دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عفونت مخمری واژن و باروری

عفونت مخمری واژن توسط عوامل قارچی ایجاد می شود و شامل تظاهرات بسیاری مانند سوزش، خارش، التهاب و ترشحات بدبو واژن است. تا 75 درصد از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود به عفونت مبتلا می شوند که بسیاری از آنها دو دوره را تجربه می کنند. عفونت قارچی واژن بیشتر توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس تحریک می شود که تا 92 درصد از موارد را تشکیل می دهد. اگرچه این قارچ از قبل در بدن وجود دارد، اما تکثیر آن می تواند علائم را تشدید کند. در واقع، تا 50 درصد از زنان ناقل عفونت هستند اما هیچ علامتی ندارند.

علل عفونت قارچی

تعادل طبیعی میکروارگانیسم‌ها در ناحیه واژن می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیادی مختل شود. برخی از این موارد در زیر گنجانده شده است:

 

 

عفونت مخمری

 

    آنتی‌بیوتیک‌ها: اینها می‌توانند باکتری‌های مفیدی را که از واژن محافظت می‌کنند یا ترکیب طبیعی باکتری را تغییر می‌دهند، از بین ببرند

    استروئیدها: مانند آنتی بیوتیک ها، استروئیدها می توانند اثرات مخربی بر محیط طبیعی باکتریایی واژن داشته باشند.

    دیابت: این بیماری می‌تواند سطح گلیکوژن را در سلول‌های واژن کاهش دهد و همچنین تعادل pH واژن را افزایش داده و آن را برای عفونت‌های قارچی مساعدتر می‌کند.

    عناصر تضعیف کننده سیستم ایمنی: بیماری هایی مانند HIV/AIDS، شیمی درمانی و داروهای قوی می توانند ایمنی را مختل کنند.

    زخم های واژن: قرار دادن واژن می تواند باعث ایجاد زخم هایی شود که جریان خون را در معرض عوامل باکتریایی و قارچی قرار می دهد.

    لباس زیر تنگ: لباس زیر تنگ و مصنوعی می تواند گرما، رطوبت و تحریک را افزایش دهد.

    تغییرات هورمونی: تخمک گذاری، یائسگی، بارداری، هورمون درمانی و قرص های ضد بارداری همگی می توانند سطح هورمون ها را تغییر دهند. علائم عفونت قارچی

 

علائم عفونت قارچی می تواند با سایر عفونت های واژن همپوشانی داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از ادامه درمان، به دنبال تشخیص قطعی بیماری خود باشید. برخی از علائم در زیر گنجانده شده است:

 

    خارش: خارش فرج بسته به درجه شدت بیماری ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد.

    ترشحات واژن: ترشحات غلیظ، توده ای و سفید رنگ با بویی شبیه نان یا مخمر.

    التهاب: فرج ملتهب همراه با قرمزی یا تحریک

    سوزش: درد هنگام مقاربت یا ادرار کردن

 

ارتباط بین عفونت مخمر و باروری

عفونت قارچی که به صورت پراکنده ظاهر می شود و به راحتی قابل درمان است، احتمالاً تأثیری بر باروری شما نخواهد داشت. تنها راهی که ممکن است بر شما تأثیر بگذارد، محدود کردن تمایل شما به مقاربت است. با این حال، دوره‌های مکرر عفونت قارچی می‌تواند قوام مخاط دهانه رحم و محیط طبیعی واژن را مختل کند و چالش‌های بیشتری را برای اسپرم در رسیدن به رحم ایجاد کند. در موارد شدید می تواند منجر به ناباروری و افزایش نیاز به درمان ناباروری شود. مهم است که به یاد داشته باشید هنگام بارداری، عاری از عفونت باشید، زیرا نه تنها می تواند به شریک زندگی شما منتقل شود، بلکه می تواند به کودک شما نیز منتقل شود.

اقداماتی برای به حداقل رساندن اثرات عفونت مخمری

 

همانطور که در زیر توضیح داده شده است، می توان از طریق ترکیبی از تغییرات رژیم غذایی و داروهای موضعی، عفونت قارچی را مهار کرد.

 

    تغییرات رژیم غذایی

 

غلات تصفیه شده، قندها و الکل همگی می توانند زمینه مناسبی را برای عفونت های قارچی ایجاد کنند، بنابراین بهتر است تا زمانی که تحت درمان هستید از مصرف آنها کاملاً اجتناب کنید. سبزیجات تازه، غلات کامل، میوه های تازه و ماست ارگانیک را ذخیره کنید. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های پروبیوتیک و مولتی ویتامین برای ایجاد ایمنی و دفع باکتری ها صحبت کنید. تغییرات رژیم غذایی ممکن است تا 6 هفته طول بکشد تا نتایج قابل توجهی را نشان دهد.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا