دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

یائسگی در مقابل بارداری - علائم را بشناسید

بارداری زمانی است که نوزاد در داخل بدن زن باردار می شود و رشد می کند. حدود 37 تا 40 هفته طول می کشد و به سه سه ماهه تقریبا 12 هفته تقسیم می شود. یائسگی نشانه پایان توانایی باروری زنان است. زن تخمک گذاری و قاعدگی را متوقف می کند. این پایان باروری یک زن است.

بارداری و یائسگی علائم متعددی دارند. از آنجایی که زنان ترجیح می دهند در سنین بالاتر زایمان کنند، ممکن است تشخیص اینکه علائم اولیه آنها ناشی از بارداری یا یائسگی است برای زنان دشوار باشد. این مقاله شباهت ها و تفاوت های این دو را توضیح می دهد.

علائم مشترک در بارداری و یائسگی

در دوران بارداری، بدن دچار تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی می شود که علائم مختلفی را ایجاد می کند. به طور مشابه، یائسگی نیز باعث تغییراتی در بدن می شود. اکثر زنان یائسگی را در اواخر دهه 40 تا اواسط 50 سالگی تجربه می کنند. قبل از آن، آنها قبل از یائسگی شروع می شوند، که شروع علائم قبل از یائسگی واقعی است. یائسگی می تواند از اواسط تا اواخر دهه 40 شروع شود و بین 2 تا 8 سال طول بکشد.

در اینجا علائمی وجود دارد که در بارداری و یائسگی مشترک هستند:

1. تغییر در چرخه قاعدگی

هم زنان باردار و هم زنان در دوران پیش از یائسگی تغییراتی را در چرخه های قاعدگی خود تجربه خواهند کرد. پریودهای از دست رفته معمولاً نشانه بارداری هستند، در حالی که پریودهای نامنظم نشانگر شروع یائسگی هستند. علائم پریودهای نامنظم عبارتند از لکه بینی بین پریودها، تغییر در جریان خون و دوره های کوتاهتر یا طولانی تر.

2. نوسانات خلقی

افزایش و کاهش هورمونی می تواند باعث تغییرات خلقی در دوران قبل از یائسگی و بارداری شود. در دوران بارداری، تغییرات هورمونی ممکن است شما را بسیار هیجانی و اشک آور کند. در دوران پیش از یائسگی، زنان ممکن است تحریک پذیر، عبوس یا افسرده باشند.

3. سردرد

هم زنان باردار و هم زنان در دوران پیش از یائسگی از سردرد رنج می برند. از دست دادن استروژن در یائسگی باعث سردرد می شود. افزایش سطح هورمون های استروژن، پروژسترون و hCG (گونادوتروپین کوریونی انسانی) باعث سردرد در دوران بارداری می شود.

4. تغییر وزن

بارداری و یائسگی هر دو باعث تغییر در وزن بدن می شوند. افزایش وزن در بارداری تدریجی است و با رشد جنین، وزن زن به آرامی افزایش می یابد. در دوران یائسگی، تغییرات هورمونی باعث افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم می شود. کاهش سرعت متابولیسم در دوران یائسگی، حفظ وزن مناسب را برای زنان دشوار می کند.

5. تغییرات در میل جنسی

تغییرات در میل جنسی در بارداری و یائسگی رایج است. با این حال، احتمال کاهش میل جنسی زنان در دوران یائسگی بیشتر است، در حالی که میل جنسی آنها ممکن است در دوران بارداری افزایش یا کاهش یابد.

6. گرفتگی و نفخ

تغییرات هورمونی ممکن است باعث گرفتگی و نفخ در اوایل بارداری شود. به طور مشابه، نفخ و گرفتگی نیز در دوران یائسگی رخ می دهد. گرفتگی عضلات در دوران یائسگی می تواند نشانه ای از شروع دوره قاعدگی باشد.

7. تعریق شبانه و گرگرفتگی

گرگرفتگی و تعریق شبانه از علائم معمول یائسگی هستند. با این حال، زنان در اوایل بارداری نیز می توانند عرق شبانه و گرگرفتگی را تجربه کنند. گرگرفتگی عبارت است از هجوم گرما که می تواند باعث تعریق و برافروختگی پوست و قرمزی پوست به خصوص روی صورت شود.

8. بی اختیاری

افزایش حجم خون در بارداری بر کلیه ها فشار وارد می کند زیرا آنها مجبورند حجم بیشتری از مایعات را پردازش کنند. این میل به ادرار کردن را در بیشتر زنان افزایش می دهد و ممکن است بیشتر اوقات به توالت بروید! همچنین رحم در حال رشد به مثانه فشار وارد می کند و باعث بی اختیاری در اوایل بارداری می شود. در دوران یائسگی، از دست دادن تون عضلانی و بافتی باعث بی اختیاری می شود.

9. مشکلات خواب و خستگی

در بارداری، سطوح بالای پروژسترون باعث خستگی و خواب آلودگی زنان می شود. در دوران پیش از یائسگی، زنان در به خواب رفتن و خواب ماندن در طول شب مشکل دارند. این منجر به کم خوابی و خستگی می شود.

علائمی که فقط در بارداری رخ می دهد

در حالی که علائم بارداری و یائسگی همپوشانی دارند، علائم زیر، مخصوص بارداری، درک شرایط خود را آسان تر می کند.

1. حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ در بارداری را تهوع صبحگاهی می نامند. این به دلیل سطوح بالای هورمون بارداری hCG ایجاد می شود. این در سه ماهه اول اتفاق می افتد. اگرچه به آن بیماری صبحگاهی می گویند، اما حالت تهوع و استفراغ می تواند در هر زمانی از روز یا شب رخ دهد. حالت تهوع صبحگاهی معمولاً پس از ماه سوم بارداری کاهش می یابد.

2. درد و حساسیت در سینه ها

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری سینه ها را بسیار حساس و دردناک می کند. زمانی که بدن خود را با نوسانات هورمونی وفق دهد، از بین می رود.

3. یبوست

افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری باعث شل شدن عضلات در سراسر بدن می شود. این کار سیستم گوارش را کند می کند و منجر به یبوست می شود.

4. حساسیت به غذاها

در دوران بارداری، زنان هم هوس غذایی و هم بیزاری از غذا را تجربه می کنند. این به دلیل سطوح بالای هورمون بارداری  hCG است.

علائمی فقط در یائسگی رخ می دهد

1. از دست دادن تراکم استخوان

کاهش سطح استروژن در بدن در دوران پیش از یائسگی باعث کاهش تراکم استخوان می شود. این منجر به خطر پوکی استخوان می شود، یک وضعیت پزشکی که در آن استخوان ها در اثر از دست دادن بافت شکننده می شوند. برای جلوگیری از کاهش توده استخوانی، به زنان در اواخر دهه 40 توصیه می شود که مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف کنند.

2. خشکی در واژن

کاهش سطح استروژن همچنین باعث کاهش خاصیت ارتجاعی و روان شدن واژن می شود. این می تواند باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی شود و رابطه جنسی را ناراحت کند.

3. کاهش باروری

یائسگی نشانه پایان باروری زنان است. زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند، تخمک گذاری منظم را متوقف می کنند و شانس کمتری برای باردار شدن دارند. 

4. مشکلات کلسترول و خطر بیماری قلبی

سطوح پایین استروژن باعث افزایش کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) می شود که به آن کلسترول بد نیز می گویند. این امر خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

بارداری و یائسگی چگونه تشخیص داده می شود؟

بارداری و یائسگی هر دو به درستی توسط پزشک قابل تشخیص و تایید هستند. اگر در دهه 40 خود هستید و علائمی را تجربه می کنید که ممکن است ناشی از بارداری یا یائسگی باشد، می توانید برای تشخیص صحیح این مراحل را دنبال کنید:

1. تشخیص بارداری

اگر شک دارید که یائسگی یا بارداری باعث علائم شما شده است، برای تایید آن یک تست بارداری خانگی انجام دهید. مطمئن شوید که نتیجه را با پزشک خود تأیید کرده اید تا مطمئن شوید که تست بارداری خانگی به شما نتیجه مثبت یا منفی کاذب نداده است. پزشک با آزمایش خون یا ادرار و سونوگرافی بارداری بارداری شما را تایید می کند. سونوگرافی روشی است که اکثر پزشکان برای تایید بارداری قابل قبول از آن استفاده می کنند.

2. تشخیص یائسگی

اگر نمی دانید که علائم شما ناشی از بارداری است یا یائسگی، با پزشک خود مشورت کنید. این تایید از طریق آزمایش خون و ادرار برای رد بارداری انجام می شود. پزشک همچنین آزمایش خون را برای تعیین سطح هورمون های استروژن و پروژسترون انجام می دهد. او همچنین تمام علائمی را که یک زن تجربه می کند، از جمله تغییرات در قاعدگی، برای تشخیص یائسگی در نظر می گیرد.

یائسگی و بارداری چندین علامت مشترک دارند. به همین دلیل، زنانی که در دهه 40 خود هستند ممکن است در تشخیص اینکه علائم آنها ناشی از بارداری یا یائسگی است، مشکل داشته باشند. راه تأیید این موضوع با مشورت با پزشک است که آزمایش های تشخیصی را برای تعیین علت علائم شما انجام می دهد. اگر علت بارداری باشد، زن باید شروع به تغذیه سالم، مصرف ویتامین های دوران بارداری و آمادگی برای زایمان کند. اگر یائسگی باشد، زن باید مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف کند، به طور منظم ورزش کند، غذای سالم بخورد و برای کاهش علائم یائسگی، درمان جایگزین هورمونی را در نظر بگیرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا