دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

لکه بینی قبل از پریود با علل پر خطر

لکه بینی، خونریزی واژینال قبل از شروع پریودی یا بعد از اتمام آن است. این لکه‌ها ممکن است صورتی یا قهوه‌ای رنگ باشند. می‌توانند بصورت نقطه‌ای و شبیه به خون قاعدگی نیز باشند. دلایل طبیعی و غیر طبیعی بسیاری برای این اتفاق وجود دارد و به همین دلیل گاهی اوقات تشخیص علت اصلی آن کمی سخت است. معاینه پزشکی نیز در این زمان می تواند به شما کمک کند.

تشخیص لکه بینی غیر طبیعی رحم

برای تشخیص دلیل اصلی لکه بینی، پزشک آزمایش و سونوگرافی تجویز می‌کند. این آزمایشات و بررسی‌ها عبارتند از:

  • معاینه عمومی
  • بررسی پرونده  پزشکی
  • بررسی تاریخ قاعدگی
  • معاینه جسمی
  • انجام آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش خون
  • سونوگرافی
  • بیوپسی آندومتر (نوعی نمونه برداری)

لکه بینی قبل از پریود، برای خانم‌ها ناخوشایند است. در اینجا چند دلیل برای لکه بینی قبل از پریود با علل پر خطر را برایتان توضیح می‌دهیم و ضروریست که به متخصص زنان مراجعه کنید:

شما پولیپ دارید!

پولیپ‌های رحم یا پولیپ آندومتر، رشد توده غیرسرطانی رحم هستند که به دیواره داخلی آن متصل می‌شوند و به حفره رحم گسترش می‌یابند. پولیپ‌ها ممکن است با فیبروم همراه باشد. پولیپ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که رشد سلولی در رحم رخ می‌دهد. آنها عمدتا در زنانی یافت می‌شوند که در معرض یائسگی قرار دارند، اما ممکن است زنان جوان نیز پولیپ داشته باشند. با این حال، برخی می‌توانند سرطانی باشند و به سرطان تبدیل شوند. در حالی که پولیپ‌ها معمولا در رحم باقی می‌مانند، برخی می‌توانند از طریق باز شدن رحم به داخل واژن نیز حرکت کنند. علائم پولیپ‌ها شامل خونریزی نامنظم قاعدگی، لکه بینی قبل از پریودی، خونریزی واژینال پس از یائسگی و ناباروری می‌باشند. در صورت وجود هر یک از این علائم، به متخصص زنان مراجعه کنید.

شما اندومتریوز دارید!

اندومتریوز رشد غیر سرطانی است و زمانی است که بافت اندومتری درون دیواره عضلانی رحم رشد می‌کند. این بافت کم کم ضخیم شده، تجزیه شده و مانند یک دوره طبیعی قاعدگی خونریزی می‌کند. با این وجود، می‌تواند دردناک باشد و باعث لکه بینی بین دوره‌ها و پریودی سنگین‌تر شود. علت آدنومتریوز مشخص نیست، اما معمولا بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد. برخی از درمان‌ها می‌توانند درد را کاهش دهند، اما تنها درمان هیسترکتومی است.

شما بیماری التهابی لگن دارید!

- بیماری التهابی لگن یک عفونت در اندام‌های تولید مثل زن است. این بیماری به علت بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و گونوره و استفاده از IUD ها ایجاد می‌شود. این بیماری جدی است و می‌تواند باروری در زنان را تحت تاثیر قرار دهد. هیچ تستی برای تشخیص التهاب لگن وجود ندارد و تشخیص علائم آن دشوار است. علائم این بیماری شامل درد در قسمت پایین شکم، تب، ترشحات غیر معمول و بوی بد واژن، لکه بینی بین دوره‌ها، خونریزی در طول رابطه جنسی و احساس سوزش در هنگام ادرار کردن است.

- در صورت وجود هر یک از این علائم، بلافاصله به متخصص زنان مراجعه کنید. همچنین مهم است که هر سال برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش شوید. بیماری التهابی لگن در صورت تشخیص با آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان است. با این حال، درمان‌ها آسیب‌های ایجاد شده قبلی را جبران نمی‌کنند. این بیماری بدون درمان می‌تواند منجر به تشکیل بافت اسکار در داخل و خارج لوله‌های فالوپ شود که منجر به انسداد لوله، حاملگی خارج رحمی، ناباروری و درد دراز مدت لگن و شکم می شود.

شما حاملگی خارج رحمی دارید!

حاملگی خارج از رحم عارضه‌ای در دوران بارداری است که جنین در خارج از رحم تشکیل می‌شود. در یک حاملگی طبیعی، تخمک بارور به رحم متصل می‌شود. در حاملگی خارج رحمی، تخمک‌های بارور شده در یکی از لوله‌های فالوپ، دیده می‌شود. حاملگی خارج رحمی نمی‌تواند به طور طبیعی پایان یابد. تخمک بارور هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد و بافت‌های در حال رشد ممکن است برخی از بخش‌های رحم و تخمدان را از بین ببرند. این امر می‌تواند منجر به خونریزی شدید شود و زندگی مادر را تهدید کند.

در ابتدا، حاملگی خارج رحمی ممکن است علائمی را نشان ندهد. اما در صورت بروز نشانه‌ها، این علائم شامل حساسیت در سینه‌ها و حالت تهوع است. با این حال، خونریزی و درد ناگهانی و لکه بینی اولین نشانه‌های حاملگی خارج رحمی می‌باشند. اگر درد شدید در شکم یا لگن، خونریزی واژینال، سرگیجه شدید، سردرد و درد شانه دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است سرطان داشته باشید!

لکه بینی می‌تواند نشانه‌ای از سرطان‌های مانند اندومتر پیشرفته، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم باشد. سرطان آندومتر شایع‌ترین سرطان در زنان است و بیشتر قابل درمان است. این سرطان ناشی از بافت غدد درون رحم است. متأسفانه اکثر بیماران علائمی را مشاهده نمی‌کنند تا زمانی که سرطان به طور گسترده رشد می‌کند. از مهم‌ترین علائم این سرطان خستگی، التهاب، تورم شکمی، مسمومیت‌های دستگاه گوارش مانند گاز، تهوع ، تغییر در حرکات روده و لکه بینی واژن است. سرطان تخمدان نیز رشد سلول‌های غیر طبیعی است که در تخمدان‌ها آغاز می‌شود.

زنان مبتلا به سرطان تخمدان علائم پایدار زیر را مشاهده خواهند کرد:

  • التهاب
  • درد لگن یا شکم
  • مشکل در خوردن یا احساس سیری سریع
  • لکه بینی غیر طبیعی
  • یا علائم عفونت ادراری

سرطان دهانه رحم با استفاده از آزمایشات پاپ اسمیر و آزمایشات لگنی تشخیص داده می‌شود. لکه بینی واژن اولین علائم این بیماری است. خونریزی واژینال سنگین، ترشحات زیاد واژینال و درد کمر نیز از علائم دیگری است که ممکن است ایجاد شود. برای همه این سرطان‌ها تشخیص زودهنگام  برای درمان بسیار مهم و کلیدی است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا