دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

هر چیزی که باید در مورد برجستگی واژن بدانیم

هر چیزی که باید در مورد برجستگی واژن بدانیم

وجود برجستگی واژن و فرج (قسمت خارجی اندام تناسلی بدن) در بدن بسیاری از زنان شایع است و می تواند در اثر عوامل مختلف ایجاد شود. بعضی از عوامل اهمیتی ندارند، اما برخی دیگر جدی تر هستند.

برجستگی واژن می تواند بسیار متفاوت باشد. ممکن است متوجه یک جوش یا یک دسته برجستگی شوید. بعضی از آن ها دردناک یا خارش دار و برخی دیگر بدون درد هستند. ممکن است برجستگی هایی روی لب های واژن یا نواحی دیگر ناحیه تناسلی ظاهر شوند و رنگ های مختلفی مانند سفید، قرمز یا رنگ پوست داشته باشند.

چه بیماری‌هایی باعث برجستگی واژن می شود؟

برخی از بیماری های مقاربتی ممکن است باعث ایجاد توده های واژن و برجستگی شود، از جمله:

  • تبخال تناسلی
  • سفلیس
  • پاپیلوما
  • مولوسکوم مسری

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی می تواند باعث درد، گزگز یا خارش و همچنین ظهور برجستگی های قرمز شود که به تاول تبدیل می شود. این تاول ها می ترکند یا خونریزی می کنند و موجب درد هنگام دفع ادرار می شوند. سپس با بهبود تاول ها، زخم های پوسته ای ایجاد می شود. این تبخال ها به طور دوره ای شعله ور می شود و بهبود می یابد، اما دوباره برمی گردند. بعضی اوقات ممکن است این علائم با موهای زیر پوستی یا جوش های واژن اشتباه گرفته شود.

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی (STD) شایع است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. طبق CDC، بیش از یک نفر از هر شش نفر ۱۴ تا ۴۹ ساله مبتلا به تبخال تناسلی هستند. تبخال از طریق مایعات آلوده و تماس پوست به پوست در هنگام رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی منتقل می شود. آزمایش بهترین روش برای تشخیص ابتلا به تبخال است. اگرچه هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، داروهای ضد ویروسی می توانند ظهور بیماری را کوتاه کرده و از شدت آن بکاهند.

زخم های سیفلیس

سفلیس چالش برانگیز است. در یکی از مراحل آن که بدون علامت می باشد ممکن است شما یا همسرتان متوجه آن نشوید. با این حال علامت اصلی مرحله اول سیفلیس یک زخم بسیار مسری، سفت، گرد و بدون درد به نام شانکر است که گاهی اوقات باز و مرطوب می باشد.

سفلیس یک بیماری شایع جنسی است. در طی رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی از طریق تماس مستقیم با زخم، بثورات یا مخاط منتقل می شود. در صورت عدم درمان، سفلیس می تواند عوارض خطرناکی برای سلامتی ایجاد کند، مانند نابینایی و آسیب ارگان ها، از جمله آسیب مغزی. آزمایش منظم مهم است زیرا در صورت ابتلای زودرس، می توانید قبل از آسیب جدی  آن را درمان کنید.

زگیل های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلوما

زگیل های تناسلی می توانند به صورت منفرد یا دسته ای ظاهر شوند. معمولا به رنگ پوست هستند و می توانند صاف یا ناهموار باشند مانند گل کلم.

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. HPV می تواند از طریق تماس پوست به پوست در هنگام رابطه جنسی واژینال ، مقعدی یا دهانی منتقل شود. برخی از انواع HPV یکی از عوامل خطر برای سرطان است. اگر نگران ابتلا به HPV هستید، در مورد آزمایش با پزشک خود صحبت کنید.

شما میتوانید از طریق سامانه تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید.

یا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

 

مولوسکوم مسری

مولوسکوم مسری عفونتی است که باعث برجستگی های ریز و سفت روی پوست می شود. این برجستگی ها معمولاً بدون درد هستند اما ممکن است خارش دار یا زخم شوند. امکان ابتلا از طریق تماس با پوست آلوده، از جمله در حین رابطه جنسی یا بر اثر به اشتراک گذاشتن اسباب بازی های جنسی یا اشیا دیگر، وجود دارد.

برجستگی واژن می‌تواند در اثر بیماری‌های مانند تبخال، زگیل تناسلی، سیفلیس و … ایجاد شود

سایر برجستگی های واژنی که از طریق جنسی منتقل نمی شوند

سایر برجستگی هایی که در حین رابطه جنسی منتقل نمی شوند، شامل:

  • کیست های واژن و فرج
  • زائده گوشتی
  • دانه های فوردیس
  • موهای زیرپوستی یا زخم ناشی از تیغ

کیست های فرج و واژن

کیست ها معمولاً سفت و بدون درد هستند مگر اینکه عفونی شوند. اندازه بسیاری از آن ها کوچک است (اگرچه می تواند متفاوت باشد). برخی از کیست ها حاوی چرک، هوا یا بافت اسکار هستند.

فرج و واژن دارای انواع مختلف غدد، از جمله غدد بارتولین و اسکنس است که مخاط و سایر روان کننده ها را تولید می کنند. در صورت انسداد غده یا تجمع چربی و سلول های مرده پوست در زیر فولیکول مو، کیست فرج در خارج ایجاد می شود. کیست واژن به صورت داخلی ایجاد شده و شبیه کیسه ای است که از دیواره شیار دار واژن بیرون می زند.

انواع کیست های واژن و فرج عبارتند از:

  • کیست های واژن – شایع ترین نوع کیست که به علت آسیب ایجاد می شود (مانند هنگام زایمان)
  • کیست های بارتولین – در یک یا هر دو طرف دهانه واژن تشکیل می شود.
  • کیست های اندومتریوز – بافت آندومتر (پوشش رحم) که در جاهای دیگر مانند لوله های رحمی ، مثانه یا (به ندرت) واژن و فرج رشد می کند.
  • کیست های مجرای گارتنر – در دیواره های جانبی واژن، به طور معمول در حین یا بعد از بارداری تشکیل می شود.
  • کیست سباسه – در هر نقطه از فرج تشکیل می شود و معمولا سفید است.

اسکین تگ (خال گوشتی)

اسکین تگ واژن زائده هایی نرم، گوشتی و بدون درد بر روی پوست است که معمولا با افزایش سن ظاهر می شوند. این توده ها غیرسرطانی و بی ضرر هستند، اگرچه می توانند در اثر اصطکاک تحریک شوند.

دانه های فوردیس

دانه های فوردایس غدد چربی سفید یا زرد، قرمز یا به رنگ پوست هستند. این برجستگی های بدون درد و بی خطر می توانند روی فرج و یا روی صورت، گونه و لب ها ظاهر شوند. اگرچه علت ایجاد آن ها مشخص نیست، این برجستگی ها طبیعی و غیر عفونی هستند و هیچ اثر منفی بر سلامت فرد ندارند.

موهای زیر پوستی و زخم ناشی از تیغ

بسته به روش حذف موی های زائد، ممکن است برجستگی های دردناک و خارش دار ایجاد شوند. موهای زیر پوستی زمانی ایجاد می شوند که یک مو به جای رشد مستقیم از فولیکول، پیچ بخورد و زیر پوست رشد کند. زخم ناشی از تیغ در صورت تحریک پوست اتفاق می افتد، مخصوصا در صورت عدم استفاده از روان کننده اصلاح، اصلاح خشن و برخلاف جهت رشد مو و استفاده از تیغ های قدیمی.

چه زمانی برجستگی واژن خطرناک است؟

برجستگی واژن همیشه خطرناک نیست، اما تنها راه مطمئن شدن آزمایش دادن و صحبت با پزشک متخصص است. غالباً خود به خود برطرف می شوند اما اگر از بین نرفتند و به رشد ادامه دادند یا باعث درد یا علائم دیگری شوند، ممکن است نیاز به درمان باشد.

اگر علت این برجستگی های واژنی را نمی دانید، از کمک گرفتن نترسید یا خجالت نکشید. بسیاری از افراد دچار این مشکل می شوند شما میتوانید از طریق سامانه تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید.

یا به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا