دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عادت ماهانۀ نامنظم و تأثیر آن در باروری

چرخه قاعدگی شما خبر از آمادگی بدن برای بارداری احتمالی پس از تخمک گذاری میدهد و این تخمک گذاری هر ماه با رهاسازی یک تخمک بالغ اتفاق می افتد. فراموش نکنید که یک چرخه قاعدگی منظم،به طور میانگین، 28 روز طول میکشد و با علائمی مثل گرفتگی، نوسانات خلقی، نفخ، خستگی و حساس شدن سینه ها خود را نشان میدهد. با تعریف یک چرخه قاعدگی منظم، سؤال اینجاست که آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود؟

در طول چرخه قاعدگی تغییرات هورمونی در رهاسازی تخمک از تخمدان و آماده کردن دیواره رحم برای لانه گزینی تخمک بارور شده، نقش دارد تا بارداری اتفاق بیفتد.

باید اضافه کنیم که هورمون ها چه در چرخه قاعدگی و چه بارداری، با هم کار میکنند که شروع فعالیت آنها با ترشح هورمون استرادیول در زمان بلوغ تخمک است. افزایش تولید هورمون استروژن باعث بالارفتن LH) هورمون بارداری) و FSH می شود. نقطه اوج LH معمولا یعنی تخمک گذاری نزدیک است و حدودا در روز چهاردهم چرخه شما اتفاق می افتد.
 

 

آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود؟

در پاسخ باید اضافه کنیم که چرخه قاعدگی نامنظم بیشتر اوقات خطر ناباروری زن و درد را به همراه دارد و این مسئله، دغدغه ذهنی بسیاری از زنان است.

گفتنی است که اختلالات قاعدگی ممکن است/ نیست نشانه ای از مشکل جدی مرتبط با ناباروری یا مشکلات نازایی باشد. متخصص باروری میتواند برای تشخیص مشکل راهنمایی کند.

انواع چرخه قاعدگی نامنظم

باید اضافه کنیم که تجربه پریود هر زنی متفاوت است و شما در مقایسه با زنی دیگر تجربیات قابل مقایسه ای خواهید داشت. البته ناگفته نماند نوسانات در نظم چرخه اتفاقی طبیعی است. ولی اگر فرد علائم غیرعادی مثل نداشتن خونریزی، خونریزی سنگین یا هر نشانه غیرطبیعی دیگر را در چرخه اش داشته باشد لازم است دراین مورد با پزشک صحبت کند تا احتمالا اختلالات قاعدگی مثل پریود نامنظم مشخص و اقدامات لازم برای درمان انجام شود.

توجه داشته باشید که اختلالات قاعدگی همیشه دلیل وجود این علائم نیستند. این کار پزشک است که دلیل اصلی پریود نامنظم را بررسی کند و با آزمایش بیشتر نظر بدهد که آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود یا خیر.

علائم زیر بخشی از دلایل اختلالات قاعدگی هستند که بر باروری زن تأثیر منفی میگذارند:

دارودرمانی از جمله استفاده از روش های پیشگیری از بارداری

استرس

مشکلات تیروئید ( کم کاری یا پرکاری تیروئید)

کاهش یا افزایش شدید وزن

اختلال غذاخوردن

تخمک گذاری غیرطبیعی بیشتر اوقات خبر از مشکل جدی و قاعدگی نامنظم میدهد. به خاطر بسپارید که هورمون های زنانه در تنظیم چرخه قاعدگی و تخمک گذاری نقش دارند. اما وقتی نظم چرخه به هم بخورد باعث تغییراتی در سطح هورمونی می شود و این بی نظمی و اختلال به برهم خوردن تعادل هورمونی و بی نظم شدن چرخه قاعدگی تان می انجامد.

آمنوره

آمنوره Amenorrhea یا فقدان قاعدگی شایع ترین پاسخ است به آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود. در تعریف این اختلال باید اضافه کنیم به قطع شدن خونریزی پریود گفته می شود که به تدریج یا برای همیشه اتفاق می افتد.

 

فقدان پریود برای چندین چرخه نشانه نازایی زن میتواند باشد.

البته ناگفته نماند قطع شدن یک پریود چندان نگران کننده نیست و حتی خبر از باردار شدن زن می دهد. اما قطع بیش از یک پریود بدون علائم بارداری احتمالا نشانه ای از اختلال جدی منجر به نازایی زن است.

اینکه چرا آمنوره یا فقدان پریود اتفاق می افتد به موقعیت هورمونی، ژنتیک و ساختاری مربوط می شود که مانع قاعدگی از زمان بلوغ می شود و به فقدان قاعدگی اولیه معروف است. مشکلاتی که باعث آمنوره می شود را بهتر بشناسید:

)سندرم ترنر Turner syndrome ( ناهنجاری کروموزومی در نوزاد دختر

سندرم تخمدان پلی کیستیک

عدم حساسیت به آندروژن

هایپرپلازی مادرزادی

فقدان قاعدگی پس از تجربه چند پریود اتفاق می افتد که به آمنوره ثانویه معروف است. این وضعیت بیشتر اوقات با تأثیرگذاشتن بر رحم یا ارگان های درگیر تولید هورمون مثل تخمدان ها، هیپوتالاموس و غده هیپوفیز اتفاق می افتد.

اگر به دنبال پاسخ آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود هستید، لازم است دلایل فقدان قاعدگی را هم بشناسید:

سندرم پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان

ناکارآمدی اولیه تخمدان ها

یائسگی (پساقاعدگی) زودرس

افزایش میزان آندروژن

الیگومنوره

الیگومنوره Oligomenorrhea یک اصطلاح پزشکی است برای توصیف پریودهای نامنظم یا طولانی شدن قاعدگی بیش از 35 روز بدون خونریزی. این اختلال قاعدگی در بیشتر مواقع به دلیل مصرف قرص های ضدبارداری است. همچنین مشکلات تیروئید، دیابت، اختلالات غذاخوردن، فعالیت سنگین زنان جوان و افزایش پرولاکتین در خون (به دلیل دارودرمانی) از دیگر دلایل آن است.

البته گفته می شود که گاهی این اختلال خبر از تنبلی تخمدان میدهد و باعث ناباروری زن می شود. توجه داشته باشید درمان نکردن الیگومنوره خطر سرطان رحم و رشد بیش از اندازه لایه داخلی رحم را افزایش میدهد. به همین دلیل توصیه میکنیم آن دسته از زنانی که تجربه پریود بیش از 35 روز دارند تحت نظر پزشک زنان و زایمان باشند.

آیا پریود نامنظم باعث نازایی میشود:

منوراژی

این اصطلاح پزشکی در توضیح خونریزی سنگین/ طولانی مدت استفاده می شود. منوراژی Menorrhagia بیشتر اوقات با از دست دادن خون زیاد و گرفتگی همراه است که مانع فعالیت روزانه فرد می شود.

درصورتیکه در هر ساعت مجبور به تعویض بیش از یک نوار بهداشتی هستید لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم دیگری را که خبر از لزوم درمان میدهند بیشتر بشناسید:

مجبور به تعویض نوار بهداشتی در ساعات شبانه هستید.

خونریزی بیش از یک هفته

وجود لخته های خونی بزرگ

نشانه های آنمی ( کم خونی یا فقر آهن) مثل خستگی یا تنگی نفس

درصورتیکه در دوره اقدام به بارداری هستید و چرخه قاعدگی نامنظم دارید بهتر است به تأثیر چرخه قاعدگی بر قدرت باروری خود توجه کنید. با مشاهده علائم نامنظم بودن چرخه لازم است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.


 

 


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا