دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دیسمنوره چیست؟

دیسمنوره چیست؟

احساسات دردناک است که روی بسیاری از زنان قبل ودر حین قاعدگی تأثیر می‌گذارد. درد گرفتگی قاعدگی (که همچنین، به نام دیسمنوره یا درد دوره‌ای نیز شناخته می‌شود)، از خشن و آزار دهنده تا شدید، متغیر است. زمانی که یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود و بعد از آن لوله فالوپی را طی می‌کند، گرفتگی عضلات قاعدگی شروع می‌شود. درد در پایین شکم و کمر رخ می‌دهد.

 

این حالت، معمولاً 1 تا 2 روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و از 2 تا 4 روز طول می‌کشد. دردی که فقط با روند قاعدگی همراه است، به عنوان دیسمنوره اولیه شناخته می‌شود. اگر درد گرفتگی قاعدگی ناشی از یک مشکل پزشکی قابل شناسایی مانند اندومتریوز، فیبروئید رحم یا بیماری التهابی لگن باشد، دیسمنوره ثانویه نامیده می‌شود.

 

علل دیسمنوره که باعث درد شکمی یا کمردرد در بسیاری از زنان قبل و بعد از قاعدگی می‌شود را در این مقاله بررسی می‌کنیم.

 

برای بعضی از زنان، این حالت باعث ناراحتی کمی می‌شود، اما برای برخی از زنان، دیسمنوره می‌تواند به اندازه کافی شدید باشد تا جایی که برای چند روز در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند. از علل آن می‌توان شرایطی مانند آندومتریوز یا فیبروئید رحم که باعث درد شکم در زمان قاعدگی می‌شود را نام برد. درمان علل گرفتگی قاعدگی، کلیدی برای کاهش درد است.

 

زمانی که یک تخمک از تخمدان‌ها آزاد می‌شود و بعد از آن لوله فالوپی را طی می‌کند، گرفتگی عضلات قاعدگی شروع می‌شود. درد در پایین شکم و کمر رخ می‌دهد.

 

این حالت، معمولاً 1 تا 2 روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و از 2 تا 4 روز طول می‌کشد. دردی که فقط با روند قاعدگی همراه است، به عنوان دیسمنوره اولیه شناخته می‌شود. اگر درد گرفتگی قاعدگی ناشی از یک مشکل پزشکی قابل شناسایی مانند اندومتریوز، فیبروئید رحم یا بیماری التهابی لگن باشد، دیسمنوره ثانویه نامیده می‌شود.

 

علائم دیسمنوره

 

معمولاً به درد ناخوشایند، سوزش، گرفتگی دردناک در قسمت پایین شکم، درست بالای استخوان لگن اشاره دارد. سایر علائم عبارت‌اند از:

 

درد در کمر و ران

تهوع و استفراغ

تعریق

ضعف و سرگیجه

اسهال یا مدفوع شل

یبوست

نفخ

سردرد

 

 

 

 

علل دیسمنوره

 

در طول دوره قاعدگی، مواد هورمونیک (پروستاگلاندین) که درگیر درد و التهاب هستند باعث انقباض عضله رحم می‌شوند. سطح بالاتر پروستاگلاندین‌ها با گرفتگی‌های شدید قاعدگی همراه است. از علل گرفتگی قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آندومتریوز: مبتلا بودن به اندمتریوز است. آندومتریوز، قرار گرفتن آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از عضله رحم است. لگن شایع‌ترین محل آندومتریوز است.

 

فیبروئید رحم: رشد غیر انسدادی در دیواره رحم می‌تواند از علل گرفتگی قاعدگی و درد در ناحیه شکم باشد.

 

آدنومیوز نیز می‌تواند از علل دیسمنوره قاعدگی در زنان باشد. آدنومیوز زمانی در زنان اتفاق می‌افتد که بافت آندومتر دیواره رحم به سمت دیواره ماهیچه‌ای رحم کشیده می‌شود. رشد این بافت‌های نابجا به طور نرمال در هر چرخه قاعدگی ادامه می‌یابد.

 

بیماری التهابی لگن: این عفونت اندام‌های زنانه تولید مثل معمولاً توسط باکتری‌ها منتقل می‌شود که در صورت شدید بودن می‌تواند از علل گرفتگی قاعدگی و درد در ناحیه شکم باشد.

 

تنگی دهانه رحم: در برخی از زنان، دهانه رحم به اندازه‌ای کوچک است که مانع جریان قاعدگی و باعث افزایش درد در هنگام قاعدگی می‌شود.

 

شما میتوانید از طریق سامانه تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید.

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا