دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

درمان خشکی واژن با لیزر

استفاده از لیزر در درمان خشکی واژن یک روش بسیار موثر است که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. از نظر تمام کاربردهای لیزر، امیدوارکننده ترین نتایج در درمان های خشکی واژن به دست می‌آید.

خشکی واژن و ناراحتی‌های ناشی از آن شرایطی هستند که به‌خصوص در دوران پس از یائسگی اغلب با آن‌ها مواجه می‌شویم. نه تنها پس از یائسگی، بلکه پس از جراحی‌های زنان یا درمان سرطان، بسیاری از زنان به دلیل خشکی و درد در حین مقاربت به متخصص زنان مراجعه می‌کنند.

این تصویر ناراحت‌کننده که در گذشته سعی می‌شد با استفاده از استروژن موضعی درمان شود، می‌توان با استفاده از لیزر در صورت خشکی واژن، با کارایی بسیار بالایی از بین برد و کیفیت زندگی زن به‌طور مشهودی افزایش یافت.

علت خشکی واژن چیست؟

هورمون زنانه به نام استروژن از تخمدان ها ترشح می‌شود. استروژن در بسیاری از نقاط اثرات متفاوتی بر روی دستگاه تناسلی زنان دارد. این هورمون همچنین مسئول مرطوب، لغزنده و کشسان نگه داشتن واژن است.

سطح استروژن به ویژه پس از یائسگی، به دنبال درمان سرطان سینه یا در مواردی که رحم برداشته می شود، کاهش می‌یابد. این تغییرات هورمونی منجر به خشکی ناخوشایند در غشای مخاطی می‌شود که می‌توان آن را پوست واژن نامید.

میلیون‌ها زن در سراسر جهان به دلیل سطوح پایین استروژن از این مشکل به نام آتروفی واژن رنج می‌برند. این تغییرات می‌تواند اثرات منفی بر زندگی روزمره و زندگی جنسی شما داشته باشد.

در مواردی که روغن کافی وجود ندارد، رابطه جنسی دردناک است. در موارد بسیار پیشرفته حتی خونریزی و پارگی دیواره واژن نیز دیده می‌شود.

خارش و سوزش شکایات شایعی هستند. از آنجایی که این وضعیت یکپارچگی مخاط را مختل می‌کند، خطر ابتلا به عفونت های واژن را نیز افزایش می‌دهد.

گزینههای درمانی برای زنان مبتلا به خشکی واژن محدود است.

درمان های جایگزین استروژن یا کرم های موضعی معمولاً اولین گزینه‌های درمانی هستند که به ذهن می‌رسد. اما در مواردی که استفاده از استروژن مناسب نیست، مانند برخی از بیماران مبتلا به سرطان سینه و یا در مواردی که فرد به دلایل موجهی تمایلی به استفاده از هورمون ها ندارد، متاسفانه تا همین اواخر چاره ای جز استفاده از روان کننده وجود نداشت.

امروزه لیزر یک جایگزین درمانی بسیار موثر و ایمن است که تقریباً هیچ عارضه جانبی در درمان خشکی واژن ندارد.

لیزر درمانی واژینال چگونه کار می‌کند؟

در درمان خشکی واژن، لیزر به ویژه با مقدار انرژی هدایت شده به بافت واژن کار می‌کند. مانند سایر درمان های لیزری که بر روی پوست اعمال می‌شود، از یک روش انرژی استفاده می‌کند که تحریک بافت را در سطح میکروسکوپی فراهم می‌کند.

این انرژی تشکیل رگ‌های خونی جدید در بافت را تحریک می‌کند. به این ترتیب اثر شفابخش و متعادل کننده بدن بر روی غشاهای مخاطی دوباره آغاز می‌شود.

تغییرات سلولی در بافت واژن و تولید کلاژن و الاستین تقریباً بلافاصله شروع می‌شود و بسیاری از زنان حتی در یک جلسه پس‌رفت را در شکایات خود گزارش می‌کنند.

درمان خشکی واژن با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

درمان بسیار سریع است و حدود 10-15 دقیقه طول می‌کشد. اگرچه نیازی به بیهوشی نیست، کرم ضد درد حدود 20 دقیقه قبل از عمل در واژن استفاده می‌شود تا از درد جلوگیری شود.

یک اسپکولوم استوانه‌ای خاص در داخل واژن قرار می‌گیرد و لیزری که از طریق آن وارد می‌شود، ناحیه 360 درجه را اعمال می‌کند.

  • در مطب انجام می‌شود و نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست
  • نیازی به بیهوشی موضعی یا عمومی ندارد
  • خطر عوارض جانبی حداقل است
  • نیازی به استراحت از زندگی روزمره ندارد
  • بهبود قابل توجهی در شکایات حتی در یک جلسه مشاهده می‌شود.

لیزر درمانی برای خشکی واژن هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

در ابتدا 2 جلسه با فاصله یک ماهه انجام می‌شود. ممکن است لازم باشد درمان در دوره بعدی هر دو تا سه سال یکبار تکرار شود.

آیا بعد از لیزر درمانی برای خشکی واژن محدودیتی وجود دارد؟

تقریباً همه زنان می‌توانند بلافاصله پس از درمان به زندگی عادی روزمره خود بازگردند. با این حال توصیه می‌شود حداقل تا سه روز رابطه جنسی نداشته باشید.

آیا درمان خشکی واژن با لیزر در هر سنی قابل انجام است؟

زنان قبل و بعد از یائسگی در تمام سنین که از خشکی واژن رنج می‌برند از این درمان سود می‌برند. هیچ محدودیت سنی برای لیزر درمانی وجود ندارد.

زنان یائسه، که سطح استروژن آنها در حال حاضر بسیار پایین است، بیشترین سود را دارند. از آنجایی که آتروفی واژن یک بیماری مزمن است، بعید است که بدون درمان عود کند.

لیزر چقدر در درمان خشکی واژن موثر است؟

لیزر درمانی واژن درمان های فوق العاده موثری است که کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و هیچ عارضه‌ای ندارد، به خصوص برای خانم‌هایی که به دلیل آتروفی واژن و خشکی واژن مرتبط با آن در زندگی جنسی خود دچار مشکل می‌شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا