دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا بارداری در دوران پریودی امکان پذیر است؟

مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولا سه تا پنج روز است، اما بین دو تا هشت روز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی که از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی دوره بعد محاسبه می‌شود، به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد و به طور کلی سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۶ تا ۳۵ روز متغیر است.

بارداری در قاعدگی به یکی از دغدغه‌های بانوان، به خصوص در زوج‌های جوان تبدیل شده است.

شانس بارداری در پریودی خیلی پایین است اما احتمالش وجود دارد. بارداری در پریودی برای اکثر خانم‌ها بعید است، اما چیزی نیست که غیر ممکن باشد.

اگر قصد بارداری دارید، معمولا قاعدگی، زمان مناسبی برای داشتن رابطه جنسی نیست.

بارداری کاملا به این موضوع وابسته است که تخمک گذاری در سیکل قاعدگی چه موقعی اتفاق می‌افتد. روز تخمک گذاری از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است. و حتی در یک سیکل از یک فرد، ممکن است با سیکل دیگر متفاوت باشد. جدا از اینکه نزدیکی در دوران خونریزی قاعدگی پسندیده نیست، اما با این وجود داشتن رابطه در این دوره از نظر باروری بی‌نتیجه خواهد بود.

 بارداری در پریودی زمانی اتفاق می‌افتد که:

  • تخمک گذاری در آن سیکل زود اتفاق بیفتد.
  • عادت ماهانه بیشتر از 5 روز طول بکشد.

دلیل اینکه چرا بارداری در قاعدگی اتفاق می‌افتد، پاسخ قطعی ندارد، با این حال همیشه استثنا وجود دارد. خانم‌هایی که سیکل ماهانه کوتاه‌تری داشته باشند، شانس بارداری در قاعدگی بالاتری دارند. اگر سیکل قاعدگی کوتاه‌تر باشد (24-21 روز) نشانگر این است که تخمک گذاری زودتر اتفاق می‌افتد.

اسپرم‌ها می‌توانند دو یا سه روز و یا بیش از 5 روز در واژن زنده بمانند. اگر که رابطه جنسی در اواخر سیکل قاعدگی انجام شود، احتمال بارداری در 5-4 روز پس از آن وجود دارد. البته به شرطی‌ که تخمک‌گذاری زود اتفاق بیفتد.

در بیشتر بانوان، تخمک گذاری در روز 14 سیکل اتفاق نمیفتد، در حقیقت تخمک‌گذاری تنها در 30 درصد از بانوان دقیقا طبق اطلاعاتی که در منابع ثبت شده است، اتفاق می‌افتد.

اگر با فرض اینکه تخمک گذاری در روز 14 سیکل اتفاق افتد، 5 روز قبل از آن، یعنی از روز نهم سیکل، بازه احتمال باروری ایجاد می‌شود. بنابراین از 5 روز قبل از روز تخمک گذاری، ممکن است باروری پیش بیاید. به عنوان مثال اگر تخمک‌گذاری، روز نهم سیکل اتفاق بیفتد، از روز سوم سیکل، احتمال باروری وجود دارد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: چرا تخمک‌گذاری برای بارداری مهم است؟

هرچه روز نزدیکی به روز تخمک گذاری نزدیک‌تر باشد، شانس باروری افزایش می‌یابد. اگر روز نزدیکی، یک روز قبل از تخمک‌گذاری باشد، در بهترین حالت ممکن 30 درصد احتمال بارداری وجود دارد و اگر نزدیکی 5 روز قبل از تخمک گذاری باشد، شانس باروری به کمتر از 5 درصد می‌رسد.

این بدین معنی است که اگر تخمک گذاری زودتر از موقع، در سیکل قاعدیگتان اتفاق بیفتد و بازه باروری در روزهای پایانی قاعدگی شروع شود، بازهم شانس بارداری در این روزها چندان بالا نیست.

دلیل بارداری در دوران قاعدگی

در این سوال منظور از بارداری قبل از پریودی از نظر زمانی، بارداری درست قبل از شروع شدن خونریزی پریودی است.

شانس بارداری قبل از پریودی کاملا پایین است. برای بانوانی که یک سیکل قاعدگی نرمال (30-28 روزه) یا بیشتر دارند و سیکل‌هایشان مرتب است، مطمئنا می‌توان گفت که تخمک‌گذاری در روزهای 20-11 سیکل اتفاق می‌افتد.

تخمک‌هایی که آزاد می‌شوند، تنها 12 الی 24 ساعت، فرصت باروری دارند. پس از این مدت قدرت باروری خود را از دست می‌دهند و دفع می‌شوند. می‌توان گفت، روزهای قبل از قاعدگی، امن‌ترین دوران سیکل قاعدگی هستند، که می‌توان در این روزها نزدیکی داشت و احتمال بارداری صفر است.

تعداد روزهای امن در افرادی که دارای سیکل طولانی‌تری هستند، بیشتر و افرادی که دارای سیکل کوتاه هستند، کمتر است.

اگر زمان دقیق تخمک‌گذاری را بدانید و 40-36 ساعت پس از تخمک گذاری صبر کنید و نزدیکی نداشته باشید، احتمال بارداری را پشت سر گذاشته‌اید و پس از40 ساعت می‌توانید با خیال آسوده نزدیکی داشته باشید. ولی اگر قصد بارداری دارید، این زمان برای نزدیکی مناسب نیست و باید در روزهایی که احتمال تخمک گذاری وجود دارد، اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: تعیین زمان تخمک گذاری

آیا می‌توانم یک روز قبل از پریودم باردار شوم؟ با وجود اینکه یک پریود نرمال دارم.

این سوال اغلب توسط کاربران پرسیده می‌شود و پاسخش از یک تصور غلط نشئت می‌گیرد که بانوان در دوره پریودی باردار نمی‌شوند!!!

بعضی از بانوان در زمان تخمک گذاری، لکه‌بینی را تجربه می‌کنند و گمان می‌شود که این لکه بینی، خون پریودی است. درحالیکه این دوران بالاترین احتمال بارداری را داراست و اگر در این زمان (زمانیکه لکه بینی به دلیل تخمک گذاری رخ داده است.) نزدیکی صورت بگیرد، قطعا بارداری اتفاق می‌افتد.

یک مورد نادر دیگر وقتی است که تخمک گذاری دقیقا قبل از اتمام پریودی اتفاق می‌افتد، یا زمانیکه تنها چند روز از اتمام پریودی گذشته است، اتفاق می‌افتد. اگر در این روزها، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد و تخمک گذاری دقیقا در این زمان‌های نام برده شده اتفاق بیفتد، با وجود داشتن یک سیکل نامنظم، احتمال بارداری وجود دارد.

به یاد داشته باشید که اسپرم تا 5 روز می‌تواند درون بدن زنده بماند. پس اگر روز قبل از پریودیتان نزدیکی داشته باشید، احتمال باروری درحالیکه پریودی نرمالتان را به صورت لکه بینی دارید، وجود دارد.

آیا بارداری پس از پریودی رخ می‌دهد؟

بله. بارداری می‌تواند، درست پس از عادت ماهانه اتفاق بیفتد. پس از آنکه عادت ماهانه به پایان برسد، وارد بازه باروری می شوید. در سیکل‌های معمولی که 30-28 روزه هستند، روزهایی که احتمال بارداری بسیار زیاد است (21-11)، اسپرم‌ها می توانند، 3-2 روز و حتی 5 روز زنده بمانند. اگر عادت ماهانه، 7-5 روز طول بکشد و رابطه جنسی درست پس از اتمام پریودی انجام شود، وارد بازه باروری می‌شوید و  احتمال باردار شدن وجود دارد.

اگر خونریزی قاعدگی در روز ششم به اتمام برسد و در روز هفتم نزدیکی داشته باشید و تخمک گذاری در روز یازدهم باشد، اسپرم از روز ششم تا 5 روز پس از آن در لوله‌های فالوپ منتظر می‌ماند تا بارداری اتفاق بیفتد، البته، امکان اینکه درست پس از اتمام پریودی، بارداری اتفاق بیفتد، کم است. هرچه از روزهای اتمام پریودی می‌گذرد و فاصله می‌گیریم و به سمت جلو میرویم، شانس بارداری بالا می رود. اگر که قصد بارداری دارید، این بازه باروری بهترین زمان برای شروع نزدیکی است. داشتن رابطه روزانه در طی این بازه (یعنی 14 روز) شانس بارداری را افزایش می دهد.

بهترین زمان بارداری پس از پریودی، چه زمانی است؟!

اگر دو روز قبل از روز تخمک گذاری یا دقیقا همان روز تخمک گذاری (زمانیکه یک تخمک از یک تخمدان آزاد می شود) نزدیکی انجام شود، احتمال بارداری به بیشترین مقدار خود می رسد.

روز تخمک گذاری معمولا دو هفته قبل از شروع پریودی سیکل آینده است، البته این زمان متغیر است، پس برای باردار شدن می‌بایست از روش‌های مختلفی برای تشخیص و پیشبینی روز تخمک‌گذاری استفاده کنید.

در این قسمت به 3 روش برای پیشبینی روز تخمک‌گذاری جهت رسیدن به بهترین زمان برای بارداری پس از پریودی اشاره می‌کنیم:

  • اگر سیکل قاعدگی منظمی دارید، از ماشین حساب تخمک‌گذاری استفاده کنید، تا بازه باروریتان را مشخص کنید.
  • متد دیگر این است که علائم و نشانه‌هایی که مختص زمان تخمک گذاری هستند را در خود پیگیری کنید. مثل تغییر دمای بدن و ترشحات موکوزی رحمی
  • از کیت‌های تشخیص زمان تخمک گذاری استفاده کنید.

آیا امکان پریودی در بارداری وجود دارد؟

خیر. معمولا غیر ممکن است زمانیکه باردار هستید، پریود نیز بشوید.

زمانیکه بارداری اتفاق می‌افتد، بدن هورمونی به نام HCG آزاد می‌‌کند که پریودی را متوقف می‌کند اما این امکان وجود دارد که باردار باشید و یک مقدار خونریزی سبک، درست در همان روزهای دوره قاعدگی داشته باشید که به آن خونریزی لانه‌گزینی می‌گویند. اگر باردار هستید و خونریزی یا لکه بینی دارید، حتما با پزشک خود در ارتباط باشید و این موضوع را جدی بگیرید.

راه های جلوگیری از بارداری در دوران قاعدگی

همیشه ریسک بارداری، حتی زمانیکه در دوران قاعدگی هستید وجود دارد. بسیار مهم است که از یک روش جلوگیری از بارداری برای طولانی مدت استفاده کنید.

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد:

* کاندوم مردانه

کاندوم مردانه پلاستیکی نازک و پوشاننده است که برروی آلت جنسی مردانه در حالت نعوظ کشیده می‌شود. کاندوم مردانه روی آلت جنسی مردان کشیده شده و از ورود منی (مایعی که حاوی اسپرم است) به بدن خانم‌ها جلوگیری می‌نماید.

* کاندوم زنانه

کاندوم زنانه لوله‌ای پلی اورتانی و روغن کاری شده است که رینگ‌های انعطاف پذیر در هر دوسر خود داشته و یکی از سرهای لوله بسته می‌باشد.

کاندومهای زنانه نیز می‌توانند فراهم کننده مقداری محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی باشند. اما کاندومهای مردانه در این زمینه بهترین گزینه می‌باشند. نباید از کاندومهای زنانه و مردانه همزمان استفاده نمود چراکه اصطکاک هردو باهم باعث خرابی آنها می‌شود.

* قرص‌های خوراکی ضد بارداری ترکیبی  (COC)

بیشتر خانم ‌ها با قرص‌ ضد بارداری آشنایی دارند. قرص‌ ضد بارداری ترکیب استروژن و پروژسترون است و به مدت ۲۱ روز (روزی یک عدد) مصرف می‌شود.

انواع جدیدی از قرص‌های‌ ضد بارداری هم وجود دارند که به مدت ۱۲ هفته، هر روز مصرف می‌شوند. با مصرف این قرص‌ ضد بارداری ، قاعدگی به جای یک بار در ماه، هر ۳ ماه یک بار اتفاق می ‌افتد. این تأخیر در قاعدگی ضرری برای بیمار ندارد.

* قرص‌های خوراکی ضد بارداری که فقط محتوی پروژسترون هستند.

* پچ‌های جلوگیری از بارداری

این پچ‌‌ها به ‌صورت قطعات مربع، نازک و نرم هستند که به مدت یک هفته روی شکم، باسن یا بالای بازو بسته می‌‌شوند. هورمون از داخل این پچ ‌ها جذب بدن می‌‌شود.

* روش‌های قابل بازگشت و طولانی اثر جلوگیری از بارداری، مثل ایمپلنت‌ها (کاشتنی‌ها) و  IUD

 *آمپول‌های تزریقی طولانی اثر (سه ماهه):

این آمپول توسط پزشک تزریق می‌‌شود و تا سه ماه از تخمک‌ گذاری جلوگیری می‌‌کند.

از بین این روش‌ها، کاندوم گزینه بسیار مناسبی است؛ زیرا علاوه بر پیشگیری از بارداری، از انتقال بیماری نیز جلوگیری می‌‌کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا