دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چرا خانم‌ها پریود می‌شوند؟

در دوران پریود، واژن طی یک فرآیند طبیعی خون‌ریزی می‌کند. با پریود شدن در هر ماه از سنین بلوغ (۱۱ تا ۱۴ سالگی) تا سنین یائسگی (معمولا در ۵۱ سالگی)، بدن خانم‌ها برای بارداری آماده می‌شود. با ضخیم شدن دیواره‌ی رحم، تخمکی رشد می‌کند و از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می‌کند و در نهایت به سطحی می‌رسد که پریود رخ می‌دهد. در طول دوره‌ی پریود، پوشش دیواره‌ی رحم کنده شده و به صورت خون‌ریزی از واژن خارج می‌شود.

به طور متوسط در هر بار پریود شدن، خون‌ریزی تقریبا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری است. این میزان ممکن است بیشتر هم باشد. از شروع قاعدگی تا قاعدگی بعدی، معمولا ۲۸ روز طول می‌کشد و مدت پریود شدن هم در هر بار تقریبا ۲ تا ۷ روز است.

پریود شدن راهی برای خروج بافت‌هایی از بدن است که دیگر نیازی به آن‌ها نیست‌. بدن خانم‌های بالغ، در هر ماه خود را برای بارداری آماده می‌کند. پوشش دیواره‌ی رحم در حین آماده شدن برای تغذیه‌ی تخمک بارور، ضخیم می‌شود. تخمک بارور از تخمدان رها می‌شود و آماده است تا بارور شود و در پوشش داخلی رحم قرار بگیرد.

آیا همه‌ی خانم‌ها پریود می‌شوند؟

خانم‌هایی که اندام زیر در بدنشان به خوبی و به درستی کار نکند، احتمالا هر ماه دچار پریود نمی‌شوند یا قاعدگی آن‌ها نامنظم می‌شود؛

  • هیپوتالاموس
  • غده‌ی هیپوفیز
  • تخمدان‌ها
  • رحم

 

اختلالات قاعدگی چیست؟

تجربه‌ی خانم‌‌ها در زمینه‌ی قاعدگی متفاوت است. به عبارت دیگر، این اتفاق ماهانه، به شکل‌های مختلفی برای زنان اتفاق میفتد. اگر یکی از علائم زیر برای شما اتفاق افتاد، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • در چرخه‌ی قاعدگی‌ بی‌نظمی ایجاد شده یا گاهی پریود نمی‌شوید.
  • طول دوره‌ی قاعدگی کوتاه‌تر یا بلندتر از قبل شده است‌.
  • میزان خون‌ریزی‌ در هر ماه سبک‌تر یا سنگین‌تر شده است.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا