دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

فولیکول تخمدان چیست؟

فولیکول تخمدان کیسه ای پر از مایع است که حاوی تخم نابالغ یا تخمک است. این فولیکول ها در تخمدان ها یافت می شوند. در طی تخمک گذاری ، یک تخمک بالغ از یک فولیکول رها می شود. در حالی که چندین فولیکول در هر چرخه شروع به رشد می کنند ، به طور طبیعی فقط یک فولیکول تخمک گذاری می کند.

فولیکولهایی که تخمک بالغ را جدا نمی کنند از هم پاشیده می شوند. حدود 99٪ از فولیکولهای تخمدان از هم پاشیده می شوند و هرگز به اندازه کافی بزرگ نمی شوند تا تخمک را آزاد کنند.

فولیکولهای آنترال چیست؟

از لحاظ تئوری، اگر بدانید چه تعداد فولیکول در داخل تخمدان وجود دارد، می توانید یک ایده از تعداد تخمک داشته باشید. شمارش تعداد فولیکول ها در تخمدان ها غیرممکن است زیرا خیلی کوچک هستند. اما ، هنگامی که یک فولیکول به مرحله خاصی رسید ، می توان آن را از طریق سونوگرافی مشاهده کرد.

فولیکول ها از مرحله بسیار کوچک شروع می شوند. تمام فولیکول ها در تخمدان به عنوان فولیکول های اولیه شروع می شوند. یک فولیکول اولیه فقط 25 میکرومتر است که 0.025 میلی متر است و دیدن آن با چشم غیر مسلح غیرممکن است ، چه برسد به اینکه در سونوگرافی دیده شوند. هر روز ، فولیکولهای اولیه توسط سیگنالهای هورمونی بیدار می شوند و شروع به رشد می کنند. تا زمانی که آنها به حیات خود ادامه دهند و بزرگ و بزرگتر می شوند.

یکی از آن مراحل ، مرحله سوم است. در این مدت ، فولیکول حفره پر از مایعات به نام آنتروم را بدست می آورد ، به فولیکولهای دارای آنتروم " فولیکولهای آنترال " گفته می شوند و قطر آن بین 2 تا 10 میلی متر است. از نظر برخی ، یک فولیکول آنتروم که اکنون 5 میلی متر است 200 برابر بزرگتر از یک فولیکول اولیه است.

فولیکولهای آنتروم با سونوگرافی قابل مشاهده هستند. تحقیقات نشان داده است که تعداد فولیکولهای آنتروم فعال در تخمدان ها با تعداد احتمالی تخمکهای باقی مانده ارتباط دارد. هنگامی که تعداد کمی از فولیکول های آنترال روی تخمدان ها در حال رشد هستند ، احتمالاً ذخایر تخمدان کم است.

فولیکولهای آنترال سطح بالاتری از هورمون موسوم به هورمون ضد مولر (AMH) تولید می کنند که در خون گردش می کند. اندازه گیری سطح AMH از طریق آزمایش خون روش دیگری برای ارزیابی ذخایر تخمدان است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا