دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا سرطان تخمدان باعث نازایی میشود؟

دستگاه تناسلی زنان شامل رحم، لوله های رحمی (لوله های فالوپ) و تخمدان ها می باشد. تخمدان ها حاوی تخمک ها می باشند و استروژن و پروژسترون را ترشح می کنند. سرطان تخمدان در اثر تغییر در تعداد و اندازه و رشد بیش از حد و غیر طبیعی سلول های تخمدان، می تواند ایجاد شود. گاهی تشخیص سرطان تخمدان مشکل است و یا دیر تشخیص داده می شود و سرطان می تواند وارد حفره شکم و لگن گردد. درمان در مراحل ابتدایی بیماری موفقیت آمیزتر بوده و در مراحل انتهایی سرطان تخمدان، درمان بسیار سخت می باشد. سرطان تخمدان عامل 5/2 درصد بدخیمی ها و پنجمین سرطان شایع در میان خانم ها می باشد.

 

علائم سرطان تخمدان:

مراحل اولیه سرطان تخمدان فاقد علامت خاصی می باشد. در مراحل پیشرفته، علائم سرطان تخمدان غیر اختصاصی می باشند و ممکن است با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شوند. ابتدایی ترین علائم سرطان تخمدان شامل موارد ذیل می باشد:

-ورم و نفخ شکم

-احساس سیری کاذب

-تکرر ادرار

-درد و ناراحتی در ناحیه شکم و لگن 

-کمردرد

-احساس درد در هنگام رابطه جنسی

-یبوست

-خستگی 

-سوء هاضمه

-بروز تغییرات در سیکل قاعگی

-خون ریزی غیر طبیعی واژینال 

-آکنه

در صورتی که علائم گفته شده بیش از 2 هفته به طول انجامد، باید پیگیری شود و علت ایجاد آن مشخص گردد.

 

علل و عوامل خطر بروز سرطان تخمدان

سرطان تخمدان زمانی ایجاد می شود که سلول های این ناحیه از بدن به روشی کنترل نشده تقسیم و تکثیر می شوند.

این که چرا سرطان تخمدان اتفاق می افتد مشخص نیست، اما متخصصان برخی از عوامل خطر را شناسایی کرده اند. آنها شامل منبع قابل اعتماد هستند:

  • سابقه خانوادگی
    داشتن یک خویشاوند نزدیک با سابقه سرطان تخمدان یا سینه، احتمال ابتلای خود به سرطان تخمدان را افزایش می دهد. انجام غربالگری ژنتیکی برای جهش در ژن BRCA ممکن است به تعیین اینکه آیا فردی در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان تخمدان و پستان است یا خیر کمک کند.
  • سن
    حدود ۵۰ درصد از موارد سرطان تخمدان پس از ۶۳ سالگی رخ می دهد.
  • تاریخچه باروری
    سابقه خانوادگی، سن و سابقه باروری هر فرد ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان تخمدان تأثیر بگذارد.
    داشتن یک یا چند بارداری کامل با خطر کمتر سرطان تخمدان همراه است. هر چه تعداد بارداری یک زن بیشتر باشد، به نظر می رسد که خطر کمتری دارد. شیردهی نیز ممکن است این خطر را کاهش دهد. با این حال، داشتن فرزند در مراحل بعدی زندگی (پس از ۳۵ سالگی) یا هرگز بچه دار نشدن با خطر بیشتری همراه است. افرادی که از برخی از انواع درمان های باروری استفاده می کنند ممکن است شانس بیشتری برای ایجاد سلول های مرزی داشته باشند، اما همه مطالعات این را تایید نمی کنند. درباره کارسینوم درجا یا سلول های غیر طبیعی که ممکن است سرطانی شوند بیشتر بیاموزید. به نظر می رسد زنانی که از قرص های ضد بارداری یا هورمون های ضد بارداری تزریقی استفاده می کنند، در خطر کمتری قرار دارند.
  • سرطان پستان
    به نظر می رسد افرادی که سابقه سرطان سینه دارند شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان دارند. این ممکن است به دلیل تغییرات در ژن BRCA باشد. به همین دلیل، برخی از افراد مبتلا به سرطان سینه که آزمایش آنها برای این جهش ژنی مثبت است، ممکن است به عنوان درمان پیشگیرانه، اوفورکتومی یا جراحی برای برداشتن تخمدان ها را انتخاب کنند.
  • هورمون درمانی
    به نظر می رسد انجام درمان جایگزینی هورمون (HRT) پس از یائسگی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد. هر چه فرد مدت زمان بیشتری از HRT استفاده کند، خطر بالاتری دارد. با این حال، به نظر می رسد این خطر پس از توقف درمان کاهش می یابد.
  • چاقی و اضافه وزن
    سرطان تخمدان در افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۳۰ دارند، شایع تر است.
  • جراحی زنان
    انجام عمل جراحی برای برداشتن رحم، که هیسترکتومی نامیده می شود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا یک سوم منبع مورد اعتماد کاهش دهد.
  • HPV
    دانشمندان پیوندهایی بین ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و انواع سرطان از جمله سرطان لوزه و سرطان دهانه رحم پیدا کرده اند. در سال ۲۰۱۳، نویسندگان یک متاآنالیز گزارش دادند که میزان بالایی از HPV در بین افراد مبتلا به سرطان تخمدان پیدا شده است. با این حال، آن ها نتوانستند تایید کنند که HPV باعث آن می شود و خواستار تحقیقات بیشتر شدند.

 

سایر عوامل خطر احتمالی
عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان تخمدان را افزایش دهند عبارتند از:

  • داشتن سطوح بالایی از آندروژن ها یا هورمون های مردانه
  • عوامل غذایی
  • استفاده از پودر تالک
  • با این حال، محققان هنوز ارتباط بین این عوامل و سرطان تخمدان را ثابت نکرده اند.

 

درمان و حفظ باروری

مانند سایر انواع درمان سرطان ، این درمان ممکن است باعث شود که زن باروری خود را از دست بدهد. درمان سرطان تخمدان ممکن است منجر به از بین بردن تخمدان ها و سایر ارگان های تولید مثل مانند لوله های فالوپ و رحم شود. شیمی درمانی همچنین ممکن است برای یک زن موجب ناباروری شود ، یا ممکن است لازم باشد که بلافاصله آن را شروع کند و قادر به فریز کردن تخمک ها نباشد.هنگامی که یک زن تصمیم می گیرد که آماده ی تشکیل خانواده است ، بسته به میزان درمان و ناباروری ، می توانیم به او لقاح آزمایشگاهی ، اهدای تخمک و یا رحم اجاره ای را پیشنهاد داد.

 

گزینه های درمان سرطان تخمدان

اگر در حین بارداری مبتلا به سرطان تخمدان هستید ، هنوز گزینه های درمانی وجود دارد. هر مورد متفاوت است ، بنابراین باید به دنبال نظرات متخصص باشید. تیم پزشکی شما باید یک پزشک متخصص در زمینه سرطان تخمدان ، یک متخصص زنان و زایمان را شامل شود.
اهداف درمان سرطان در دوران بارداری نجات جان مادر و نگه داشتن نوزاد است. انتخاب روش های درمانی شما به پیشرفت سرطان شما بستگی دارد و اینکه در چه مرحله ای از بارداری قرار دارید.
ممکن است پزشک توصیه کند که بعد از زایمان مدتی را صبر کنید. اما اگر درد شدید دارید یا احتمال عوارض جدی مانند خونریزی یا پارگی وجود دارد ، ممکن است در حالی که هنوز حامله هستید ، جراحی ضروری باشد و جراحب صورت گیرد.
شما همچنین می توانید در حالی که باردار هستید ، شیمی درمانی را شروع کنید. یک مطالعه اروپایی نشان داد کودکانی که مادرانشان در سه ماهه دوم یا سوم بارداری شیمی درمانی کرده اند به طور طبیعی رشد می کنند

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

برچسب ها نازایی زنان
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا