دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

مشکلات دوران قاعدگی

 

چرخه قاعدگی چیست؟

مجموعه اتفاقاتی که به صورت ماهیانه در بدن زنان اتفاق می افتد و بدن را آماده برای بارداری می کند، عادت ماهانه یا چرخه قاعدگی نامیده می شود. هر ماه در جریان تخمک گذاری یکی از تخمک ها آزاد می شود و تغییرات هورمونی، رحم را برای بارداری آماده می کند. اگر تخمک آزاد شده بارور نشود، دیواره رحم ضخیم شده و از بین رفته و توسط واژن از بدن خارج می شود. به این فرآیند پریود یا عادت ماهانه گفته می شود.

مدت زمان طبیعی چرخه قاعدگی ۲۸ روز است؛ اما این زمان در میان افراد مختلف متفاوت است. برخی از بانوان چرخه ۲۴ روزه و برخی دیگر ۳۵ روزه دارند و ۴ تا ۷ روز طول می کشد. چرخه قاعدگی می تواند منظم یا نامنظم باشد و خونریزی ماهیانه می تواند سبک، سنگین، کوتاه، طولانی، دردناک و یا بدون درد باشد.

اختلالات قاعدگی چیست؟

در صورتی که تغییرات زمان بین پریودها، میزان خونی که هر بار از بدن بانوان خارج می شود، طول مدت هر پریود زیاد باشد یا لخته های خونی با قطر بزرگ تر از ۲.۵ سانتی متر مشاهده شود، قاعدگی نامنظم نامیده می شود.

دلایل پریود نامنظم چیست؟

علت پریود نامنظم دخترها و یا به طور کل زنان، به واسطه عدم تخمک گذاری در طول قاعدگی است که به دلیل اختلالات هورمونی شدید اتفاق می افتد. در واقع چرخه زندگی و شرایط پزشکی و جسمی هر فرد بر چرخه قاعدگی وی تاثیرگذار است. در ادامه تک تک علل ایجاد عفونت و پریود نامنظم بررسی خواهد شد.

عدم توازن هورمون ها

در دوران بلوغ، تغییرات زیادی در بدن اتفاق می افتد که توازن هورمون ها را بر هم می زند و چند سال طول می کشد تا استروژن و پروژسترون به تعادل برسند. این موضوع باعث پریودهای نامنظم می شود.

پیش از یائسگی، اغلب بانوان پریودهای نامنظم را تجربه می کنند و پس از یائسگی دیگر پریود نمی شوند

 

در دوران بارداری، عادت ماهانه متوقف می شود و پریود اغلب بانوان در دوران شیردهی نیز شروع نمی شود.

استفاده از روش های ضدبارداری سبب قاعدگی نامنظم می شود. برای مثال قرص های ضدبارداری موجب لکه بینی در زمان بین دو پریود می شوند و دستگاه IUD باعث افزایش خونریزی می شود.

برخی داروهای ضد انعقاد خون، داروهای هورمونی و داروهای ضدالتهاب بر میزان خونریزی قاعدگی تاثیر می گذارند

 

تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل در سیستم غدد درون ریز است و در این حالت تخمدان ها بزرگتر از حالت عادی بوده و تعدادی کیست کوچک در آن ها دیده می شود. این بیماری تخمک گذاری ندارد و مقدار زیادی هورمون مردانه یعنی آندروژن یا تستوسترون دارند. نشانه های تنبلی تخمدان شامل پریودهای نامنظم، قطع پریود، چاقی، جوش و رشد موهای زائد می شود

 

غده تیروئید هورمونی تولید می کند که بر متابولیسم بدن اثر می گذراد و باعث پریودهای نامنظم می شود

 

سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم ممکن است منجر به خونریزی بین دو پریود یا لکه بینی و خونریزی در حین یا پس از رابطه جنسی می شوند.

آندومتریوز

بیماری که در آن سلول هایی که به صورت طبیعی باید در رحم باشند، بیرون از رحم رشد می کنند. زمانی که خونریزی اندومتریوز در بافتی که آن را احاطه کرده است جمع شود، سبب تخریب بافت، درد شدید، قاعدگی نامنظم و ناباروری می شود.

التهاب لگن

گونه ای عفونت دستگاه تناسلی زنان است که نشانه هایی مانند خونریزی شدی، لکه بینی بین دو پریود و خونریزی و لکه بینی بعد از رابطه جنسی دارد.

پولیپ و فیبروم

توده های خوش خیم ناشی از بافت اندومتر، پولیپ رحم و توده های ناشی از بافت عضله، فیبروم نامیده می شوند. این توده ها خونریزی شدید و طولانی مدت پریود را به وجود می آوردند.

استرس و پریود نامنظم

اضطراب مزمن و حتی استرس های کوتاه مدت باعث اختلالات هورمونی، تاخیر پریود و چرخه نامنظم می شود.

 

درمان قاعدگی نامنظم

درمان قاعدگی نامنظم در دوران بلوغ و یائسگی خیلی ضروری نیست و در کل تا زمانی که ناراحتی و اختلالی در بدن بیمار ایجاد نکند، نیاز به درمان ندارد. درمان قاعدگی نامنظم به منظور بازگرداندن تعادل هورمونی بدن انجام می شود و قرص های ضد بارداری و یا هورمون های دیگر برای درمان سندروم تنبلی تخمدان تجویز می شود.

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید...

 

 

 

قبل از مراجعه به پزشک به تله ویزیت فکر کنید.

 

https://www.televisit24.com/drnematolahi

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا