دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نازایی و فیبروم های رحمی

 آیا فیبروم‌ها می‌توانند میزان باروری را کاهش دهند؟

فیبروم در 10 تا 50 درصد زنان نابارور نیز دیده می‌شود. اگر به صورت کلی بخواهیم در مورد فیبروم و نازایی صحبت کنیم. باید بگوییم میوم‌ها بر قدرت باروری یک زن اثرات منفی زیادی ندارند و فقط حدود 3 درصد زنان مبتلا به فیبروم به علت فیبروم‌های متعدد یا فیبروم‌های بزرگ اینترامورال (فیبروم‌های با قطر بیش از 6 سانتی‌متر) و یا فیبروم‌های پایه‌دار دچار عارضه و مشکل می‌شوند. با توجه به توضیحات فوق از آنجائی‌که تعداد کثیری از خانم‌هایی که میوم دارند، نابارور نیستند، بنابراین زوج ناباروری که فیبروم رحمی هم دارند، ابتدا باید از نظر سایر علل نازایی و عواملی که قدرت باروری را کاهش می‌دهند مورد بررسی دقیق قرار بگیرند و در این زمینه یک متخصص نازایی بهتر می‌تواند تعیین کند که آیا علت کاهش باروری و نازایی در یک زوج فیبروم رحمی است یا خیر؟

 

 

 چگونه فیبروم رحمی می‌تواند باعث نازایی شود؟

برای این مساله تاکنون چندین مکانیسم مطرح شده است.

1- اگر فیبروم در ناحیه سرویکس قرار گرفته باشد می‌تواند باعث تغییر شکل یا موقعیت دهانه رحم شده در نتیجه مقدار کمتری اسپرم می‌توانند از سرویکس عبور کرده و به تخمک برسند.

2- تغییر در شکل رحم و افزایش فضای حفره رحمی که مانع تحرک کافی اسپرم‌ها شده میزان لقاح کاهش می‌یابد.

 3- بسته شدن لوله‌‌های رحمی با فیبروم‌هایی که در مجاورت لوله‌های رحمی قرار گرفته باشند که باز هم مانع رسیدن اسپرم به تخمک رها شده و یا در حرکت تخم لقاح یافته به سمت حفره رحم اختلال ایجاد می‌کنند.

 4- اختلال در خونرسانی رحم که باعث اختلال در لانه گزینی رویان در داخل رحم می‌شود.


 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا