دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

زگیل تناسلی چیست و چگونه به وجود می آید؟

انواع مختلفی از ویروس HPV باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن می شود. به عنوان مثال، برخی از انواع ویروس HPV باعث زگیل های کف پا بر روی پاها می شوند، در حالی که برخی دیگر باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که عمدتا بر روی صورت و گردن ظاهر می شود.

زگیل که به آن وارت و یا  Verruca می‌گویند، غده‌ای گوشتی است که انواع آن بر روی دست و پاها رشد می‌کند، اما ممکن است بر روی تمام نقاط بدن رشد کند.زگیل تناسلیvenereal wart, Condyloma acuminatum, Verruca acuminata و یا genital wart ، زگیلی که بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود.زگیل معمولاً یک تومور خوش خیم کوچک و زبر است که می‌تواند به گل کلم یا یک تاول سفت و سخت شباهت داشته باشد.زگیل‌ها در اثر ژنوتایپ‌های مختلف خانوادهٔ ویروس پاپیلوم انسانی low risk HPV ، ایجاد می‌شوند و وقتی با پوست شخص آلوده تماس ایجاد شود واگیردار هستند .

بیش از 150 گونه ویروس HPV وجود دارد، آن‌ها می‌توانند بر روی پوست، در داخل دهان، بر روی اندام جنسی و نواحی مقعد رشد کنند.نوع معمول ویروس HPV گرایش برای رشد بر روی پوست را دارد (مانند دست و انگشتان)، در حالی که انواع دیگر ویروس HPV تمایل برای زدن زگیل بر روی آلت تناسلی را دارند.

عفونت HPV زمانی اتفاق می افتد که ویروس وارد بدن شما می شود، معمولا از طریق برش، سایش و یا پارگی قسمت کوچکی در پوست شما. این ویروس به واسطه تماس پوستی منتقل می شود.عفونت های ویروسی تناسلی از طریق مقاربت جنسی، رابطه جنسی مقعدی و دیگر تماس پوستی با پوست در ناحیه تناسلی به وجود می آیند. برخی از عفونت های HPV که منجر به زخم های دهان یا مجرای تنفسی می شوند از طریق سکس دهانی ایجاد می شود.اگر شما حامله هستید و دارای عفونت HPV با زگیل های تناسلی هستید، ممکن است زگیل ها در دوران بارداری بزرگتر و بزرگتر شوند.درمان  را تا پس از زایمان به تعویق بیندازید.زگیل های تناسلی بزرگ می توانند کانال تولد را مسدود کنند، که باعث تحرک واژینال می شود. عفونت ممکن است به رشد نادر و غیرسرطانی در حنجره کودک مرتبط باشد.زگیل ها مسری هستند آنها با تماس با یک زگیل یا با چیزی که زگیل را لمس کرده است، گسترش پیدا می کنند.

توصیه می شود افراد زیر اقدام به انجام آزمایش زگیل تناسلی بکنند:

·  افرادی که رابطه جنسی خارج از خانواده داشته اند.

·  افرادی که شریک جنسی آنها رابطه جنسی خارج از خانواده داشته است.

·  افرادی که شریک جنسی آنها دارای زگیل تناسلی در ناحیه تناسلی است.

· افرادی که خودشان دارای ضایعه مشکوک به زگیل تناسلی هستند.

تشخیص زگیل تناسلی

پزشک شما ممکن است با نگاه کردن به زگیل های شما،  قادر به تشخیص عفونت HPV باشد.

اگر زگیل های تناسلی قابل مشاهده نیستند، به یک یا چند تست زیر نیاز خواهید داشت:

آزمون محلول سرکه (اسید استیک)

راه حل سرکه برای مناطق تناسلی مبتلا به HPV، آنها را سفید می کند. این ممکن است در تشخیص ضایعات مسطح دشوار به نظر برسد.

تست پاپ اسمیر

دکتر شما یک نمونه از سلول های دهانه رحم یا واژن خود را برای ارسال آزمایشات آزمایشگاهی جمع آوری می کند. آزمایشات پاپ می تواند ناهنجاری هایی را که می تواند به سرطان منجر شود، نشان دهد.

آزمایش DNA

این تست، می تواند DNA از انواع پرخطر HPV را که به سرطان های دستگاه تناسلی مرتبط شده است شناسایی کند. این تست به علاوه تست پاپ اسمیر به زنان 30 سال به بالا توصیه می شود.

درمان زگیل تناسلی

داروها

داروها برای از بین بردن زگیل ها معمولا به طور مستقیم روی ضایعات عمل میکند و معمولا قبل از اینکه موفقیت آمیز باشند، برنامه های زیادی را استفاده می کنند. مثالها عبارتند از:

اسید سالیسیلیک

با حذف لایه های یک زگیل در یک زمان کوتاه . مصرف آن برای زگیل های معمولی ، می تواند باعث تحریک پوست شود بنابراین بر روی صورت استفاده نشود.

     Imiquimod (Aldara, Zyclara)

این کرم تجویزی ممکن است توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با HPV افزایش دهد. عوارض جانبی رایج شامل قرمزی و تورم در محل به کار برده شده  می باشد.

(Condylox) Podofilox 

یکی دیگر از نسخه های موضعی، podofilox می باشد که بافت زگیل تناسلی از بین میبرد. podofilox  ممکن است باعث ایجاد درد و خارش شود.

اسید تری کلرواسید

این درمان شیمیایی زگیل های روی کف دست، کف پا و ناحیه تناسلی را می سوزاند. ممکن است باعث تحریک موضعی شود.

جراحی و دیگر روش ها

اگر داروها اثرگذار نباشد، متخصص زنان ممکن است با یکی از این روش ها زگیل ها را بردارد:

•  درمان زگیل تناسلی با لیزر

•  انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

•  سوزاندن با جریان الکتریکی (الکتروکوتر)

•  برداشتن زگیل به وسیله جراحی

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا