دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان، در اثر افزایش هورمون های مردانه و اختلال در عملکرد طبیعی تخمدان ها ایجاد می شود. به طور طبیعی در هر سیکل قاعدگی، یک فولیکول در تخمدان که حاوی سلول تخم می باشد، رشد کرده و یک تخمک آزاد می کند، که به این پدیده “تخمک گذاری” گفته می شود. در اثر ترکیب تخمک با اسپرم، لقاح صورت گرفته که می تواند منجر به بارداری شود. در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، در هر سیکل قاعدگی تعداد زیادی فولیکول رشد می کنند، اما متاسفانه هیچ یک موفق به تحریک تخمک گذاری نمی شوند. لذا درجاتی از اختلال باروری در مبتلایان به این سندرم، دیده می شود.

برای تشخیص این سندرم لازم است که پس از اخذ شرح حال دقیق خانم توسط پزشک معاینه فیزیکی شود، سپس با استفاده از سونوگرافی و انجام آزمایش خون تشخیص نهایی داده می‌شود. در شرح حال، زنانی که به PCOS مبتلا هستند ممکن است از قاعدگی نامنظم یا فواصل بسیار طولانی بین پریودها شکایت کنند. همچنین ممکن است اضافه وزن داشته باشند، افزایش رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) و آکنه (جوش) در این افراد دیده می‌شود و یا دچار ناباروری هم باشند. در سونوگرافی این زنان، تخمدان‌های بزرگ و حاوی کیست‌های کوچک بسیار زیاد در این تخمدان‌ها رویت می‌شودآزمایش خون ممکن است قند خون بالا، کلسترول بالا و یا افزایش میزان هورمون‌های مردانه را نشان دهد.

علت ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

انسولین اضافی:انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می‌شود و به سلول‌ها اجازه می‌دهد از قند به عنوان منبع انرژی اولیه بدن استفاده کننداگر سلول‌های شما نسبت به عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون افزایش می‌یابد و ممکن است بدن شما انسولین بیشتری تولید کند.انسولین اضافی ممکن است تولید آندروژن را افزایش داده و باعث مشکل در تخمک گذاری شود.

التهاب درجه پایین:این اصطلاح برای توصیف تولید گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت کاربرد دارد. تحقیقات نشان داده است که خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای نوعی التهاب با درجه پایین هستند که تخمدان‌های پلی کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی و عروقی شود.

وراثت:تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‎‌های خاص ممکن است با سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط باشد.

آندروژن اضافی:تخمدان‌ها سطح بالایی از آندروژن تولید را می‌کنند که منجر به هیرسوتیسم و آکنه می‌شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چه عوارضی دارد؟

عوارض ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک به شرح زیر است:

  • ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی، التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد

سندرم متابولیک، شامل شرایطی از جمله فشارخون بالا، قند خون بالا و سطح غیر طبیعی از کلسترول یا تری گلیسیرید است که به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

  • دیابت نوع ۲ یا پیش دیابت
  • آپنه خواب
  • افسردگی، اضطراب و اختلال خوردن
  • خونریزی غیر طبیعی رحم
  • سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر)

چاقی با سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط است که می‌تواند این اختلال را بدتر کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا