دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دهانه رحم یا سرویکس

دهانه رحم یا سرویکس به قسمت انتهایی رحم که به داخل واژن باز می گردد، گفته می شود. سرویسیت، التهاب دهانه رحم یا عفونت دهانه رحم می باشد. این التهاب در درجه اول سلول های اندوسرویکس (قسمت داخلی دهانه رحم) را تحت تأثیر قرار می دهد اما می تواند بر سلول های اگزوسرویکس (قسمت خارجی دهانه رحم) نیز تأثیر بگذارد. سرویسیت ممکن است دارای علت عفونی یا غیر عفونی بوده و حاد یا مزمن باشد.

سرویسیت حاد اغلب به دلیل ابتلا به انواع عفونت (به عنوان مثال، کلامیدیا و سوزاک) ایجاد می گردد، گرچه در اغلب موارد، عفونت خاصی قابل تشخیص نیست. سرویسیت مزمن معمولاً منبع غیر عفونی دارد.

التهاب دهانه رحم عارضه ای بسیار شایع است که ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله عفونت، تحریکات شیمیایی یا جسمی و آلرژی ایجاد شود. بافت تحریک شده یا عفونی ممکن است قرمز، متورم، مخاطی و چرکی شود. همچنین ممکن است هنگام لمس، خونریزی کرده و باعث خونریزی واژن شود. گاهی سرویسیت می تواند منجر به زخم دهانه رحم نیز شود

تشخیص علت سرویسیت مهم است. اگر التهاب دهانه رحم در اثر عفونت ایجاد شده باشد، می تواند از قسمت خارجی دهانه رحم تا لوله های رحمی (فالوپ) و داخل لگن و حفره شکمی گسترش یابد و باعث عفونت خطرناک شود. این مساله ممکن است باعث ایجاد مشکل در قدرت باروری فرد شده یا در صورت بارداری، می تواند برای جنین مشکل ساز شود.

 

دهانه رحم

علل ایجاد سرویسیت:

میزان شیوع سرویسیت در جمعیت های مختلف متفاوت است. در کلینیک های مربوط به بیماری های جنسی و مقاربتی، ممکن است 30 تا 45 درصد بیماران مبتلا به سرویسیت باشند. فعالیت جنسی عامل خطر اصلی التهاب دهانه رحم است، زیرا می تواند باعث ایجاد انواع عفونت ها شود. سرویسیت می تواند در اثر عوامل عفونی یا غیر عفونی ایجاد شود

•          علل عفونی: کلامیدیا تراکوماتیس و نایسریا گنورهآ رایج ترین ارگانیسم های شناخته شده در ایجاد عفونت دهانه رحم هستند. سرویسیت در اثر باکتری کلامیدیا بیشتر از سرویسیت در اثر باکتری گونورهآ اتفاق می افتد، و هر دو در درجه اول بر سلول های اندوسرویکس تأثیر می گذارند. ویروس هرپس سیمپلکس (تبخال تناسلی) و انگل تک سلولی تریکوموناس واژینالیس که در درجه اول بر سلول های اگزوسرویکس تأثیر می گذارند، از دیگر علل عفونت دهانه رحم می باشند. سل در بخش کمی از زنان مبتلا به آندومتریت سلی، دهانه رحم را درگیر می کند.

همچنین گزارشات نشان داده اند ابتلا به مایکوپلاسمای دستگاه تناسلی که در دهانه رحم تشخیص داده شده باشد، خطر ابتلا به سرویسیت را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. واژینوز باکتریایی و استرپتوکوک های گروه A نیز به عنوان عوامل ایجاد کننده عفونت دهانه رحم و سرویسیت حاد شناخته می شوند. هنوز هیچ مدرکی که نشان دهد عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث التهاب دهانه رحم می شود، وجود ندارد اما HPV می تواند باعث ایجاد سایر تغییرات در سلول های دهانه رحم شود (مثلاً سرطان دهانه رحم). با این حال، ارگانیسم های درگیر در سرویسیت ممکن است به طور غیر مستقیم در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش داشته باشند.

•          دلایل غیر عفونی: در صورت عدم وجود عامل عفونی، سرویسیت معمولاً در اثر محرک های مکانیکی یا شیمیایی ایجاد می شود. التهاب دهانه رحم در اثر عوامل مکانیکی می تواند ناشی از ضربه وارد شده با وسایل جراحی یا اشیاء خارجی مانند پساری، دیافراگم، تامپون، کاپ دهانه رحم یا کاندوم باشد. تحریک شیمیایی نیز می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض وسایلی از جنس لاتکس، دوش واژینال، اسپرمکش ها یا کرم های ضد بارداری ایجاد شود.

محصولات تجاری ممکن است حاوی مواد تحریک کننده ای از قبیل بتادین-ید، سورفاکتانت ها، بی حس کننده های موضعی یا نشاسته ذرت باشند که می توانند سبب ایجاد التهاب گردند. پرتودرمانی و بیماری های التهابی سیستمیک مانند سندرم بهجت یا لیکن پلان نیز از دلایل غیر عفونی ناشایع التهاب دهانه رحم می باشند.

همچنین عدم تعادل هورمونی به صورتی که استروژن کم یا پروژسترون زیاد باشد، ممکن است در حفظ بافت سالم دهانه رحم اختلال ایجاد کند. واژینیت التهابی می تواند باعث التهاب دهانه رحم همراه با التهاب واژن شود. در این موارد، ترشحات چرکی هم در دهانه رحم و هم واژن وجود دارد.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا