دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نفخ پریودی چیست؟

یکی از مشکلاتی که برخی از زنان قبل یا همزمان با پریود تجربه می کنند نفخ قاعدگی است که بسیار آزار دهنده است اگر از مشکل نفخ شکم قبل از قاعدگی رنج می‌برید، به یاد داشته باشید که حدود 70٪ از زنان تجربه آن را به عنوان علامت PMS دارند، نفخ و ورم را به عنوان بخشی از چرخه طبیعی رحم خود در نظر بگیرید.اما خوشبختانه راه حل های ساده ای برای بهبود آن وجود دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

عوامل ایجاد نفخ شکم قبل از پریود

نفخ شکم قبل از پریود و در طول آن می‌تواند با تغییر در سطح هورمون‌های جنسیِ پروژسترون و استروژن ایجاد شود. حدود ۱ هفته پیش از شروع دوران قاعدگی، سطح هورمون پروژسترون افت می‌کند. کاهش سطح هورمون پروژسترون موجب ریزش پوشش داخلی رحم و درنتیجه خون‌ریزی قاعدگی می‌شود.

یک پژوهش نشان می‌دهد که تغییر در سطح پروژسترون و استروژن علاوه‌بر خون‌ریزی قاعدگی موجب می‌شود که بدن آب و نمک بیشتری را در خود نگه دارد. سلول‌های بدن با آب متورم می‌شوند و درنتیجه احساس نفخ ایجاد می‌شود. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱، زنان در نخستین روز دوران قاعدگی بیشترین میزان آب را در بدن خود حفظ کردند و شدیدترین نفخ را احساس کردند

 عوامل زیر می‌توانند شانس شما برای تجربه نفخ شکم قبل از قاعدگی را افزایش دهند:

سن: زنان در دهه 30 سالگی بیشتر احتمال دارد علائم PMS را تجربه کنند. این علائم ممکن است با افزایش سن بدتر شود. دلیل آن تغییرات هورمونی بدن و آماده شدن برای پیش یائسگی و یائسگی است.

 استرس: زنانی که سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند، بیشتر احتمال دارد علائم PMS مانند نفخ شکم قبل از قاعدگی را داشته باشند.

تاریخچه سلامت: سابقه افسردگی پس از زایمان با افزایش خطر ابتلا به علائم PMS ماهانه مرتبط است. سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی افسردگی با خطر ابتلا به علائم PMS ارتباط دارد.

 رژیم غذایی: نمک، غذاهای فرآوری‌شده و چرب باعث می‌شود که احتباس آب در بدن و همچنین نفخ بیشتر شود.

 سیگار کشیدن: استفاده از دخانیات می‌تواند علائم PMS را بدتر کند.

بعضی از مشکلات گوارشی، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌تواند در اثر علائم PMS تشدید شود. ممکن است در طول پریود خود، نفخ، یبوست و اسهال بیشتری داشته باشید. اگر سندروم روده تحریک‌پذیر دارید، با پزشک زنان خود در مورد چگونگی مدیریت علائم PMS و نفخ شکم قبل از قاعدگی صحبت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا