دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

مشکلات رایج زنان که باید درباره آنها بدانید

مشکلات سلامتی زیادی وجود دارد که فقط زنان با آن مواجه هستند. با رسیدن به سنین باروری، بدن شما تغییرات زیادی را تجربه خواهد کرد. برخی از مشکلات سلامت زنان ممکن است هر از گاهی رخ دهد.

متأسفانه، این شرایط سلامتی می‌تواند به عملکرد جنسی و تولید مثلی شما آسیب برساند، بنابراین نباید آن‌ها را سهل‌انگیز دانست. به این دلیل که آنها به طور بالقوه می توانند سلامت کلی شما را تهدید کنند.

اگر به دنبال سلامت باروری و سلامت عمومی خود هستید، در زیر مشکلات رایج زنان و زایمان که باید در مورد آنها بدانید آورده شده است:

1. خونریزی نامنظم واژن

به طور معمول، اکثر دوره های قاعدگی فقط تا پنج روز طول می کشد، با خونریزی شدید در روز اول و جریان های سبک تر در چند روز بعد. با این حال، اگر به طور مداوم خونریزی شدید همراه با دیسمنوره و لخته شدن خون را برای چندین روز تجربه می کنید، می تواند نشانه ای باشد که از خونریزی نامنظم یا جریان خون غیر طبیعی از واژن خود رنج می برید. برخی از علل خونریزی نامنظم واژن عبارتند از:

  • عدم تعادل هورمونی
  • عفونت های مقاربتی
  • عوارض بارداری
  • سرطان در هر یک از اندام های تناسلی

بنابراین، اگر نمی دانید وقتی واژن شما در طول قاعدگی خونریزی بیش از حد دارد چه کاری باید انجام دهید، فوراً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا برای تشخیص و درمان مناسب معاینه شوید. پزشک می تواند برای شما داروهایی تجویز کند و در صورت خونریزی شدید، از راهکار غیر جراحی استفاده کنند.

2. واژینوز باکتریایی

شما به عنوان یک زن این مسئولیت را دارید که هر از گاهی از واژن خود مراقبت کنید. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است واژن شما در وضعیت سالم خود نباشد. این امر به ویژه در صورت ابتلا به واژینوز باکتریایی صادق است.

در درجه اول، واژینوز باکتریایی زمانی رخ می دهد که التهاب واژن به دلیل رشد بیش از حد باکتری لاکتوباسیلوس، که به طور طبیعی در واژن زندگی می کند، وجود دارد. خطر ابتلا به این مشکل سلامتی با موارد زیر افزایش می یابد:

  • کمبود طبیعی باکتری خوب در داخل واژن شما
  • دوش کردن یا شستشوی واژن با یک ماده پاک کننده
  • داشتن چندین شریک جنسی

از سوی دیگر، توجه به این نکته ضروری است که زنان در دوران باروری خود مستعد ابتلا به واژینوز باکتریایی هستند، اما این بدان معنا نیست که زنان در سنین دیگر معاف هستند. بنابراین، اگر متوجه علائمی مانند خارش واژن، احساس سوزش در هنگام ادرار، ترشحات غیرطبیعی واژن و بوی بد واژن شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و خود را معاینه کنید.

3. کیست تخمدان

یکی دیگر از مشکلات رایج زنان که باید از آن آگاه باشید، کیست تخمدان است. کیست های تخمدان کیسه ها یا کیسه های پر از مایع هستند که در تخمدان یا سطح آن ایجاد می شوند. در حالی که برخی از این توده ها معمولا بی ضرر هستند و در مدت زمان کوتاهی ناپدید می شوند، کیست های تخمدانی وجود دارند که می توانند باعث درد لگن، نفخ و احساس سنگینی در شکم شما شوند. هنگامی که عوارض ایجاد می شود، ممکن است دچار پارگی و پیچ خوردگی دردناک تخمدان خود شوید که باعث خونریزی داخلی و درد شدید می شود.

علاوه بر این، به دلیل عوامل زیر در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست تخمدان هستید:

  • مشکلات هورمونی
  • عفونت شدید لگن
  • بارداری
  • کیست تخمدان قبلی

بنابراین، اگر فکر می‌کنید علائم کیست تخمدان را دارید، فوراً به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید و با پزشک مشورت کنید. درمان این مشکل سلامت زنان شامل مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی و روش‌های جراحی برای برداشتن کیست‌ها مانند لاپاراسکوپی، لاپاراتومی و لیزر است.

4. فیبروم

این مشکل سلامت زنان در میان زنان زیر 50 سال رایج است. فیبروم ها تومورهایی هستند که در رحم رشد می کنند. آنها گاهی اوقات می توانند بزرگ شوند که باعث قاعدگی شدید و درد شدید شکم می شود. اما، بر خلاف سایر رشدهای داخل دستگاه تناسلی، بیشتر فیبروم‌ها معمولاً خوش‌خیم یا غیرسرطانی هستند، به همین دلیل است که زنان مبتلا به آنها هیچ علامت یا علامتی نشان نمی‌دهند.

از طرف دیگر، داشتن فیبروم بسته به تعداد، اندازه و محل آنها همچنان می تواند خطرناک باشد. اگر علائمی مانند درد در حین رابطه جنسی، خونریزی شدید در طول قاعدگی، افزایش دردهای قاعدگی و درد لگن، از جمله موارد دیگر را تجربه می کنید، در این صورت، تومورهای رحم ممکن است تهدید کننده زندگی باشند. بیشتر عوامل خطر فیبروم شامل بارداری، داشتن وزن سنگین، افراد زیر 30 سال و بالاتر و ژنتیک است.

در چنین شرایطی، فوراً با پزشک خود مشورت کرده و خود را تحت درمان قرار دهید. فیبروم ها را می توان از طریق داروها، جراحی،  لیزر و بسیاری موارد دیگر درمان کرد.

پیام آخر

اینها برخی از مشکلات شایع سلامت زنان است که زنان با آن مواجه هستند. اگر می خواهید سلامت کلی باروری خود را تقویت کنید ، حتما با پزشک خود در مورد نگرانی هایی که در ذهن دارید صحبت کنید. بیشتر از خودتان، آنها دقیقاً می دانند که برای مقابله با این مشکلات سلامت باروری و جنسی چه کاری باید انجام دهند و به شما کمک می کند تا خود را تناسب اندام و سالم نگه دارید.

امیدواریم که این مقاله برای درک مشکلات سلامتی منحصر به فردی که ممکن است به عنوان یک زن با آنها روبرو شوید مفید باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

https://healthsoul.com/blog/women-s-health-common-gynecological-problems-you-should-know-about/

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا