دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

لکه بینی قبل از پریود با علل کم خطر

لکه بینی قهوه ای یا صورتی قبل از پریود معمولا مورد نگران کننده  نیست و دلایل متفاوتی برای مشاهده این لکه‌ها در موعد پریود وجود دارد اما گاهی این لکه‌ها نشانه بارداری یا علائم پیش یائسگی هستند و همچنین در مواردی ممکن است نشانه بیماری باشند.

لکه بینی قبل از پریود، برای خانم‌ها ناخوشایند است. در اینجا چند دلیل برای لکه بینی قبل از پریود با علل کم خطر را برایتان توضیح می‌دهیم و ضروریست که به متخصص زنان مراجعه کنید:

اولین دوره پریود

برای بسیاری از دختران، در چند سال ممکنه پریود های دردناک، لکه بینی و چرخه های نامنظم قاعدگی را تجربه کنند. این مسئله طبیعی است و معمولا فقط یک عامل هورمونی باعث ریزش نامناسب رحم در اواسط سیکل  می شود، بنابراین نباید در مورد آن نگران باشید.

استفاده از روش های جلوگیری از بارداری

- میلیون ها زن از روش های کنترل بارداری استفاده می کنند. هنگامی که قرص های ضد بارداری را شروع می کنید، متوقف می کنید و یا تغییر می دهید، لکه بینی یک عارضه رایج و عادی است. در این حالت افزایش استروژن به حفظ رحم در محل کمک می کند. تغییر یا تجمع هورمون استروژن در بدن شما می تواند منجر به لکه بینی بین پریودی ها شود. این نوع لکه بینی طولانی تر از 1-3 ماه است زیرا بدن شما تلاش می کند تا با سطوح جدید استروژن سازگار شود.

- لکه بینی از عوارض شایع قرص های ضد بارداری است. در روش های جلوگیری از بارداری مانند قرص ها، آمپول های سه ماه و دستگاه های داخل رحمی از هورمون پروژسترون استفاده میشود که این هورمون میتواند باعث لکه بینی شود.

- هنگامی که شروع به مصرف قرص های ضد بارداری هورمونی می کنید، معمولا دو هفته پس از آخرین دوره لکه بینی را تجربه می کنید. پریودی شما به طور معمول در عرض شش ماه به روال معمول باز می گردد.

- لکه بینی همچنین می تواند با ای یو دی رخ دهد. این دستگاه برای جلوگیری از حاملگی داخل رحم قرار داده می شود. هورمون های IUD به آرامی آزاد می شوند، که چرخه قاعدگی و توانایی های تولید مثل را کنترل می کند. با این حال، در سه تا شش ماه اول، لکه بینی ناشی از IUD بسیار شایع است؛ حتی اگر پزشک از ای یو دی هورمونی یا مسی استفاده کرده باشد. این دستگاه به عنوان یک جسم خارجی در رحم عمل می کند و ممکن است باعث لکه بینی یا خونریزی شدید شود. لکه بینی در طول زمان کاهش می یابد و داشتن عوارض جانبی کاملا طبیعی است.

نکات مهم:

  • اگر از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنید، ممکن است بین دو یا سه دوره اول لکه بینی را تجربه کنید.
  • هنگامی که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، ممکن است در صورت فراموشی قرص، لکه بینی را تجربه کنید.
  • قرص های هورمونی برای درمان علائم یائسگی نیز ممکن است منجر به لکه بینی شود.

مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی که افراد پس از داشتن رابطه های پرخطر مصرف می کنند می تواند سبب لکه بینی شود. هورمون های موجود در دارو می تواند باعث کاهش خونریزی زنان در قاعدگی شود که این نوع لکه بینی کاملا طبیعی است.

شما لکه بینی لانه گزینی دارید:

برخی اوقات لکه بینی در ابتدای حاملگی طبیعی است. اگر لکه بینی داشته باشید، اما به مدت چند هفته پریود نشوید، احتمالا به دلیل لکه بینی لانه گزینی است. لکه بینی لانه گزینی یا خونریزی لانه گزینی، زمانی است که یک تخمک لقاح یافته خود را در دیواره داخلی رحم قرار می دهد. هنگامی که جنین در رحم کاشته می شود، عروق خونی کوچک پاره شده و باعث می شود مادر باردار، ترشحات صورتی یا قهوه ای رنگ ببیند.

روش هایی نیز برای چگونگی تشخیص خونریزی لانه گزینی وجود دارد. لکه بینی لانه گزینی معمولا قبل از دوره بعدی و پنج تا ده روز پس از باروری رخ می دهد. تقریبا 1/3 زنانی که لکه بینی لانه گزینی را تجربه کرده اند ادعا کردند این نوع لکه بینی متفاوت از لکه بینی قاعدگی است.

دلیل این امر شامل رنگ های مختلف در لکه بینی مانند خون تیره تر از خون پریودی، ترشح بافت مانند بیشتر و درد  و گرفتگی در یک زمان می باشد. خطر این نوع لکه بینی کم است، اما اگر سونوگرافی تایید کند که حامله هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. لکه بینی می تواند نشانه حاملگی خارج از رحم نیز باشد که جنین خارج از رحم رشد می کند. به همین دلیل باید بررسی شود، زیرا زمانی که حاملگی خارج از رحم بدون مراقبت باقی می ماند می تواند برای مادر خطرناک باشد.

استرس زیاد

استرس می تواند تقریبا عامل ایجاد هر نوع بیماری در بدن شما باشد. استرس می تواند عدم تعادل در بدن شما ایجاد کند و لکه بینی از آن استثنا نیست. استرس احساسی (افسردگی، اضطراب، نگرانی، بی خوابی) و استرس فیزیکی (کاهش وزن یا افزایش وزن، بیماری، رژیم غذایی نامناسب، ورزش بیش از حد) می تواند بر پریودی شما تأثیر بگذارد.

این امر به این دلیل است که استرس شدید باعث می شود که بدن شما میزان بیشتری هورمون کورتیزول را آزاد کند و بدنبال آن استروژن و پروژسترون بیشتری آزاد می شود. عدم توازن هورمونی می تواند سیکل شما  را نامنظم کند. در حالیکه ورزش باعث کاهش استرس می شود، ورزش بیش از حد نیز می تواند منجر به قطع قاعدگی (آمنوره) شود و فرد را دچار لکه بینی کند.

کاهش هورمون استروژن

از هر ده خانم یک نفر در طول تخمک گذاری خود لکه بینی را تجربه می کند که بعلت کاهش شدید سطوح استروژن و تحریک اندومتر می باشد. این نوع لکه بینی معمولا حدود 10 تا 14 روز قبل از دوره بعدی شما رخ می دهد. کاهش استروژن باعث می شود که زنان دچار ترشحات واژن قهوه ای یا لکه بینی بهمراه درد و گرفتگی شکم شوند.

شما تخمک گذاری تاخیری را تجربه می کنید!

اگر خانمی هستید که در انتهای چرخه قاعدگی تخمک گذاری دارید، ممکن است منجر به ماتلشمرز شود. ماتلشمرز درد یک طرفه در شکم است که با تخمک گذاری در وسط چرخه قاعدگی همراه است و معمولا حدود چهارده روز قبل از دوره بعدی شما رخ می دهد. درد از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد اما می تواند چند روز نیز ادامه داشته باشد. درد معمولا در طرف تخمدانی است که تخمک را آزاد می کند. علاوه بر درد خفیف، ماتلشمرز می تواند خونریزی واژینال خفیف یا لکه بینی ایجاد کند. تخمک گذاری تاخیری می تواند به این معنی باشد که شما کیستی کوچک روی سطح تخمدان خود دارید، که منجر به شکستن تخمک و ایجاد لکه های واژن می شود.

شما پریودی تاخیری یا جزئی دارید!

در طی پریودی عادی، خون واژن حاوی خون قدیمی، پوشش آندومتر و بافت مرده است. هنگامی که پریودی تاخیری یا جزئی دارید، خونریزی ماهیانه شما کامل نمی شود و مقدار کمی از پوشش تا یک ماه در رحم باقی می ماند. در نهایت این بافت باقی مانده بصورت لکه های قهوه ای یا صورتی رنگ از واژن خارج می شود و این نوع لکه بینی کاملا طبیعی است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا