دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اهمیت سرماخوردگی در بارداری

بارداری تمام سیستم های بدن شما را تغییر می دهد. در همین راستا هر چیز کوچکی قادر است بر روی بدن شما و جنینتان تاثیر گذار باشد. به همین دلیل عموما سرماخوردگی در دوران بارداری پیچیده تر از قبل از بارداری است. معمولا هر چیزی اعم از آنفولانزا و سرماخوردگی، که در دوران بارداری پیش می آید، مادر را در مورد انتقال عفونت به جنینش دچار نگرانی می کند. این مادران سوالاتی از این دست در ذهن خود دارند:
 
    آیا اسهال و تب من بر روی جنین تاثیر گذاشته است؟
 
    آیا علائم ایجاد شده در سرماخوردگی در دوران بارداری به کودک صدمه می زند؟
 
    قبل از بارداری در زمانی که سرما می خوردم داروهای ضد احتقان استفاده می کردم. آیا حال که باردار هستم استفاده از این داروها برای کودک امن است؟
 
اجازه دهید همین ابتلا به یکی از این سوالات پاسخ دهیم. اگر چه دارو های تجویزی می توانند نشانه ها و علائم را کاهش دهند، اما برخی از آن ها ممکن است برای جنین مشکلی ایجاد کنند.
 

کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در دوران بارداری

بر اساس گزارش منتشر شده از کلینیک کلیولند Cleveland Clinic زنان در زمان بارداری سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می شود. بنابراین در این دوران احتمال ابتلای آن ها به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می شود. جالب است بدانید که بدن به صورت اتوماتیک برای این که جنین توسط سیستم ایمنی بدن پس زده نشود، مقاومتش را کم می کند. به همین خاطر این اقدام مادران را بیشتر در معرض عفونت های باکتریایی و ویروسی قرار می دهد.
 
قطعا شما هم این موضوع را متوجه شده اید که زنان باردار بیش از زنان غیر باردار هم سن خود به بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلا می شوند. عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری ها عبارتند از:
 
    پنومونی
 
    برونشیت
 
    عفونت های سینوسی
 
 
سایر اقداماتی که به کمک آن ها می توانید از ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی در دوران بارداری جلوگیری کنید عبارتند از:
 
    شستن دست ها
    خواب کافی
    رعایت رژیم غذایی سالم
    اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار در خانواده یا جمع دوستان
    ورزش منظم
    کاهش استرس
 

درمان مناسب برای آنفولانزا یا سرماخوردگی در دوران بارداری

 
درمان های ساده زیر از جمله امن ترین روش های درمان سرماخوردگی در دوران بارداری هستند:
 
    استراحت کافی داشته باشید.
    مایعات زیاد بدون قند و بدون طعم بنوشید.
    برای کاهش گلو درد یا سرفه، آب نمک گرم غرغره کنید.
 

برخی دیگر از درمان های خانگی عبارتند از:

 
    می توانید از قطره های شور بینی یا همان محلول سالین برای شل شدن مخاط بینی و تسکین بافت ملتهب بینی استفاده کنید.
    تنفس هوای گرم و مرطوب برای کمک به شل شدن مخاط سفت شده بینی و سینوس ها مفید است. برای این کار می توانید از بخار آب جوش و یا دستگاه بخور استفاده کنید. اگر امکان استفاده از روش های ذکر شده را ندارید به حمام رفته و آب داغ را باز کنید و بعد از بخار کردن، هوای حمام را تنفس کنید.
    مقداری عسل یا لیمو را به یک فنجان آب گرم بدون کافئین اضافه کرده و میل کنید. این کار برای کمک به تسکین گلو درد مفید است. بالا بردن سر در زمان خواب به شما کمک می کند که بهتر بخوابید.
    برای کاهش درد سینوس از کمپرس آب گرم بر روی صورت و بینی استفاده کنید.
 

داروهای مورد استفاده برای درمان سرماخوردگی در دوران بارداری

 
بر اساس گزارش دانشگاه University of Michigan Health System، بهتر است از مصرف هر دارویی در ۱۲ هفته اول بارداری اجتناب کنید. ۳ ماهه اول بارداری یک زمان بحرانی برای توسعه و رشد اندام های حیاتی کودک است. بسیاری از پزشکان حتی بعد از هفته ۲۸ بارداری نیز با احتیاط دارو تجویز می کنند. بنابراین اگر باردار هستید و یا در حال تلاش کردن برای بارداری می باشید، قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید. 
 
 
هرگز از ترکیبی از داروهای ذکر شده برای درمان و بدون نظر پزشک استفاده نکنید. این ترکیبات قادرند خطرات زیادی را برای جنین و خودتان به همراه داشته باشند. ضمن این که باید به طور کلی از مصرف داروهای زیر نیز اجتناب کنید. مگر این که توسط پزشک توصیه شده باشند:
 
    ایبوپروفن
    کدئین
    کوتریموکسازول (یک آنتی بیوتیک است)
    ناپروکسن
    آسپیرین
 
اگر چه اغلب موارد سرماخوردگی در حاملگی مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند اما آنفولانزا باید جدی تر گرفته شود. عوارض آنفولانزا خطر زایمان زودرس و ایجاد نقص در جنین را افزایش می دهد. اگر علائم زیر را داشتید حتما و سریعا به پزشک مراجعه کنید:
 
    سرگیجه
    مشکل تنفسی
    احساس فشار و یا درد در قفسه سینه
    خونریزی واژینال
    گیجی
    استفراغ شدید
    تب بالا که توسط استامینوفن کاهش نمی یابد
    کاهش حرکات جنین
 
متخصصان CDC به پزشکان توصیه می کنند که علائم شبیه سرماخوردگی را در بیماران باردار خود بلافاصله با داروهای ضد ویروس درمان کنند.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا