دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟

یکی از سوالات زوجینی که هنوز قصد بچه دار شدن ندارند این است که آیا حاملگی بدون دخول ممکن است؟ در پاسخ باید بگوییم بله! احتمال دارد.

بارداری شامل ترکیب اسپرم با تخمک و انجام لقاح و تشکیل شدن سلول تخمک است. تفاوتی ندارد که این اسپرم از کجا و به چه طریقی وارد واژن شده است. بسیاری از افراد علاوه بر رعایت دقیق جلوگیری طبیعی باردار می شوند که یکی از علل اصلی آن حاملگی بدون دخول و حتی حاملگی بدون دخول با پیشاب است.

 

احتمال بارداری بدون دخول و باردار شدن دختر باکره و حاملگی با پیشاب بدون پاره شدن بکارت و احتمال حامله شدن در صورت وجود پرده بکارت وجود دارد.

 

اگرچه احتمال بارداری بدون دخول بسیار کم است، اما باز هم در صورت تماس مایع منی با واژن در هر مرحله از معاشقه، احتمال باردار شدن وجود دارد. بارداری زمانی رخ می­دهد که اسپرم مرد، تخمک را بارور کند. مایع منی مرد حاوی میلیون­ ها اسپرم است. در هربار انزال، بیش از 300 میلیون اسپرم در مایع منی وجود دارد. به محض اینکه آلت تناسلی مرد نعوظ پیدا می­‌کند و پیش از ارضا شدن وی، مایعی به نام پیشاب ترشح می­شود. ممکن است در این مایع نیز هزاران اسپرم وجود داشته باشد بنابراین احتمال بارداری با پیشاب نیز وجود دارد. مردان نمی‌­توانند هیچگونه کنترلی بر ترشح این مایع داشته باشند.

 

حتی اگر دخول صورت نگیرد، در صورت ورود اسپرم به واژن، احتمال باردار شدن وجود دارد. مثلاً اگر مایع منی، روی انگشتان خودتان یا شریک جنسیتان وجود داشته باشد و واژن را لمس کنید، این احتمال وجود دارد که باردار شوید. همچنین اگر شریک جنسیتان در زمان انزال مایع منی را اطراف واژن بریزد، باز هم بارداری محتمل است.

 

مطمئناً احتمال باردار شدن در چنین شرایطی بسیار کم است چرا که اسپرم بیرون از بدن برای مدت کوتاهی زنده می‌ماند. اما داشتن معاشقه بدون دخول نمی‌تواند راه کاملاً مطمئنی برای پیشگیری از بارداری باشد.

اگر در حوالی زمان مقاربت بدن شما در حین تخمک گذاری باشد و نیز در دستگاه تولید مثلی شرایط برای پذیرش یک جنین فراهم باشد، در اثر تماس هر مایع حاوی اسپرم (مایع منی یا پیشاب) با واژن و اطراف مدخل آن، حتی تماس دست آلوده به این موارد با واژن، امکان ورود اسپرم ها و انجام لقاح وجود دارد.

 

باتوجه به این که هر قدر تعداد اسپرم های وارد شده به واژن کمتر باشد شانس باردار شدن کمتر است، می توان نتیجه گرفت که احتمال بارداری بدون دخول چندان زیاد نیست. اما وقتی می پرسید آیا حاملگی بدون دخول ممکن است؟ می گوییم بله چون این احتمال گرچه بسیار کم است اما در موارد نادری رخ داده و امکان پذیر است.

 


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا