دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سیکل تخمک گذاری

تخمک گذاری نام فرایندی است که معمولا در طی هر چرخه قاعدگی رخ می دهد و تغییرات هورمونی موجب آزادسازی یک تخمک از تخمدان می شوند.

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری مرحله ای از چرخه قاعدگی است که در طی آن یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود و منتظر بارور شدن می ماند. هر دختری که به دنیا می آید، میلیون ها تخمک نابالغ دارد که منتظر آزاد شدن هستند و پس از رسیدن به بلوغ هر ماه یک تخمک آزاد می شود. در طی مرحله تخمک گذاری، تخمک از لوله رحم یا فالوپ فرو می افتد و منتظر بارور شدن با اسپرم می ماند. برای اکثر زنان سالم، تخمک گذاری ماهی یکبار رخ می دهد که چند هفته پس از شروع قاعدگی یا پریود اتفاق می افتد.

زمان تخمک گذاری

اگر دوره قاعدگی شما 28 روزه باشد، تخمک گذاری معمولا حدود 14 روز قبل از شروع پریود بعدی رخ می دهد. تخمک گذاری در اکثر افراد معمولا بین روز یازدهم تا بیست و یکم چرخه قاعدگی رخ می دهد. روز اول شروع پریود قبلی، اولین روز چرخه قاعدگی است. تخمک گذاری همیشه در یک روز ثابت از ماه رخ نمی دهد و ممکن است یک یا چند روز با زمان مورد انتظار فرق داشته باشد.

پزشکان بخشی از چرخه قاعدگی که حول و حوش تخمک گذاری است را پنجره باروری می نامند زیرا احتمال باردار شدن زنان در این زمان در بالاترین حد است. برای مثال، اگر فردی در روز چهاردهم تخمک گذاری کند، می تواند در همان روز یا در طی بیست و چهار ساعت بعدی باردار شود.

با این وجود، پنجره باروری چند روز قبل از تخمک گذاری باز می شود زیرا اسپرم تا 5 روز می تواند زنده بماند. بنابراین، حتی اگر زنی در روز 14 یا 15 رابطه جنسی نداشته باشد، اما در روز های نهم تا سیزدهم رابطه جنسی بدون محافظت داشته است، باز ممکن است باردار شود زیرا اسپرم تا 5 روز زنده است.

احتمال بارداری در روز پانزدهم چرخه قاعدگی بالاترین احتمال را دارد و تا روز بیست و پنجم به صفر می رسد.

باید دقت کنید که این موارد، نکات کلی هستند و تخمک گذاری برای هر فردی متفاوت است و همپچنین چرخه قاعدگی هر کسی با شخص دیگر فرق دارد.

می توانید چرخه قاعدگی را به طور مرتب یادداشت کنید و با توجه به علائم تخمک گذاری روز دقیق تخمک گذاری خود را محاسبه کنید.

در ادامه به بررسی اجمالی تخمک گذاری برای فردی با دوره قاعدگی 28 روزه می پردازیم:

1. دوره پریود یا قاعدگی: روز های اول تا هفتم با کمترین احتمال بارداری

2. دوره بعد از پریود: روزهای هشتم تا نهم با احتمال بارداری

3. دوره حول تخمک گذاری: روزهای دهم تا چهاردهم با بیشترین احتمال بارداری

4. دوره پس از تخمک گذاری: روزهای پانزدهم تا شانزدهم با احتمال بارداری

5. دوره ضخیم شدن دیواره رحم: روزهای هفدهم تا بیست و هشتم با کمترین احتمال بارداری

 

پیش بینی و محاسبه زمان تخمک گذاری

در ادامه به روش های قابل دسترس برای پیش بینی زمان تخمک گذاری می پردازیم:

 

-1 بررسی دمای پایه بدن

دمای پایه بدن، دمای بدن شما در حین استراحت است. در آغاز چرخه قاعدگی، دمای پایه بدن نسبتا ثابت می می ماند و به طور میانگین بین 36.2 تا 36.5 درجه سانتی گراد است. با نزدیک شدن به تخمک گذاری ، دمای پایه بدن به میزان 0.5 تا 1 درجه افزایش می یابد و دمای بدنتان تا قاعدگی بعدی همینقدر میماند. تنها در صورتی افزایش دما می تواند نشانه تخمک گذاری باشد که دمای بدن در همان میزان بماند و کاهش پیدا نکند. یکی از راه های تعیین اینکه آیا تخمک گذاری رخ داده یا خیر و اینکه چه زمانی تخمک گذاری رخ می دهد، بررسی دمای پایه بدن در طی چند ماه است. دمای بدن خود را با دماسنج های طراحی شدن برای بدن انسان به محض بیدار شدن از خواب اندازه بگیرید و آن را یادداشت کند. به یاد داشته باشید که دمای پایه بدن می تواند روز تا روز متفاوت باشد و ممکن است نیم درجه یا بیشتر کم و زیاد شود و باید منتظر افزایش پایدار دما باشید. پس از گذشت چند ماه و با جمع آوری اطلاعات می توانید زمان تخمک گذاری خود را به دست آورید.

 

-2 جدول قاعدگی

یک راه ساده و ارزان تعیین زمان تخمک گذاری، یادداشت کردن روزهای شروع و پایان پریود برای چند ماه است. اگر چرخه قاعدگی نرمال بین 25 تا 35 روز داشته باشید، به احتمال زیاد تخمک گذاری منظمی نیز دارید که تخمک گذاری معمولا 14 روز پیش از قاعدگی رخ می دهد. علائم معمولا تخمک گذاری شامل دل درد، افزایش ترشحات واژن، حساسیت پستان ها، تغییر اشتها و حالات روحی است.

 

 

-3کیت تخمک گذاری

کیت های تخمک گذاری میزان هورمون LH را اندازه می گیرند که در ادرار یافت می شود. این کیت ها معمولا به درستی عمل می کنند زیرا تخمک گذاری حدود 10 تا 12 ساعت پس از به اوج رسیدن مقدار هورمون LH رخ می دهد که اوج میزان هورمون LH در روز 14 تا 15 قاعدگی رخ می دهد اگر چرخه قاعدگی 28 روزه باشد. غلظت هورمون LH شما برای 14 تا 27 ساعت باید بالا باشد تا تخمک به طور کامل بالغ شود.

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زنانی که به دنبال زمان تخمک گذاری خود با هدف باردار شدن هستند، باید به پزشک متخصص زنان برای مشاوره و معاینه قبل از بارداری مراجعه کنند.

این مراجعه نه تنها مشخص کننده مشکلات بر سر راه باردار شدن هست، بلکه همچنین پزشک ویتامین ها و مکمل هایی مانند فولیک اسید را برای شما تجویز می کند تا بارداری سالم تری داشته باشید.

اکثر زوج هایی که رابطه جنسی مرتب و بدون محافظت دارند در طی 12 ماه باردار می شوند. اگر زنان زیر 35 سال که یک سال در حال اقدام به بارداری بودند و باردار نشدند، باید به پزشک برای درمان ناباروری مراجعه کنند. زنان بالای 35 سال باید پس از شش ماه تلاش برای بارداری و عدم موفقیت برای درمان ناباروری مراجعه کنند. همچنین کسانی که دچار بی نظمی پریود هستند یا به نظر نمی رسد تخمک گذاری برای آنها رخ دهد نیز باید به پزشک مراجعه کنند.


 

شما میتوانید از طریق سامانه تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید.

 شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا