن با شاخص توده بدنی  25< BMI
  • اگر سابقه بارداری دوقلو دارید یا در خانواده بیولوژیکی شما دوقلو وجود دارد.
  • اگر از روش های کمک به باروری استفاده کرده اید.
  • اگر از تبار آفریقایی آمریکایی هستید.
  • زنانی که بارداری دوم و سوم هستند.

چگونه بارداری دوقلو تایید می شود؟

اگرچه ممکن است شک کنید دوقلو باردار هستید، اما تا زمانی که 100٪ مطمئن نشده اید بارداری دوقلو تایید نمی شود. روش های زیر می توانند به شما در اطمینان از بارداری دو قلو کمک کنند:

  • سونوگرافی، که در آن دو نطفه به وضوح بر روی صفحه نمایش دیده می شوند.
  • شنیدن دو ضربان قلب جداگانه در یک داپلر.
  • در غیاب مراقبت های قبل از زایمان، حاملگی دوقلو تا زمانی که دو نوزاد متولد نشده اند آشکار نمی شود.

عوارض حاملگی دوقلو

شاید شما قبل از بارداری خودتان را برای عوارض و خطرات یک بارداری طبیعی آماده کرده باشید. اما باید بدانید اگر دو قلو باردار هستید متاسفانه این خطرات بیشتر می شوند. عوارض بارداری دو قلو عبارتند از:

زایمان زودرس - به عنوان مثال قبل از هفته 38 بارداری

بچه های کوچکتر با وزن کم هنگام تولد. زیرا فضای شکمی مادر برای دو جنین بزرگ کم است.

یک کودک کوچکتر از دیگری. در دوران بارداری یکی از دوقلوها تغذیه و فضای بیشتری نسبت به دیگری داشته است.

پره اکلامپسی. به همین دلیل است که باید در طول حاملگی خود تحت کنترل BP باشید. احتباس آب و وجود پروتئین در ادرار نشانه های دیگری از پره اکلامپسی است.

- دیابت بارداری.

نکات مهم درباره بارداری دو قلو

  • مراقبت منظم قبل از زایمان با یک متخصص زنان ضروری است.
  • مراجعه به متخصص تغذیه متبحر برای دریافت اطلاعات در مورد رژیم غذایی و برآورده شدن نیازهای تغذیه ای بدن شما و فرزندانتان
  • استراحت کنید. دوقلوهای در حال رشد و حمایت از آنها نسبت به یک نوزاد انرژی بیشتری از شما می گیرد. ممکن است لازم باشد کار خود را رها کنید و در خانه استراحت کنید.
  • ممکن است به سونوگرافی منظم تر نیاز داشته باشید.
  • برای زایمان زودتر از موعد برنامه ریزی کنید. معمولا دوقلوها زودتر از زمان تعیین شده به دنیا می آیند.

افزایش سطح HcG در ادرار یا خون (آزمایش های بارداری)

بارداری دو قلو به صورت قطعی با آزمایش ادرار قابل تشخیص نیست. در صورتی که قبل از به تاخیر افتادن پریودتان آزمایش بارداری دادید و نتیجه تست مثبت بود احتمال بارداری دو قلو وجود دارد. اما آزمایش های خانگی برای این موضوع قابل اطمینان نیستند.

تست بارداری خون) سطح (hCG نتایج بهتری به شما ارائه می کند. HCG یک هورمون قابل تشخیص در خون یا ادرار زنان باردار است که حدود 10 روز پس از تخمک گذاری در بدن افزایش می یابد و معمولا پس از آن مقدارش هر دو تا سه روز دوبرابر می شود و در حدود هفته هشت بارداری  تا هفته یازدهم بارداری  به حداکثر می رسد.

با این حال به طور کلی سطح بالای hCG در اوایل بارداری روش مناسبی برای تشخیص دوقلو نیست.  مسئله دیگر این است که محدوده طبیعی hCG می تواند بین زنان مختلف متفاوت باشد. سطوح بین 18 mIU / ml و 7،340 mIU / ml  در پنج هفته اول حاملگی  به عنوان میزان "طبیعی"در نظر گرفته می شود. از عوامل دیگری که باعث افزایش سطح hCG می شود، بارداری مولار است.

علائم بارداری دوقلویی

علائمی که در بارداری دوقلویی شدید تر است شامل:

 .1تعداد ضربان قلب بیشتر

با استفاده از امواج صوتی بی ضرر سیستم داپلر در اواخر سه ماهه اول بارداری  ضربان قلب مشخص می شود. یک پزشک با تجربه یا ماما قادر به تشخیص بیش از یک ضربان قلب نیز می باشد، که نشان دهنده حاملگی چندقلو است.

گوش دادن به ضربان قلب جنین در اوایل بارداری می تواند گمراه کننده باشد. ممکن است ضربان قلب دوم ضربان قلب همان جنین از زاویه دیگری باشد که اکو می شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که ضربان قلب مادر با جنین اشتباه گرفته نمی شود زیرا معمولا سرعت ضربان قلب مادر نصف سرعت ضربان قلب جنین است. با این حال، ضربان قلب مادر ممکن است باعث ایجاد سر و صدای زمینه ای شود که می تواند تشخیص ضربان قلب دو یا چند نوزاد را دشوار کند.

 .2بیماری صبحگاهی بیشتر

از لحاظ آماری، مادرانی که چندقلو باردار هستند بیشتر دچار بیماری صبحگاهی می شوند. به طور کلی، حدود نیمی از زنانی که یک جنین باردار هستند تهوع و استفراغ مشابهی دارند و تا 1٪ از آن ها دارای هیپرمیزی گراویاداروم، نوعی بیماری صبحگاهی شدید هستند. همچنین ممکن است فردی چند قلو هم باردار باشد اما هیچ گونه بیماری صبحگاهی نداشته باشد و این موضوع بستگی به شرایط خود مادر دارد.

همچنین، در بارداری اول، خانم نمی تواند درجه حالت تهوع خود را مقایسه کند. اما در حاملگی های بعدی، در حدود 15 درصد از زنان بیماری صبحگاهی بیشتری در بارداری چند قلو گزارش کرده اند. در نهایت، یکی دیگر از نشانه های بالقوه این است که تهوع خیلی زود، حتی قبل از اینکه آزمایش حاملگی مثبت باشد، شروع می شود.

 .3افزایش وزن

مادرانی که دوقلو باردار هستند فقط 10 پوند (1 الی 1.5 کیلوگرم) بیشتر از مادرانی که یک فرزند باردار هستند وزن اضافه می کنند. با این حال میزان افزایش وزن مادر بستگی به قد، جثه بدن و تعداد جنین در رحم دارد. علاوه بر این، بیشتر افزایش وزن در اواخر بارداری اتفاق می افتد.

در نهایت، رژیم غذایی می تواند یک دلیل مهم برای افزایش وزن باشد. اگر در مورد وزن خود در دوران بارداری نگران هستید، لطفا با پزشک خود صحبت کنید.

 .4اندازه گیری بزرگ برای سن حاملگی

در طول بارداری، پزشک از اندازه ی فوندوس رحم (اندازه گیری از بالای استخوان شرمگاهی تا بالای رحم) به عنوان روش پیش بینی سن حاملگی و همچنین رشد جنین استفاده می کند. حاملگی دوقلو یا چندقلو ممکن است باعث شود که رحم مادر فراتر از محدوده ی حاملگی تکامل یابد. با این حال، عوامل دیگری نیز ممکن است اندازه گیری را افزایش دهد.

 .5حرکت جنین

حرکات جنین در داخل رحم یکی از هیجان انگیزترین قسمت های حاملگی است. اولین حرکت جنین بین هفته 18 تا 25 اتفاق می افتد. بسیاری از مادران باردار دوقلو قبل از هفته 18 حرکت جنین را احساس می کنند.

 .6خستگی شدید

خستگی شدید، شایع ترین شکایت در طول بارداری چند قلو است. خواب آلودگی و خستگی در سه ماهه اول افزایش می یابد زیرا بدن بیش از حد کار می کند تا بیش از یک کودک را پرورش دهد. در برخی موارد، خستگی می تواند دلایل دیگری مانند کار، استرس، تغذیه نامناسب و داشتن فرزندان دیگر داشته باشد، اما می تواند نشان دهنده چند قلو نیز باشد.

به خاطر داشته باشید در بارداری اول مادر درجه ی خستگی "طبیعی" را نمی داند. اما در بارداری های بعدی ممکن است با داشتن چند قلو بیشتر احساس خستگی بکند. همچنین به طور طبیعی، مادرانی که قبلا باردار شده اند بیشتر در طول بارداری خسته می شوند.

 .7احساسات درونی

در حالی که موارد دیگر در این لیست به برخی از نشانه های قابل مشاهده اشاره داشتند، نمی توانیم قدرت ذهنی مادر را نادیده بگیریم.  اگر مادر احساس کند دوقولو باردار است باید به احساس او توجه کنید و در مورد این احساسات با پزشک صحبت کنید.

8. تایید سونوگرافی

تنها راه مطمئن تایید حاملگی دوقلو یا چندقلو از طریق سونوگرافی است. یک تصویر سونوگرافی بدون شک می تواند نشان دهد بیش از یک جنین وجود دارد یا خیر. در نهایت، صرف نظر از علائم و نشانه های دیگری که دارید، تنها راه تشخیص مطمئن این است که سونوگرافی انجام دهید.

اگر شک دارید که ممکن است بیش از یک جنین وجود داشته باشد، نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. این را هم بدانید که بسیار بعید است که سونوگرافی جنین دیگر را تشخیص ندهد. با این حال، موارد دوقلوهای پنهان نیز وجود دارد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا