دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نقش لوله های فالوپ یا لوله های رحمی در باروری

لوله های فالوپ یا لوله های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای وقوع بارداری ، وجود لوله های رحمی سالم ضرورت دارد. لوله ها در دو طرف رحم قرار داشته و با تخمدانها در ارتباط نزدیک قرار دارند. در زمان تخمک گذاری ، تخمک آزاد شده از تخمدان ، توسط لوله گرفته می شوداسپرم نیز از طریق واژن وارد رحم و لوله های فالوپ شده و در میانه لوله با تخمک اماده ، ترکیب شده و به این نحو لقاح صورت می گیرد. سلول تخم تشکیل شده درطی حرکت خود در مسیر لوله فالوپ به سمت رحم ، مراحل رشد و تقسیم سلولی را طی میکند و پس از چند روز جنین چند روزه به رحم می رسد و اماده جایگزینی در دیواره رحم می گردد..

در صورت ایجاد هر گونه انسداد در لوله ها و یا کاهش تحرک و آسیب به لوله های رحمی ، عملکرد لوله ها مختل شده و باعث می شود لقاح و یا حرکت سلول تخم به داخل رحم صورت نگیرد .چسبندگی و یا انسداد لوله های رحمی در اثر عفونت های منتقل شونده از طریق جنسی ، التهاب لگنی ، اندومتریوز ، مثلا اپاندیسیت عفونی و یا جراحی قبلی ، دبری ها و ترشحات مخاطی غلیظ و...ایجاد می شود. انسداد لوله ممکن است بصورت ناقص و یا کامل ، یکطرفه و یا دو طرفه باشد . انسداد کامل انتهای لوله منجر به تجمع مایع و عفونت در لوله می شود که اصطلاحا به آن هیدروسالپنکس گفته می شود.

در برخی موارد ممکن است یکی از لوله های رحمی مسدود شود و یکی دیگر از لوله ها باز باشد که در این مورد، به طور کامل نازایی اتفاق نمی افتد ولی درصد بارداری باز هم کم است چون ممکن است اسپرم ها از یکی از لوله ها که باز است به سمت تخمک حرکت کنند و ترکیب شوند و بارداری صورت پذیرد ولی پس از ترکیب، این جنین چند ساعته که باید حرکت کند و به داخل رحم وارد شود، به لوله بسته برخورد کرده و مشکلاتی مانند بارداری خارج رحمی، سقط و... ایجاد شود و عملا باز هم از بارداری ممانعت به عمل می آید.

 

نقش لوله های فالوپ

علایم انسداد لوله رحمی :

انسدااد لوله های رحم در بسیاری موارد بدن علامت بوده و معمولا در زمان انجام اقدامات تشخیصی ، تشخیص داده می شود. یکی از مهمترین علایم انسداد لوله ها ، نازایی و تاخیر در باروری است.از علایم دیگر قاعدگی دردناک ( دیس منوره ) ، دردهای لگنی و گاهی درد موقع نزدیکی می باشد.

 

تشخیص:

 این عارضه با عکس رنگی رحمی تشخیص داده می شود. قبل از عکس برداری، جهت شفاف سازی داخل بدن، مایعی از داخل واژن به داخل لوله های رحمی تزریق می شود. اگر لوله ها باز باشند، مایع تزریقی به راحتی وارد لوله ها شده و کار عکسبرداری آغاز می شود. اگر گرفتگی لوله ها ناچیز باشد، در برخی موارد، هنگام تزریق این مایع، لوله ها باز می شوند و مشکل برطرف می شود. اما اگر چسبندگی یا گرفتگی در لوله ها شدید باشد، نه تنها در اثر تزریق مایع لوله ها باز نمی شود، بلکه هنگام تزریق، درد شدیدی در ناحیه رحم و زیر شکم ایجاد می شود و مایع نمی تواند وارد لوله ها شود. پس از تائید گرفتگی لوله های فالوپ توسط عکسبرداری رنگی، نوبت به درمان این گرفتگی می رسد که یک جراحی کوچک لاپاراسکوپی است.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا