دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا داشتن کیست درموئید در تخمدان مانع از بارداری می شود؟

کیست در موئید تخمدان که به آن کیست مویی نیز میگویند؛ توده‌های خوش‌خیم تخمدان هستند.این نوع کیست ممکن است در خانم‌های جوان، از سلول‌های جنینی به وجودآمده باشد و شایع‌ترین توده تخمدانی در زنان جوان است.کیست درموئید در میان زنان با رده سنی20 تا 30 سال بیشتر مشاهده می شود و معمولا برای تشخیص آن از معاینه های فیزیکی، سونوگرافی و رادیوگرافی استفاده میشود.

کیست های درموئید در تخمدان ها که به کیست مویی نیز شناخته میشوند؛ بر اثر بقایای مواد ژنتیک یا همان سلول های بنیادی ایجاد می شود که منشأ آن به دوران جنینی برمی گردد. گاهی اوقات در داخل این کیست ها، مواد استخوانی مانند دندان و ناخن و همچنین فولیکول های مو، بافت پوست، غدد تولید کننده عرق و چربی پوست و عصب دیده میشود

به این ترتیب توده هایی ایجاد می شود که حدود 40 درصد موارد در زمان تولد وجود داشته و قابل مشاهده است، اما گاهی تا سنین کودکی و در بیشتر موارد تا بزرگسالی مخفی می ماند. این کیست ها به دنبال نقصی هنگام تکامل بافت پوست در مرحله جنینی به وجود می آید.

کیست درموئید معمولا مانع از بارداری نمی شود و چنانچه زیر 5 سانتی متر باشد مشکل ساز نخواهد بود. تنها کیستی که باعث نازایی می شود کیست آندومتریوز است که به شدت چسبندگی می دهد و از تلاقی تخمک و اسپرم ممانعت به عمل می آورد که این ها نیز با IVF یا لقاح مصنوعی می توانند حامله شوند.آندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که بافت آندومتر یعنی بافت پوشش دهنده لایه های داخل رحم، خارج از آن (رحم) رشد کند. این بافت در هر جا از فضای شکمی می‌تواند جایگزین شود و رشد کند گاهی این بافت به صورت تکه هایی رشد می‌کند که کاشت خوانده می‌شود و به صورت برآمده است یا می‌تواند باعث کیست تخمدان شودست درموئید می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود و دو نوع خوش خیم و بدخیم بوده، اما عمدتا از نوع خوش خیم هستند.

کیست‌های درموئید در سایز های کوچک معمولاً بدون علایم هستند و در سونوگرافی تخمدان بطور اتفاقی تشخیص داده می شوند. گاهی نیز دچار عارضه شده و با علایم شدیدی همراه می شوند. ازعلایم ابتلا به کیست درموئید تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در ناحیه شکم و لگن
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • بزرگ شدن شکم
  • تورشن و چرخش تخمدان ( در سایز های بزرگ ): در اینصورت بطور ناگهانی علایم بسیار شدیدی مانند درد غیرقابل تحمل در ناحیه شکم و قسمت پایینی کمر باعث می‌شود بیمار به اورژانس مراجعه کند. در این گونه موارد به احتمال زیاد کیست باعث پیچش تخمدان شده و باید هر چه سریعتر بیمار جراحی شود.

 

درمان کیست درموئید :

کیست مویی تخمدان از جمله کیست هایی است که درمان دارویی ندارد. روش درمان کیست مویی بستگی به سایز ان دارد . در سایزهای کوچک با توجه به شرایط بیمار و نظر جراح زنان ، تحت نظر گرفتن و پیگیری با سونوگرافی تخمدان انجام شود.اما در برخی موارد ، درمان کیست درموئید به روش جراحی و خارج کردن کیست نیاز دارد.

 

بهترین روش درمان کیست مویی تخمدان:

بهترین روش جراحی کیست درموئید ، به سایز کیست و امکانات موجود و تبحر جراح بستگی دارد. جراحی کیست مویی هم بصورت لاپاراسکوپی و هم بصورت جراحی باز می تواند انجام شود.در صورتی که تخمدان دچار پیچش و چرخش شده باشد جراحی بصورت اورژانسی انجام می شود. کیست خارج شده توسط جراح زنان ، جهت بررسی پاتولوژی ارسال می شود.

 

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا