دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کیست کورپوس لوتئوم و علائم آن

در نیمه دوم چرخه قاعدگی، بلافاصله پس از تخمک گذاری، فولیکول تخمدان خالی جسم زرد را تشکیل می دهد. جسم زرد استروژن و همچنین پروژسترون آزاد می کند تا در صورت انجام لقاح رحم برای کاشت آماده باشد. اگر حاملگی اتفاق افتاده باشد، خود جفت در حدود هفته 12 بارداری عملکرد تولید پروژسترون را بر عهده خواهد گرفت. گاهی اوقات، یک کیسه کوچک مملو از مایعات معروف به کیست جسم زرد یا کیست کورپوس لوتئوم، می تواند در سه ماهه اول بارداری روی تخمدان ایجاد شود. کیست های جسم زرد نوعی کیست عملکردی هستند.
 

 

کیست کورپوس لوتئوم در بارداری چیست؟

این کیست ها از کیست های عملکردی هستند که در اندازه های متفاوت و معمولا بین 2 تا 6 سانتیمتر به وجود می آیند که به آن ها کیست جسم زرد نیز گفته می شود. اگرچه معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند، اما این کیست ها می توانند منجر به عوارضی شوند. با این حال خوشبختانه به خود بارداری صدمه ای نمی زنند.

عوامل خطر کیست کورپوس لوتئوم

هر زنی ممکن است به کیست های جسم زرد مبتلا شود. با این حال احتمال ابتلا به این کیست ها در خانم هایی که با استفاده از داروهای کمک باروری مانند کلومید باردار شده اند بیشتر است. این داروها معمولاً توسط پزشک برای زنانی که دچار مشکلات باروری یا کسانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند تجویز می شود.

به یاد داشته باشید از آنجا که جسم زرد یک قسمت طبیعی از چرخه قاعدگی است، نوع کیست تخمدان عملکردی مرتبط با آن ها نیز می تواند در زمانی غیر از بارداری نیز ایجاد شود؛ بنابراین ممکن است شما حتی اگر دارویی برای درمان ناباروری مصرف نمی کنید یا هرگز مصرف نکرده اید و در زمان غیر بارداری، باز هم دچار این کیست ها شوید.

علائم کیست کورپوس لوتئوم در بارداری

برخی از زنان در طول چرخه خود متوجه درد در یک طرف بدن می شوند. این درد ممکن است نگران کننده باشد. به خصوص اگر آنها از نظر جنسی فعال باشند احتمال بارداری خارج رحمی یا لوله ای وجود دارد. این نوع بارداری باید سریعا تشخیص و متوقف شود؛ زیرا در غیر این صورت می تواند منجر به خونریزی شدید و مرگ مادر گردد. گاهی نیز این درد نشانه ای از کیست جسم زرد است.

اما در بسیاری از موارد، زنانی که کیست جسم زرد دارند هیچ دردی را تجربه نمی کنند و حتی به طور تصادفی در معاینات دیگر، پزشک آن ها را تشخیص می دهد. از آنجا که کیست جسم زرد معمولاً پس از چند دوره قاعدگی به صورت خود به خودی برطرف می شود و اکثر زنان حتی متوجه آن نخواهند شد جای نگرانی ندارند؛ اما بعضی وقت ها بزرگ شده و حتی در اثر ضربه یا فشار پاره می شوند. در این صورت علائمی مانند درد و خونریزی و بوی بد ایجاد می کنند. اگر این علائم برای چند روز ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

نحوه تشخیص کیست جسم زرد در بارداری

کیست های جسم زرد به طور معمول با سونوگرافی تشخیص داده می شوند. با این حال، ممکن است نوعی سونوگرافی متفاوت از سونوگرافی شکمی که بیشتر خانم ها انتظار دارند، انجام شود. معمولا از سونوگرافی واژینال برای تشخیص این کیست ها استفاده می شود.

درمان کیست های کورپوس در بارداری

وجود کیست جسم زرد معمولاً جای نگرانی ندارد. کیست ها به طور معمول هیچ عارضه ای در دوران بارداری ایجاد نمی کنند، به خصوص هنگامی که در سه ماهه اول کشف شده باشند. اگر این کیست به طور بالقوه بدخیم باشد، به این معنی که می تواند رشد کند یا بدتر شود، ممکن است جراحی لازم باشد تا پزشک از خطر سقط جنین جلوگیری کند. اگر کیست باعث درد شود، پزشک ممکن است داروهای استراحت لگن یا درد را تجویز کنند. در بیشتر موارد، کیست جسم زرد به خودی خود برطرف می شود.

گاهی کیست پاره می شود. درد ممکن است در صورت بروز این مشکل افزایش یابد اما به سرعت فروکش کند و در این شرایط داروی مسکن و استراحت برای شما مناسب است. در موارد بسیار نادر، کیست جسم زرد می تواند باعث پیچ خوردن تخمدان (پیچش) شود. این حالت با اینکه به ندرت اتفاق می افتد اما می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر پزشک مجبور شود تخمدان شما را بردارد. از آن جایی که این کیست ها فقط یک طرف را درگیر می کنند تخمدان دیگر سالم می ماند و شما باز هم می توانید باردار شوید.

کیست های جسم زرد کیست های خطرناکی نیستند و مشکلی در بارداری شما ایجاد نی کنند. امادر صورت مشاهده علائم طولانی مدت مانند درد، خونریزی و بوی بد حتما باید برای معاینه و سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید تا خطری برای بارداری شما به وجود نیاید. همچنین توجه داشته باشید که حتی در زمان های غیر بارداری نیز احتمال وجود این کیست ها هست زیرا جسم زرد یک بخش طبیعی از هر چرخه قاعدگی است.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا