دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت و علائم پولیپ رحم

 پولیپ رحم توده‌های کوچک و نرم درون رحم هستند که روی دیواره ی داخلی رحم رشد می‌کنند و اغلب خوش خیم هستند. اندازه ی پولیپ‌ها از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر است، ممکن است که به شکل تکی یا چندین پولیپ در رحم باشند. پولیپ رحم، شایع ترین علت خونریزی نامنظم در دوران قبل از یائسگی است. چنانچه شما نزدیک به دوران یائسگی هستید و دچار خونریزی خارج از سیکل قاعدگی می‌شوید، احتمالا علت آن پولیپ رحم است. خبر خوب آنکه پولیپ رحم قابل درمان است.

رشد بیش از حد سلول ها در دیواره داخلی رحم (اندومتر) منجر به تشکیل پولیپ ها می شود که پولیپ اندومتر نیز نامیده می شوند که با علائمی همچون خونریزی غیرطبیعی مشخص می‌شوند. پولیپ رحم بسیار شایع است و از هر 10 زن 3 نفر در دوران زندگی به آن مبتلا می‌شوند. این اختلال اغلب در خانم‌های سنین 50-40 سال اتفاق می‌افتد، اما به ندرت در سنین پایین 30 سال دیده می‌شود.

پولیپ‌ها معمولاً به صورت منفرد یا تعداد زیاد با سایزهای مختلفی هستند، اما معمولاً در اندازه‌های 2-1 سانتی متر مشاهده می‌شوند. پولیپ‌های کوچک معمولاً بدون علامت بوده و نیاز به درمان خاصی ندارند. در برخی موارد پولیپ‌های درمان نشده ممکن است کیفیت زندگی فرد را کاهش داده و همچنین شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهند. آنها همچنین ممکن است که بر باروری اثر بگذارند، اما تحقیقات در این زمینه کافی نیست.

 

 

پولیپ رحم و علائم آن

  • خونریزی نامنظم بین سیکل‌ها و یا بعد از یائسگی
  • پریودهای سنگین و طولانی
  • پریود‌های بسیار شدید
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • لکه بینی بین پریودها
  • بروز مشکلات در بارداری
     

 پولیپهای کوچک اغلب بدون علامت بوده و ممکن است به خودی خود ناپدید شوند. برخی از موارد درمان نشده، مشکلاتی مانند کم خونی ایجاد میکند که کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کم خونی وضیعتی است که بدن قادر به تولید میزان کافی گلبول قرمز نیست و این به علت خونریزیهای شدید ناشی از پولیپ است .در برخی موارد نادر احتمال سرطانی شدن پولیپ وجود دارد. همچنین ممکن است در توانایی فرد جهت بارداری اثر نامطلوب به جای بگذارد.  

 

علت پولیپ رحم چیست؟

زمانی که لایه داخلی رحم به شکل غیرطبیعی و مکرر رشد می‌کند و بافت توده ای در رحم ایجاد می‌شود. این توده‌ها اغلب شبیه کیسه یا قارچ هستند، اغلب کوچک بوده اما قطر آنها ممکن است از چند میلیمتر تا چند سانتی متر متغیر باشد. برخی افراد تنها یک پولیپ دارند. برخی مطالعات بیان می‌کنند که استروژن نقش مهمی در ایجاد پولیپ ایفا می‌کند اما چگونگی آن به درستی روشن نیست.

برخی زنان بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ رحم هستند. در افرادی که در دوران قبل از یائسگی یا بعد از آن هستند بیشتر دیده می‌شود. چاقی نیز عامل دیگری در بروز پولیپ دانسته شده است، درمان با داروی تاموکسیفن که برای سرطان پستان به کار می‌رود، نیز یکی از علل رشد پولیپ رحم است.

پولیپ رحم بسیار شبیه فیبروم رحم است. میوم‌ها رشد غیر طبیعی لایه عضلانی رحم اند، اما می‌توانند علائم مشابه پولیپ را ایجاد کنند. تفاوت اساسی این دو در این است که میوم‌ها معمولاً در سنین باروری ایجاد می‏‌شوند و پولیپ رحم در سال‌های نزدیک به یائسگی و بعد از آن.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا