دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ایا با یک لوله رحم می‌توان باردار شد؟

ایا با یک لوله رحم می‌توان باردار شد؟

سوالی است که برای بسیاری از خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، مطرح می‌گردد

حاملگی با یک لوله رحم (لوله فالوپ) امکان پذیر است. اگر چه در بعضی موارد ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.

دستگاه تناسلی زنان، حاوی دو تخمدان و دو لوله فالوپ است که هر دو آن ها به رحم اتصال دارند. در هر ماه یکی از تخمدان‌ها، یک یا چند تخمک بالغ تولید کرده و درون لوله رحمی رها می‌کند و در صورتی که اسپرمی درون لوله فالوپ وجود داشته باشد لقاح رخ می‌دهد.

در صورتی که یکی از لوله‌های رحمی آسیب دیده باشد و تخمدان با لوله سالم در ارتباط باشد، بارداری به راحتی امکان پذیر خواهد بود. در واقع برخی از زنان با وجود بسته بودن یکی از لوله‌های فالوپ خود، هرگز از این موضوع باخبر نمی‌شوند، زیرا آن‌ها به راحتی با لوله فالوپ سمت مقابل باردار می‌شوند. هرچند ممکن است بارداری با یک لوله کمی با تاخیر صورت گیرد زیرا در برخی ماه‌ها ممکن است تخمک از تخمدانی که در سمت لوله آسیب دیده قرار دارد آزاد شود.

علل انسداد لوله رحمی:

موارد متعددی ممکن است از علل انسداد لوله رحمی باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

•    بارداری خارج رحمی:

داشتن بارداری خارج رحمی یکی از شایع‌ترین علل انسداد لوله رحمی می‌باشد.  بارداری خارج رحمی به حالتی اطلاق می‌شود که بارداری خارج از حفره رحم اتفاق افتاده باشد. این نوع بارداری اغلب درون لوله‌های رحمی رخ می‌دهد و می‌تواند سبب آسیب یا انسداد لوله رحمی گردد. البته مقدار آسیب و انسداد بستگی به طول مدت بارداری خارج رحمی دارد، هر چقدر بارداری بیشتر پیشرفت کرده باشد، آسیب وارد شده نیز بیشتر خواهد بود.

•    سابقه عفونت‌های شکمی

داشتن سابقه عفونت شکمی یا لگنی مانند عفونت‌های پس از زایمان یا عفونت آپاندیس، احتمال انسداد لوله رحمی را افزایش می‌دهد.

•    بیماری التهابی لگن(PID) 

بیماری التهابی لگن یا PID (Pelvic inflammatory disease) یکی دیگر از علل انسداد لوله رحمی می‌باشد. این بیماری، یک شرایط التهابی است و زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه تناسلی خانم دچار عفونت شده‌باشد. عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت با باکتری کلامیدیا یا گنورهآ (عامل بیماری سوزاک) شایع‌ترین دلایل PID  هستند. عفونت‌های پس از زایمان نیز ممکن است باعث بروز این سندرم گردند. هر چقدر تکرار این عفونت‌ها بیشتر باشد احتمال مسدود شدن لوله فالوپ نیز بیشتر می‌شود.

عوارض بستن لوله‌های رحمی فرد در گذشته:

در صورت بستن لوله‌های رحمی خود در گذشته و انجام یک عمل جراحی باز بعد از آن، احتمال آسیب به یکی از لوله‌های رحمی شما وجود دارد.

همانطور که در گذشته اشاره کردیم، در صورت داشتن یک لوله رحمی، اغلب امکان بارداری وجود دارد به شرطی که:

•    حداقل یکی از تخمدان‌ها سالم بوده و عملکرد مناسبی داشته باشد؛

•    تخمک‌گذاری به طور منظم انجام گردد و چرخه قادگی وجود داشته باشد؛

•    لوله فالوپ موجود در بدن، سالم باشد.

با وجود داشتن یک لوله رحم سالم و عدم وقوع بارداری، چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که مطمئن هستید یکی از لوله‌های رحمی شما دچار آسیب شده و با وجود داشتن یک لوله فالوپ سالم هنوز باردار نشده‌اید، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. معمولا به اکثر زنان توصیه می‌شود اگر پس از 12 ماه تلاش برای بارداری، باردار نشدند به یک پزشک مراجعه کنند اما اگر فردی دچار مشکلاتی از قبیل اختلالات تناسلی، سقط مکرر یا سن بالای 36 سال است، توصیه می‌شود پس از 6 ماه تلاش ناموفق به پزشک مراجعه کند.

درمان مناسب برای بارداری با یک لوله رحم:

برای باز شدن لوله رحمی باید چیکار کرد؟ درمان‌های متعددی برای بارداری با یک لوله فالوپ وجود دارد. در حقیقت بسیاری از روش های درمان ناباروری برای درمان حاملگی با یک لوله رحم نیز کاربرد دارند؛

اگر در آزمایشات مشخص شود که تخمک‌گذاری شما با اختلال همراه است و انجام نمی‌گیرد، در اولین اقدام باید درمان‌های مربوط به تحریک تخمک‌گذاری را شروع کنید. ممکن است در برخی موارد نیاز باشد که داروهای تزریقی دریافت کنید؛

همچنین گاهی ممکن است استفاده از روش‌های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی یا ای وی اف (IVF) لازم باشد. اما اکثر زنان دچار آسیب در یک لوله، به این روش نیاز ندارند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا