دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چرا برای پریودهای نامنظم باید به پزشک مراجعه کنیم؟

دلایل نامنظم شدن پریود متعدد است و تنها با بررسی علائم و تشخیص متخصص می‌توانیم بفهمیم که علت بروز اختلال قاعدگی نامنظم چیست. طول طبیعی چرخه قاعدگی زنان ۲۸ روز است. با این حال تعداد روزهای بین دو دوره قاعدگی در افراد مختلف تفاوت دارد. بسیاری از زنان در طول زندگی خود دچار قاعدگی نامنظم می‌شوند. پریودی نامنظم زمانی اتفاق می‌افتد که طول چرخه بیش از ۳۵ روز و یا مدت زمان آن متغیر باشد.

هر ماه قاعدگی نتیجه گفتگوی هماهنگ بین مغز و تخمدان شماست. دو ناحیه از مغز که این مکالمه را هدایت می کنند -هیپوتالاموس و غده هیپوفیز- نیز در امتداد همین مسیرها به غدد فوق کلیوی، تیروئید و روده متصل هستند. بنابراین وقتی یک سیستم مختل می‌شود، سایرین نیز ممکن است آسیب ببینند. دوره های قاعدگی یا پریودهای نامنظم زنان، اغلب اولین ناحیه‌ای است که نشانه‌هایی از اختلال در سیگنال دهی را در طول این مسیرها نشان می‌دهد، با پیامدهایی که در سراسر بدن احساس می شود.

زمانی که هورمون‌های جنسی در تعادل باشند شما احساس خوبی دارید، پرانرژی هستید، خوب می‌خوابید و به رابطه جنسی علاقه‌مند می‌شوید. وقتی تحت استرس دائمی هستید، هورمون‌های شما از تعادل خارج می‌شوند و پریود نامنظم یکی از اولین راه‌های درخواست کمک است.

قاعدگی در سلامت استخوان‌ها نقش کلیدی دارد.  تعادل طبیعی بین هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون به اطمینان از قاعدگی سالم و چرخش استخوان سالم کمک می‌کند. و همینطور بین سایر هورمون‌های مهم از جمله انسولین، تیروئید، پاراتیروئید و هورمون‌های استرس تعادل برقرار می‌کند. در واقع، استخوان‌های شما یک اندام غدد درون ریز یا تولید کننده هورمون هستند. اگر تعادل مختل شود، ممکن است قاعدگی نامنظم شود؛ همین موضوع یک سرنخ مفید ارائه می‌دهد که استخوان سازی ممکن است همگام با تجزیه استخوان نباشد.

تیروئید که در مرکز بین مغز و بقیه بدن قرار دارد، مانند یک “ایستگاه انتقال” عمل می‌کند و سرعت عملکرد هر سلول و غده بدن از جمله رشد، ترمیم و متابولیسم را کنترل می‌کند. زمانی که تیروئید شما کم کار باشد منجر به خستگی، افزایش وزن، افسردگی، کلسترول بالا و سایر علائم می‌شود. اگر تیروئید سالم است و وظیفه خود را درست انجام می‌دهد، احتمال اینکه قاعدگی شما منظم باشد بسیار بیشتر است.

قاعدگی منظم در حفظ وزن سالم بسیار موثر است. چربی به ویژه بافت چربی اطراف کمر نیز مانند یک اندام غدد درون ریز عمل می‌کند و استروژن تولید می‌کند (و همچنین لپتین، هورمونی که به تنظیم انرژی دریافتی و مصرف از جمله اشتها کمک می کند). غلبه استروژن و مقاومت به انسولین هر دو نوع عدم تعادل هورمونی هستند که با اضافه وزن بدن و بی نظمی‌های قاعدگی مرتبط هستند. همچنین، کمبود وزن در نتیجه رژیم‌های غذایی سخت، تمرین بیش از حد، یا سایر استرس‌های شدید فیزیکی یا روحی، می‌تواند باعث بی‌نظمی‌های قاعدگی، از جمله آمنوره (عدم قاعدگی) شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا