دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

پریود نامنظم

پریود نامنظم غیرمعمول نیست و قریب به سی درصد از بانوان در سنین باروری با این مشکل روبه‌رو می‌شوند. هر گونه خونریزی غیرطبیعی در مقایسه با سیکل قاعدگی معمول، برای مثال افزایش یا کاهش فاصله زمانی بین دو عادت ماهانه، خونریزی بین دو پریود، خونریزی شدید قاعدگی (منوراژی) یا خونریزی بسیار کم قاعدگی را پریود نامنظم گویند. به علاوه بسیاری از بانوان این مشکل را به صورت پریود نشدن، استمرار عادت ماهانه یا دو بار در یک سیکل پریود شدن تجربه می‌کنند.

نامنظم شدن هر از گاه پریود، به‌خصوص اگر پریود شما به تازگی آغاز شده باشد، متداول و معمول است. منظم شدن عادت ماهانه معمولاً چند سال زمان می‌برد.

سیکل قاعدگی نزدیک به سن 35 سالگی و همچنین غالباً پیش از یائسگی، یعنی در حوالی 50 سالگی، کوتاه‌تر می‌شود. از این گذشته تغییر در حجم خونریزی یا چند ماه پریود نشدن پیش از یائسگی طبیعی است. در هر حال حتماً باید تمامی جزییات را با پزشک زنان در میان گذاشت.

عامل‌های متعدد گوناگونی، مانند عدم تعادل هورمون‌ها، عامل‌های ارثی یا ژنتیک، اختلال‌های مربوط به لخته شدن خون و بیماری‌های لگن، موجب بروز اختلال‌های قاعدگی‌ می‌شود.

معمولا بعد از عبور از سن بلوغ، چرخه قاعدگی نظم خود را در بدن پیدا کرده و هر زنی فواصل دو پریود، طول هر چرخه قاعدگی و تعداد روزهای هر دوره پریودش را به صورت مشخص می‌داند. بنابراین علت پریود نامنظم دختر ۱۳ ساله می‌تواند عدم تکامل تغییرات بلوغ باشد و از علائم بیماری خاصی محسوب نشود. در ادامه به برخی مهمترین علائم پریود نامنظم اشاره می‌کنیم:

  • چرخه قاعدگی بیش از ۳۵ روز و تکرار چرخه به همین شکل
  • بیشتر یا کمتر شدن تعداد روزهای پریود از حالت معمول و تکرار آن
  • غیرعادی بودن خونریزی (خونریزی خیلی زیاد یا خیلی کم)
  • خروج لخته‌های خونی بزرگ و غیرعادی از واژن به میزان زیاد
  • پریود نشدن برای یک ماه و تکرار آن
  • درد شدید پریود و غیرعادی بودن ان

باید دقت کرد که همه علائم ذکر شده، باید باتوجه به سوابق فردی بررسی شوند. برای مثال اگر به‌طور طبیعی پریودهای دردناک دارید یا خونریزی‌های شدید، این موارد نمی‌تواند علائم پریود نامنظم در شما باشد.
برای دقت بیشتر می‌توانید سه ماه متوالی، زمان شروع، پایان و شرایط پریود خود را یادداشت کنید. درصورت نامنظم بودن و عدم ثابت در زمان و شرایط می‌توانید مطمئن شوید که به پریود نامنظم مبتلا هستید. برای اطمینان بیشتر البته می‌توان توسط متخصص زنان ویزیت شد.

 

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا