دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

روش های تشخیص ناباروری

روش های تشخیصی متعددی وجود دارد. یکی از مهمترین مواردی که بایستی به آن دقت نمایید این است که، نازایی دو طرفه است. زمانی زوجی به دلیل نازایی به متخصص زنان و زایمان مراجعه می نمایید بایستی هر دو طرف بررسی شوند، در مرحله اولیه زمانی که زوجین به پزشک مراجعه می کند ابتدا بایستی یک آزمایش اسپرم برای مرد تجویز شود تا صورت گیرد و سپس زن را از لحاظ تخمدانی بایستی بررسی نمود و یک سونوگرافی واژینال در این زمینه می تواند به تشخیص مشکلات تخمدانی کمک نمایید و بهتر است بدانید که از طریق سونوگرافی واژینال می توان ذخیره تخمدان را مشخص نمود.

یکی دیگر از روش های تشخیصی، انجام آزمایش های هورمونی است که در این آزمایش ها حتما بایستی به بررسی های تیروئید و هورمون پرولاکتین (این هورمون می تواند موجب نازایی شود) پرداخت.

در این بین یکی از آزمایشاتی که بسیار مهم است، آزمایش AMH یا آزمایش ذخیره تخمدان است و پس از این مرحله حتما بایستی بررسی لوله های رحمی صورت گیرد که این امر به وسیله عکس رنگی برای بیمار درخواست می شود. همچنین انجام یک نمونه تست پاپ اسمیر از دهانه رحم می توانند به تشخیص علل نازایی کمک نمایید. در نهایت با تشخیص علت نازایی می توان به درمان ناباروری پرداخت.

 

ذخیره تخمدانی به چند طریق بررسی می شود؟

در حقیقت هر انسانی با ذخیره تخمدانی متولد می شود، جالب است بدانید که ذخیره تخمدانی تحت تاثیر هیچ گونه رژیم غذایی نیست، اما موردی که در حال حاضر بر روی آن تحقیق می کنند این است که امواج رادیویی و استرس ممکن است بر روی آن ها تاثیر بگذارد ولی تا به امروز طبق تحقیقات انجام شده این مورد به اثبات نرسیده است. جالب است بدانید که ذخایر تخمدانی ژنتیکی است و تنها با سونوگرافی و آزمایش AMH می توان به بررسی ذخایر تخمدانی پرداخت.

 

نازایی به دنبال جلوگیری از بارداری

یکی از سوالات شایع در میان زوج های جوان این است که آیا احتمال نازایی با وجود چندین سال جلوگیری از بارداری وجود دارد؟

جالب است بدانید که با افزایش سن درصد بارداری کاهش می یابد، ضمن اینکه در طول زندگی مشترک احتمال اینکه زنان دچار بیماری های زنان از جمله عفونت واژینال شوند، وجود دارد و این عفونت ممکن است به داخل رحم صعود پیدا کند و لوله های رحم را درگیر نمایید و این خود می تواند سبب چسبندگی لوله و انسداد آن شود و این خود درصد نازایی را صد در صد افزایش می دهد

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا