دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا بی نظمی قاعدگی از باردار شدن جلوگیری می کند؟

چرخه قاعدگی بین 21 تا 35 روز طول می کشد و این دوره ممکن است در زنان متفاوت باشد. اگر سیکل کمتر از 21 روز باشد و بیش از 35 روز طول بکشد، وجود نامنظمی قاعدگی مورد سوال است. عدم تخمک گذاری که پیش بینی می شود هر ماه اتفاق بیفتد، می تواند مشکلاتی را برای باردار شدن ایجاد کند.

داشتن رابطه جنسی در دوره هایی که تخمک گذاری برای لقاح آماده است، احتمال لقاح را افزایش می دهد. به همین دلیل توجه به این دوره های تخمک گذاری برای خانم هایی که قصد بارداری دارند بسیار مهم است. خانم هایی که قصد بارداری دارند باید بدانند که تخمک ها 5 روز قبل از سیکل قاعدگی برای لقاح آماده هستند. در این دوره در اثر عدم انجام آمیزش جنسی یا ملاقات با اسپرم و تخمک امکان بارداری وجود ندارد. تخمک هایی که 5 روز قبل از سیکل قاعدگی آماده لقاح هستند در طول دوره قاعدگی از طریق خون از بدن دفع می شوند.

توصیه می شود خانم ها با شروع سیکل قاعدگی سیکل قاعدگی خود را دنبال کنند. منظم بودن سیکل قاعدگی یکی از نشانه های سالم بودن بدن زن است.

علل بی نظمی قاعدگی چیست؟

در نتیجه رابطه جنسی محافظت نشده و منظم، احتمال باردار شدن افراد به جز در دوران یائسگی وجود دارد. در این شرایط، زنانی که مشکلات قاعدگی نامنظم دارند، کاملاً ممکن است به احتمال بارداری مشکوک شوند. دلایل زیادی برای بی نظمی قاعدگی غیر از باردار شدن وجود دارد. علل اصلی بی نظمی قاعدگی را می توان به شرح زیر برشمرد:

  1. قرار گرفتن در معرض استرس و فشار در زندگی روزمره
  2. عوامل محیطی و محیط
  3. مصرف سیگار و الکل
  4. تغییرات آب و هوایی
  5. تجربه مشکلات روانی
  6. نامنظم بودن و سوء تغذیه
  7. مصرف بیش از حد یا ناکافی غذا
  8. میوم در دهانه رحم یا رحم
  9. داشتن مشکل گواتر
  10. بی نظمی در هورمون های شیر
  11. داشتن کیست تخمدان
  12. بروز تفاوت های هورمونی
  13. سرطان رحم دارند
  14. بروز چسبندگی داخل رحمی بعد از سقط
  15. پولیپ دهانه رحم

بروز مکرر بی نظمی قاعدگی به مشکلات مربوط به تخمک گذاری و بارداری مربوط می شود.

تصور می شود که بی نظمی قاعدگی که یک یا دو بار در سال مشاهده می شود، علامت هیچ بیماری نیست. با این حال، حتی اگر یک بار بی نظمی قاعدگی تجربه شود، توصیه می شود زنان توسط متخصص زنان و زایمان معاینه شوند.

چه کسانی دچار بی نظمی قاعدگی می شوند؟

بی نظمی قاعدگی در تمام زنانی که بدنشان با قاعدگی (اولین ظهور قاعدگی) آماده باروری است دیده می شود. تفاوت در این چرخه که هر 21 تا 35 روز انجام می شود، به عنوان بی نظمی قاعدگی تعریف می شود. بی نظمی قاعدگی به دلایل مختلفی قابل مشاهده است. بی نظمی قاعدگی که احتمالا در همه خانم ها دیده می شود، به خصوص در برخی موقعیت ها و افراد بیشتر دیده می شود. بی نظمی قاعدگی در تمام زنانی که به سن بلوغ رسیده اند دیده می شود. به خصوص در سال های اول سیکل قاعدگی، مشاهده بی نظمی قاعدگی طبیعی است. احتمال بی نظمی قاعدگی در افراد فوق العاده لاغر، مشکلات کم خونی و اختلالات تغذیه ای بسیار زیاد است.

چه نوع رابطه ای بین قاعدگی و بارداری وجود دارد؟

شروع سیکل قاعدگی نشان می دهد که بدن زن برای باروری مناسب است. هر ماه تخمدان‌ها برای لقاح بالغ می‌شوند و اگر پیوند موفقیت‌آمیز اسپرم و تخمک اتفاق نیفتد، تخمک‌های بالغ از طریق خون از بدن دفع می‌شوند. در چرخه 35-21 روزه رشد تخمدان ها و در صورت عدم لقاح بالغ شده و از بدن خارج می شوند.

اگر اسپرم و تخمک در بدن زن که در حال آماده شدن برای لقاح احتمالی است با هم متحد نشوند، احتمال بارداری از طریق قاعدگی از بین می رود. از آنجایی که بدن قبل از سیکل قاعدگی خود را برای لقاح آماده می کند، مشخص است که در صورت شروع پریود، این لایه ضخیم از بدن خارج می شود. پس از دوره قاعدگی، لایه داخلی رحم نازک شده و به حالت طبیعی خود باز می گردد. این چرخه هر ماه تا شروع یائسگی در بدن زن ادامه می یابد.

چرخه قاعدگی را نیز می توان به عنوان فراهم کردن شرایط آماده برای بارداری و تجدید این شرایط هر ماه در صورت عدم پیوند تعریف کرد.

بی نظمی قاعدگی چگونه درمان می شود؟

نباید تصور کرد که امکان باردار شدن در همه خانم هایی که قاعدگی نامنظم دارند وجود ندارد. نامنظمی قاعدگی به ندرت جزو علائم ناباروری است. علاوه بر این، شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ناباروری شود. قبل از درمان بی نظمی قاعدگی، فرد باید توسط متخصص زنان و زایمان معاینه شود. پس از این معاینه عامل یا عواملی که باعث بی نظمی قاعدگی می شود مشخص می شود. درمان بی نظمی قاعدگی برای علت مشکل انجام می شود.

درمان های بی نظمی قاعدگی را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  1. یک جایگزینی هورمون از دست رفته در بدن
  2. استفاده از قرص های ضد بارداری
  3. در صورت مشاهده فیبروم، کیست یا پولیپ، از روش کورتاژ استفاده کنید
  4. در صورت بی نظمی قاعدگی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک، مناسب ترین روش درمانی برای این اختلال و وضعیت بیمار توسط متخصص زنان و زایمان تعیین می شود.
  5. در صورت نامنظم شدن تخمک گذاری، تنظیم تخمک گذاری با دارو
  6. انجام مداخله جراحی که توسط پزشک مناسب تشخیص داده شود
  7. گرفتن یک تکه از رحم (بیوپسی)
  8. جراحی هیسترکتومی (برداشتن رحم)
  9. داروهای هورمونی تنظیم کننده قاعدگی
  10. درمان ذوب کیست (لاپاراسکوپی)

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا