دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

از هر 6 نفر 1 نفر در سراسر جهان تحت تأثیر ناباروری قرار دارند

بر اساس گزارش جدیدی که امروز توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شد، تعداد زیادی از مردم در طول زندگی خود تحت تأثیر ناباروری قرار می گیرند. حدود 17.5 درصد از جمعیت بزرگسال، تقریباً 1 در 6 نفر در سراسر جهان ، ناباروری را تجربه می کنند، که نشان دهنده نیاز فوری به افزایش دسترسی به مراقبت های باروری مقرون به صرفه و با کیفیت بالا برای افراد نیازمند است.

برآوردهای جدید تنوع محدودی را در شیوع ناباروری بین مناطق نشان می دهد. این نرخ ها برای کشورهای با درآمد بالا، متوسط و پایین قابل مقایسه است و نشان می دهد که این یک چالش بزرگ بهداشتی در سطح جهانی است. شیوع مادام العمر در کشورهای با درآمد بالا 17.8 درصد و در کشورهای با درآمد کم و متوسط 16.5 درصد بود.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: این گزارش حقیقت مهمی را نشان می‌دهد . ناباروری تبعیض قائل نیست. نسبت بسیار زیادی از افراد، تحت تأثیر نیاز به گسترش دسترسی به مراقبت‌های باروری و اطمینان از اینکه این موضوع دیگر در تحقیقات و سیاست‌های بهداشتی کنار گذاشته نمی‌شود وجود داردو نشان می‌دهد تا راه‌های ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه برای دستیابی افراد به فرزندآوری و برای کسانی که به دنبال آن هستند، در دسترس و ممکن باشد.

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی مردانه یا زنانه است که با عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده منظم تعریف می شود. این می تواند باعث ناراحتی، انگ و مشقت مالی قابل توجهی شود که بر سلامت روانی و روانی اجتماعی افراد تأثیر می گذارد.

علیرغم وسعت موضوع، راه‌حل‌های پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری ، از جمله فناوری کمک به باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) به دلیل هزینه‌های بالا، انگ اجتماعی و در دسترس بودن محدود، برای بسیاری از افراد که درامد پایینی دارند ،غیرقابل دسترس هستند.

در حال حاضر، در بیشتر کشورها، هزینه‌های درمان ناباروری عمدتاً از جیب تامین می‌شود که اغلب منجر به هزینه‌های مالی ویرانگر می‌شود. مردم فقیرترین کشورها در مقایسه با مردم کشورهای ثروتمند، نسبت بیشتری از درآمد خود را صرف مراقبت از باروری می کنند. هزینه‌های بالا اغلب افراد را از دسترسی به درمان‌های ناباروری باز می‌دارد و یا می‌تواند در نتیجه جستجوی مراقبت، آنها را به فقر بکشاند.

دکتر پاسکال آلوتی، مدیر تحقیقات و سلامت جنسی و باروری در WHO گفت: «میلیون‌ها نفر پس از جستجوی درمان ناباروری با هزینه‌های فاجعه‌بار مراقبت‌های بهداشتی مواجه می‌شوند که این امر را به یک مسئله اصلی حقوقی و اغلب به یک دام فقر پزشکی برای مبتلایان تبدیل می‌کند. از جمله برنامه ویژه تحقیق، توسعه و آموزش پژوهشی سازمان ملل در زمینه تولید مثل انسانی (HRP)است. "سیاست های بهتر و تامین مالی عمومی می تواند دسترسی به درمان را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و از خانواده های فقیرتر در برابر فقر محافظت کند."

در حالی که گزارش جدید شواهد قانع‌کننده‌ای از شیوع بالای جهانی ناباروری را نشان می‌دهد، این گزارش کمبود مداوم داده‌ها را در بسیاری از کشورها و برخی مناطق نشان می‌دهد. این امر مستلزم در دسترس بودن بیشتر داده‌های ملی در مورد ناباروری است که بر اساس سن و علت به منظور کمک به تعیین کمیت ناباروری، و همچنین دانستن اینکه چه کسانی به مراقبت‌های باروری نیاز دارند و چگونه می‌توان خطرات را کاهش داد، کمک کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا